12 צפייה בגלריה
יירוטי רקטות בשמי אשקלון
יירוטי רקטות בשמי אשקלון
הירי נמשך גם הלילה. יירוטי רקטות בשמי אשקלון, השבוע
(צילום: רויטרס)
ירי הרקטות לדרום נמשך, תקיפות צה"ל בעזה ממשיכות ובצדן - גם המגעים לרגיעה: גם הלילה נמשך ירי הרקטות לשטח ישראל ואזעקות נשמעו בסביבות השעה 01:00 בנגב, במרחב לכיש ובעוטף עזה, בין היתר בבאר שבע, חצרים, אופקים, קריית מלאכי ובמועצה האזוריות חוף אשקלון, באר טוביה, שפיר, יואב, בני שמעון ושער הנגב. בבאר שבע, מערכת כיפת ברזל יירטה רקטה אחת ושלוש נוספות נפלו בשטחים פתוחים. גבר כבן 50 ונערה בת 14 נחבלו בדרכם למרחב המוגן. צוותי מד"א פינו אותם לבית החולים סורוקה.
גם אמש אזעקות נשמעו בשורת יישובים בדרום, ובשדרות נפצע גבר באורח בינוני מפיצוץ רקטה. בנתיבות נפלה רקטה בחצר בית, אולם היא לא התפוצצה. מנגד, צה"ל המשיך לתקוף ברצועת עזה. באחת התקיפות הושמדה רקטה עתירת משקל מסוג "ראעד", שנושאת ראש קרב של 400 עד 600 ק"ג וטווח הירי שלה בין שניים לשישה קילומטרים.
12 צפייה בגלריה
ביידן, נתניהו וההריסות בעזה. ישראל הצליחה לשכנע, בחמאס כבר מדברים על הפסקת אש
ביידן, נתניהו וההריסות בעזה. ישראל הצליחה לשכנע, בחמאס כבר מדברים על הפסקת אש
ביידן, נתניהו וההריסות בעזה. ישראל הצליחה לשכנע, בחמאס כבר מדברים על הפסקת אש
(צילום: EPA, AP, הדר יואביאן)
12 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה. ישראל תפסיק לתקוף תשתיות?
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
נזק לבית בשדרות
נזק לבית בשדרות
בית שנפגע פגיעה ישירה בשדרות. האש מעזה נמשכת
(צילום: AFP)
ישראל הצליחה לשכנע את ארה"ב לאפשר לה להמשיך במערכה בעזה לתקופה מוגבלת של עוד כמה ימים, אף שהאמריקנים הבהירו כי הסבלנות שלהם הולכת ואוזלת, לצד פקיעה טוטאלית של הסבלנות של הקהילה הבינלאומית. מנגד, בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק העריך אמש כי הפסקת אש תיכנס לתוקף ביומיים הקרובים.
הממשל האמריקני גילה בימים האחרונים סימני עצבנות והוא לחץ על ישראל לסיים את המבצע באופן מיידי, גם בשל לחץ מתוך המפלגה הדמוקרטית וגם מתוך חשש להסלמה נוספת ומחשש לכניסת חזיתות נוספות למערכה, דוגמת לבנון, משם נורו בימים האחרונים רקטות לעבר שטח ישראל. רק אתמול בצהריים שוגרו משם ארבע רקטות, ואחת מהן התפוצצה בשטח פתוח בשפרעם.
הנפילה בשפרעם - והתגובות של תושבי הצפון
(צילום: שמיר אלבז, אביהו שפירא)

12 צפייה בגלריה
פלסטיני בעזה נוסע במכוניתו שניזוקה קשות בתקיפת צה"ל
פלסטיני בעזה נוסע במכוניתו שניזוקה קשות בתקיפת צה"ל
פלסטיני בעזה נוסע במכוניתו שניזוקה קשות
(צילום: רויטרס)
פעולות השכנוע של ישראל התנהלו בשורת צירים – מראש הממשלה נתניהו עם הנשיא ביידן, דרך שר הביטחון גנץ ועמיתו לויד אוסטין ועד שר החוץ אשכנזי ועמיתו בלינקן, והשגריר בארה"ב גלעד ארדן ששוחח עם גורמי הממשל בוושינגטון.
בהודעת הבית הלבן אמש נמסר כי "הנשיא הבהיר לראש הממשלה שהוא מצפה לרגיעה משמעותית היום, בדרך להפסקת אש. המנהיגים שוחחו בפירוט על מצב האירועים בעזה, על ההתקדמות של ישראל בפירוק היכולות של חמאס וגורמי הטרור האחרים ועל המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים של ארה"ב והממשלות באזור". נתניהו עצמו השיב בהצהרה משלו כי הוא נחוש להמשיך במבצע, ועל כן דווח כי השניים התעמתו. ואולם, גורמים מדיניים הכחישו את הטענה ואמרו כי השיחה הרביעית בין השניים בימים האחרונים הייתה "מכבדת בין ידידים".
תקיפת רקטת "ראעד" בעזה
(צילום: דובר צה"ל)

