2 צפייה בגלריה
עומסים בתחנת סבידור מרכז בעקבות ביטול קו רכבת בין תל אביב לחיפה
עומסים בתחנת סבידור מרכז בעקבות ביטול קו רכבת בין תל אביב לחיפה
ממתינים לאוטובוס. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
למרות משבר הקורונה והירידה בשימוש בתחבורה ציבורית, הנוסעים לא נהנו מקיצור בזמני הנסיעה וההמתנה ביחס ל-2019, כך עולה מדוח של מוביט שסקר תחבורה ציבורית ב-28 מדינות.
ב-2020 נוסע ממוצע נסע והמתין כ-16 יממות בשנה בתחבורה הציבורית, מתוכן ארבע יממות המתין בתחנות. משך הזמן היומי שנוסעי התחבורה הציבורית שהו בתחבורה הציבורית ירד ל-47 דקות בממוצע לכיוון לעומת 51 דקות ב-2019 - לא שינוי משמעותי ביחס לירידה הגדולה בתנועה בכבישים בזמן הסגרים. נתון הממקם את ישראל במקום ה-15, כשבמקום הראשון ספרד בה משך הזמן היומי הוא חצי שעה. במקום השני צרפת (37) ובשלישי גרמניה (39).
17% מהישראלים שוהים בין שעה לשעתיים בנסיעה בתחבורה הציבורית בנסיעה בודדת, כאשר 5% מבלים בה יותר משעתיים, 39% בין חצי שעה לשעה ו-39% נוספים שוהים עד 30 דקות.
ישראל מוצבת לאחר החציון בנתון מביך נוסף ולפיו זמן ההמתנה הממוצע בתחנה אמנם ירד בדקה אך הוא נמשך 13 דקות וממקם את ישראל במקום ה-15 אף הוא לצד איחוד האמירויות, אינדונזיה וצ'ילה. לשם השוואה, בסינגפור זמן המתנה ממוצע הקצר ביותר ועומד על 8 דקות. רק 15% מהנוסעים ממתינים פחות מ-5 דקות, שיפור מסוים משנה קודמת אז אחוז הישראלים שהמתינו פחות מ-5 דקות עמד על 11%. ישראל מדשדשת במקום ה-21 מתוך 28 מדינות שנסקרו לצד מקסיקו וקולומביה. בסינגפור לעומת זאת כמעט 40% מהנוסעים ממתינים פחות מ-5 דקות.
13% מהישראלים ממתינים ביום בממוצע 20 דקות ויותר לכיוון נסיעה אחד (לעומת 20% ב-2019). המרחק הממוצע לתחנה עומד על 622 מטר והתקצר מ-2019 אז עמד על 655 מטר. בעבור יותר מ-15% מהישראלים מרחק ההליכה הוא יותר מ-1 ק"מ, והיא במקום ה-8 ברשימה.
עומסים בתחבורה הציבורית בעקבות הקורונה
(צילום: משה מזרחי, שחר גולדשטיין, מוטי קמחי, עמית הובר, שמיר אלבז, בראל אפרים, אסף זגריזק)
בעקבות הקורונה, בישראל נצפתה ירידה ממוצעת של 35% בנפח השימוש בתחבורה הציבורית ביחס ל-2019. במדינות שנחשבות לכאלו שהתמודדו בצורה טובה עם המגיפה היתה ירידה מתונה יותר כמו אוסטרליה, ניו זילנד, תאילנד, הונג קונג וטייוואן (15%-25% ירידה ביחס ל-2019). במדינות שנפגעו קשה מהקורונה כגון ארה"ב, אנגליה, איטליה וספרד, הירידה דרסטית יותר (38%-46%). המדינה שחוותה את הירידה המשמעותית ביותר היא אינדונזיה עם ירידה של 60%.
בסקר שערכה החברה, השיבו 45% מהישראלים כי הקורונה לא השפיעה על תדירות השימוש שלהם בתחבורה ציבורית, אך 43% ציינו כי הם משתמשים בה פחות. 2% טוענים שהחליפו לאמצעי תחבורה אחרים. רק 5% מהישראלים לא משתמשים בתחבורה ציבורית מתחילת הקורונה.

איך מעודדים נוסעים לעבור לתחבורה ציבורית?

בסקר שהשווה בין 28 מדינות, נשאלו כ-5,000 נוסעים ישראליים מה יעודד אותם לנסוע בתחבורה ציבורית לעיתים תכופות. 15% ציינו כי תדירות גבוהה ופחות המתנה בתחנה יובילו לשימוש רב יותר, 12% השיבו כי קיצור זמן הנסיעה ידרבן אותם, 12% השיבו כי דיוק ואמינות בזמנים בהתאם ללוח הזמנים המתפרסם ישפיע על אספקט זה, 10% השיבו כי הוספה של קווים ישירים ליעד ופחות החלפות ישכנעו אותם.
יובב מידד, סמנכ"ל הצמיחה והשיווק של Moovit אמר ש"נתונים חשובים מאי פעם, במיוחד לקבלת תובנות על ענף התחבורה הציבורית, שיכולות לתת ערך רב לערים ולחברות כדי לקבל אינדיקציה על צרכיו של קהל הנוסעים, ובכך לייעל את השימוש בתחבורה ציבורית". מידד מקווה שבאמצעות הדוח "מקבלי החלטות יכולים ללמוד על שירותים שניתן להציע, כמו מסלולי נסיעה נוחים עבור תחבורה שיתופית זעירה, כדי להשלים את השירותים החסרים".