נתניהו: "חתמנו על רכש של מיליוני חיסונים נוספים עם פייזר"

ישראל חתמה היום (שני) על הסכם עם חברת התרופות פייזר שבמסגרתו תרכוש 9 מיליון מנות חיסוני קורונה עד לסוף 2022, לצד אופציית רכישה של מיליוני מנות נוספות. לפי משרד הבריאות, החיסונים שנרכשו יהיו מותאמים לטיפול בחולי קורונה שנדבקו במוטציות האחרונות.
רכישת החיסונים התעכבה בתקופה האחרונה בעקבות המחלוקת בממשלה סביב מינוי שר המשפטים - שבלעדיו לא ניתן להצביע על הרכישה הגדולה. בחודש האחרון הואשם גנץ בכך שסירובו לכנס את ישיבת הממשלה לצורך אישור תקציב לרכישת חיסונים עשוי לגרום לנזקים מול חברת פייזר, ובכך שמקומה של ישראל לא יובטח בקבלת מנות החיסון - נמצא מקור תקציבי אחר לרכישת מנות החיסון.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים שערי צדק ירושלים
חיסון קורונה פייזר בית חולים שערי צדק ירושלים
חיסון של פייזר. ישראל תרכוש מיליוני מנות עד לסוף 2022
(צילום: AFP)
ל-ynet נודע כי בפועל הכמות שתגיע לישראל קטנה משמעותית מהכמות המקורית של משרד הבריאות, שעמדה על 36 מיליון מנות חיסון ויועדה למעשה לשני מבצעים בשנה - ארבע מנות לכל אזרח. למרות שבהודעה המשותפת של לשכת ראש הממשלה ומשרד הבריאות לא ננקב הסכום שישראל תשלם עבור החיסונים, נודע כי ההסכם עומד על כ-1.1 מיליארד שקל. בנוסף ישראל צפויה לרכוש עוד 7.2 מליון מנות חיסון ממודרנה בעלות של כחצי מיליארד שקל בסך הכל עלות רכישת 18 מליון חיסונים תעמוד על כ-1.5 מיליארד שקל.
מי שגיבש את הפתרון לעניין התקציבי הוא שר האוצר ישראל כץ שמצא עודפי תקציב בסעיפים הילווים לסעיף הבריאות. הפתרון ייתר למעשה את הצורך לכנס ישיבת ממשלה מיוחדת ואת אישור ועדת הכספים.
גורם שמכיר את פרטי העסקה אמר כי "בחודש האחרון משרד הבריאות והליכוד אמרו לעצמם שבני גנץ יישבר עוד מעט, וכל אחד - מהאינטרס שלו - רצה לשבור אותו. משרד הבריאות קיבל עכשיו כמות חיסונים יותר קטנה ממה שתכנן להביא לממשלה. היכולת של משרד הבריאות להגיד שהוא קונה פחות ממה שהוא דמיין - לא קיימת".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון באולפן
בני גנץ בריאיון באולפן
גנץ. לא נשבר - ולבסוף יירכשו פחות חיסונים, ללא אישורו
(צילום: הדר יואביאן)
"בסוף הם הבינו שגנץ לא יישבר", הוסיף הגורם שטען כי רוב ההסכמים נסגרו כבר ביום העצמאות. "האם אובייקטיבית משהו במציאות השתנה? לא. משרד הבריאות לא הגשים את כל חלומותיו מבחינת הכמות. הכמות שמשרד הבריאות מראש רצה הייתה בזבזנית והיסטרית, והכמות שנחתמה מספיקה כדי לחסן את כל מדינת ישראל ב-2022".
לאחר שבחודש האחרון הואשם גנץ בכך שסירובו לכנס את ישיבת הממשלה לצורך אישור תקציב לרכישת מנות חיסון מחברת פייזר עשוי לגרום לנזקים מול חברת פייזר ובכך שמקומה של ישראל לא יובטח בקבלת מנות החיסון - נמצא מקור תקציבי אחר לרכישת מנות החיסון. ואולם, ל-ynet נודע כי בפועל הכמות שתגיע לישראל קטנה משמעותית מהכמות המקורית של משרד הבריאות, שעמדה על 36 מיליון מנות חיסון ויועדה למעשה לשני מבצעים בשנה - 4 מנות לכל אזרח.
בכחול לבן מסרו: "כפי שאמרנו כל הזמן - יש כסף לקניית חיסונים. לא צריך להגדיל את הגרעון על גבם של אזרחי ישראל. שוב הוכח שאי מינוי שר משפטים נובע אך ורק משיקולים אישיים משפטיים של ראש הממשלה תוך פגיעה אנושה בתפקוד הממשלה ובמערכות שלטון החוק".
הגעת החיסונים הראשונים לישראל
(צילום: שמוליק דודפור)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "היו כמה מכשולים בישראל שהיינו צריכים להתגבר עליהם, ומצאנו דרך להתגבר עליהם. אם לא יהיו הפתעות בדמות ווריאנט קורונה שהחיסונים לא מתגברים עליו, אז חתמנו על רכש של מיליוני חיסונים נוספים עם פייזר, ואני מקווה שבקרוב מאוד גם עם מודרנה. פירוש הדבר שבקרוב מאוד יהיו לנו די והותר חיסונים, גם למבוגרים וגם לילדים. לא יהיו יותר סגרים - יצאנו מזה".
שר הבריאות אדלשטיין הוסיף כי "אני שמח שלמרות הקשיים הפוליטיים המיותרים הגענו להסכם עם פייזר. ישראל יוצאת מהקורונה בזכות החיסונים ותמשיך להוביל את המאבק בנגיף גם בהמשך. אני מודה לאזרחי ישראל על ההיענות המרשימה למבצע החיסונים, וקורא לאלה שטרם התחסנו לעשות זאת בהקדם".