אוחנה: "ההסתה שקדמה לרצח רבין מחווירה"
(צילום: גיל יוחנן )

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה התייחס הערב (יום ד') במסיבת עיתונאים להפגנות אמש מול מעון ראש הממשלה ואמר כי "מה שראינו אתמול זו אנרכיה, סוכני כאוס שמבקשים לזרוע בהלה וכאוס בציבור". הוא הוסיף כי "אירועי ההפגנות והמחאות גואים בימים אלה, ובימים כתיקונם אין בכך כל פסול. בימי הקורונה אני סבור שיש להימנע מכך". אוחנה גם הודיע שהוא מתכוון להודיע על מועמדו למפכ"ל המשטרה בתוך חודש.
5 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
"מה שקרוי ההסתה - מחוויר". אוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השר אוחנה התייחס גם לאיומים על ראש הממשלה ומשפחתו, שבגינם הגישו גם תלונות בשבועות האחרונים. "יש הסתה נגד ראש הממשלה. השוו אותו ללואי ה-16, שהוצא להורג כשערפו את ראשו. היו קריאות לרצח וחיסול ראש הממשלה ומשפחתו. אלו מקרים שלידם מה שקרוי ההסתה שקדמה לרצח רבין, מחווירים".
את קריאתו של ח"כ עידן רול שלא לציית להוראות הממשלה הנוגעות לקורונה כינה אוחנה "קריאה למרד". "היה גם שיא מכוער של נאצות וגידופים גם מצד נבחרי ציבור. כאשר ח"כ קורא לממשלה לא לגיטימית ועל כן לא לציית להוראותיה - זו קריאה למרד", אמר.
5 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
ההפגנות אמש. "אנרכיה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אוחנה הודיע במסיבת העיתונאים שהוא מתכוון להודיע על בחירתו למפכ"ל המשטרה בעוד חודש. "יש מה לתקן במשטרת ישראל שלעיתים מגלה סובלנות היכן שיש להפעיל כוח ולעיתים מפעילה כוח היכן שיש להתאזר בסובלנות. את התיקון בכוונתי להוביל עם השוטרים והשוטרות. מי שיסייע לי הוא המפכ"ל הקבוע הבא של ישראל ועל בחירתי אודיע בתוך 30 יום מהיום".
אוחנה התייחס לשורת המחאות מול מעון ראש הממשלה, ששיאן הגיע אמש, ואמר כי "חסימות כבישים והשלכות חפצים הם דברים שאי אפשר לעבור עליהם לסדר היום. המחאות האלה הגיעו לשיא וצריך לעשות להן קאט". עוד אמר: "אני ממליץ לציבור שלא להגיע לאירועים הללו כדי לא להפיץ את המחלה. זו הקריאה שלי".
הוא התייחס גם לאירועי האלימות בקרב שוטרים כלפי הציבור החרדי, בעיקר במשבר הקורונה ובהפגנות נגד הסגר. "אני פועל יחד עם צמרת המשטרה כדי לתקן את הדרוש. יש דברים שדורשים תיקון, זה בלתי נמנע. אין מקום לשוטרים אלימים ואני מצפה שהם יטופלו במלוא חומרת הדין. אין לי אמון במח"ש".
הדיון בבית המשפט לעצורים בהפגנה מול מעון רה"מ
(צילום: גיל יוחנן)

אתמול הפגינו אלפים מול מעון ראש הממשלה נגד בנימין נתניהו. מאות מהם המשיכו אחרי ההפגנה לעבר מרכז ירושלים, שם התעמתו עם שוטרים. הם חסמו את נתיב הרכבת הקלה, השליכו חפצים לעבר שוטרים ותקפו עיתונאים. השוטרים הגיבו בזרנוקי מים ועצרו 50 מפגינים. בהמשך שבו המפגינים לאזור מעון ראש הממשלה והציתו פחים בכיכר פריז.
שמונה מהמפגינים שנעצרו הובאו לבית המשפט. שניים מהם שוחררו ללא תנאים, על שלושה נוספים נאסר להתקרב למרחק של 100 מטרים ממעון ראש הממשלה ברחוב בלפור למשך שבועיים, ושלושה מפגינים אחרים שוחררו למעצר בית עד יום ראשון.
במהלך המהומות, בלש סמוי ניסה לעצור את אחד המתפרעים. הקהל זיהה את הבלש כשוטר סמוי והחל לתקוף אותו בניסיון לשבש את המעצר. הבלש, שנותר לבדו, נפצע ברגלו ולאחר רגעים ארוכים חולץ על ידי פרשים ושוטרי יס"מ ופונה מהשטח.

היועמ"ש לאוחנה: המשפט הפלילי - לא הדרך לחינוך הציבור

היועץ המשפטי לממשלה דחה הערב את פנייתו של השר אוחנה, שביקש להחמיר באכיפת אירועי ההסתה נגד ראש הממשלה. השר אוחנה התלונן בפנייתו על סדרי האכיפה והנחיות היועץ בנוגע לפתיחה בחקירות הנוגעות להסתה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
5 צפייה בגלריה
טקס חילופי השרים במשרד המשפטים אמיר אוחנה אבי וניסנקורן
טקס חילופי השרים במשרד המשפטים אמיר אוחנה אבי וניסנקורן
מנדלבליט ואוחנה
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
במכתבו, כתב היועץ כי הכנסת היא זו שהחמירה את אמות המידה לפתיחה בחקירת אירועי הסתה, וקבעה כי היא אפשרית רק במקרים שבהם קיימת "אפשרות ממשית" שהדברים יביאו לאלימות, בשל עקרון העל של חופש הביטוי".
מנדלבליט הסביר בתשובתו לשר אוחנה כי המשפט הפלילי אינו הכלי העיקרי לחינוך הציבור על דרך ההתבטאות הראויה. "איני מקל ראש בחומרה הרבה של עבירות ההסתה לאלימות לאירוע או לגזענות", כתב. "במקרים מתאימים נפתחו חקירות ואף הוגשו כתבי אישום נגד מסיתים למיניהם בשנים האחרונות והדברים ידועים".