5 צפייה בגלריה
לפני ואחרי: הפסל במקומו ולאחר שהוסר
לפני ואחרי: הפסל במקומו ולאחר שהוסר
לפני ואחרי: הפסל במקומו ולאחר שהוסר
(צילום: AFP)
פסל העץ של הגברת הראשונה של ארה"ב, מלניה טראמפ, שהוצב בעיירת הולדתה סבניצה שבדרום-מזרח סלובניה על גדות נהר סאבה, הוצת בליל 4 ביולי, בזמן שהאמריקנים חגגו את יום העצמאות שלהם. הפסל הציג את טראמפ בשמלה כחולה כשידה השמאלית מונפת באוויר – מחווה לתנועת היד שלה בטקס השבעת בעלה דונלד לנשיאות.
בראד דונוואי, אמריקני שמתגורר בברלין ודאג לשמירה על הפסל, אמר כי לאחר ההצתה הוא הוסר ממקומו. הוא סיפר כי המשטרה בסלובניה עדכנה אותו על המקרה יממה לאחר מכן, ב-5 ביולי.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב חגיגות 4 ביולי של דונלד טראמפ מלניה טראמפ הבית הלבן
ארה"ב חגיגות 4 ביולי של דונלד טראמפ מלניה טראמפ הבית הלבן
מלניה ודונלד טראמפ בחגיגות 4 ביולי
(צילום: MCT)
"אני רוצה לדעת למה הם עשו את זה", אמר דונוואי, שקיווה שהפסל יעודד דיאלוג על המצב הפוליטי בארה"ב, בין היתר באמצעות הדגשת היותה של מלניה, מהגרת שנשואה לנשיא שהתחייב להפחית את ההגירה.
דונוואי בן ה-39 אמר שהגיש תלונה במשטרה ואמר שירצה לראיין את המצית, אם הוא יימצא, לסרט שהוא מכין לקראת תערוכה שהוא מתכוון לפתוח בסלובניה בחודש ספטמבר.
דוברת המשטרה המקומית בסלובניה אמרה כי "החקירה בתיק עדיין לא הסתיימה, ועל כן בלתי-אפשרי למסור פרטים לטובת המשך ההליכים הבאים".
5 צפייה בגלריה
פסל של מלניה טראמפ בסלובניה
פסל של מלניה טראמפ בסלובניה
מפחיד? הפסל של מלניה, לפני ההצתה
(צילום: AFP)
הפסל, שגולף באמצעות מסור חשמלי על-ידי אמן מקומי בשם אלש זופיוץ, ויוצר מעץ טיליה, לא בדיוק הזכיר את מלניה, למעט תנועת הנפת היד וצבע הבגד. פני הפסל כלל לא הזכירו את מלניה, ויש שאמרו שמדובר בפרודיה מוצלחת על הגברת הראשונה, בעוד אחרים חשבו שהפסל מפחיד ושיש להסירו לאלתר.
הצתת הפסל של מלניה באה במקביל להפלת הפסלים בארה"ב, ברקע מהומות ג'ורג' פלויד. בנאום יום העצמאות שנשא הנשיא האמריקני הוא אמר: "לעולם לא נרשה לאספסוף זועם להפיל את הפסלים שלנו, למחוק את ההיסטוריה שלנו, להחדיר רעיונות לראש של הילדים שלנו. נגן ונשמור על דרך החיים האמריקנית, שהחלה ב-1492, כשקולומבוס גילה את אמריקה. תמיד היו אנשים שמבקשים לשקר על העבר כדי לצבור כוח בהווה, אנשים שמשקרים על ההיסטוריה שלנו, אנשים שרוצים שנתבייש במי שאנחנו. המטרה שלהם היא להרוס".