ביידן לא אמר לנתניהו שנדרשת הפסקת אש מיד, אלא העביר לו מסר בדבר צמצום התקיפות, בעיקר אלה של תשתיות, וביקש ממנו לפגוע רק ב"פצצות מתקתקות" ובמטרות שעלולות לסכן את ישראל. גורמים מדיניים אמרו כי בשיחה עלתה מעין פשרה לפיה ארה"ב תאפשר לישראל להמשיך עוד כמה ימים במבצע, בתנאי שתנמיך את היקף התקיפות.
ישראל מצידה הבהירה לאמריקנים שאסור שחמאס יבין שקיים דד-ליין לסיום המבצע, שכן הוא עלול להגביר את התקיפות ולהוסיף יעדים חדשים לשיגור הרקטות שלו במטרה למשוך את ישראל פנימה שוב.
12 צפייה בגלריה
אבו-מרזוק. שינה כיוון מסירוב - להפסקת אש ביומיים הקרובים
אבו-מרזוק. שינה כיוון מסירוב - להפסקת אש ביומיים הקרובים
אבו-מרזוק. שינה כיוון מסירוב - להפסקת אש ביומיים הקרובים
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
מוחמד דף והתקיפות ברצועה. "ממשיך לנהל את המערכה"
(צילום: רויטרס)
לעת עתה, בכיר חמאס מוסא אבו-מרזוק אמר אמש כי בארגון יסלימו במקרה שישראל תסלים את תקיפותיה ברצועה, וציין כי מוחמד דף מרגיש טוב, ממשיך לנהל את המערכה ולא נפגע בתקיפות ישראליות. "ישראל הציבה תנאים לפיהם על חמאס להפסיק את הירי ראשון, ואנחנו מצדנו סירבנו", הוא אמר תחילה - ואחר כך שינה כיוון. "מתנהל מו"מ עם המתווכים ואני סבור שתהיה הפסקת אש במהלך היומיים הבאים. אלוהים יודע מתי המתווכים יצליחו להגיע להסכם. אני חושב שהמאמצים המתנהלים כעת לגבי הפסקת אש יצליחו".
אבו מרזוק ציין עוד: "אנחנו יכולים להילחם עוד חודשים. אם ישראל הייתה נכנסת קרקעית היא הייתה רואה דברים שלא ראתה מעולם. ישראל ניסתה לחסל מספר בכירים בהנהגה המדינית והצבאית של חמאס. כמה מהם נהרגו, אבל רוב הניסיונות כשלו. ניסו לחסל את מרוואן עיסא ואת יחיא סינוואר - אך הם כשלו. הרסו את בתיהם ואת בתי קרוביהם אבל כולם בריאים".
הלילה אמרו בכירים בחמאס לרשת CNN כי הפסקת אש תושג בקרוב, ייתכן כבר ביממה הקרובה.
12 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
ביתו הופצץ, הוא לדברי בכיר ארגונו לא נפגע בניסיון חיסול. סינוואר
(צילום: EPA)
צה"ל, חמאס והג'יהאד האיסלאמי צפויים להגביר את קצב האש לקראת רגיעה, אם אכן יתכנסו הצדדים לאחת כזו בקרוב. בארגוני הטרור ינסו להגיע להישגים תודעתיים - בין אם זה ירי לטווחים גדולים יותר שלא נכנסו לטווח העימות או מטחי סיום כבדים.
בכיר פתח ג'יבריל רג'וב אמר כי "המאמצים של מדינות ערב בהנהגתה של מצרים וגורמים אחרים עשויים להביא להפסקת אש במהלך 24 השעות הקרובות. אנו מצפים לכך שהמערכה תגיע לסיומה במהלך מסגרת הזמן הזאת. לא תהיה חזרה למה שהיה טרם ההסלמה הנוכחית. הקהילה הבינלאומית הרימה כרטיס אדום לישראל".
12 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של הפגיעה במטרו
אילוסטרציה של הפגיעה במטרו
(צילום: דובר צה"ל )
חמאס השקיע בעשור האחרון את מרבית כספו ויכולותיו בחפירת ה"מטרו" – תשתית מנהרות מסועפת לאורך כל רצועת עזה. המנהרות משמשות כמה צרכים של הארגון, בהם מארבים למול האויב, פעולות נגד התקפיות, חדירה לשטח ישראל ופגיעה באזרחים, הפעלת חוליות נ"ט, הנדסה וצליפה, ירי מרגמות מהתת"ק, תחזוקה וסיוע עורפי לזרוע בזמן לחימה.
בתוך המנהרות קיימות תשתיות חשמל, שירותים, מקלחות, חדרי מנוחה והתארגנות לפעילים. חמאס משקיע עשרות מיליוני דולרים בחודש בחפירת מנהרות התקפיות ופנימיות וממשיך להשקיע בהן גם בעתות משבר, על חשבון צרכים אזרחיים אחרים. אפילו נוכח משבר הקורונה המשיך חמאס להפנות את מיטב כספו למימון הפרויקט, ולא לטיפול באוכלוסייה העזתית. עלותו של קילומטר אחד במערכת המנהרות הינו חצי מיליון דולר.

התייצבות לצד ישראל גם באו"ם

בשעה שחברות מועצת הביטחון של האו"ם מנסות לקדם יוזמות אנטי-ישראליות, האמריקנים ממשיכים לסייע בסיכולן. אחרי שסיכלו כבר שלוש פעמים הצהרות משותפות לסין, תוניסיה ונורבגיה, אתמול הודיעו האמריקנים שבכוונתם לבלום גם יוזמה צרפתית להעברת החלטה על הפסקת אש מיידית. ישראל וארה"ב מתואמות באופן מלא בזירה הדיפלומטית, והאמריקנים מעניקים לישראל מטריה דיפלומטית רחבה.
"אין לנו עימות עם האמריקנים. אנחנו צריכים אותם, סומכים עליהם ומבקשים את עזרתם. המסר לאמריקנים בשיחות האינטימיות הוא שאנחנו מקבלים את בקשתם, אך רק מבקשים עוד קצת זמן", אמר גורם מדיני בכיר.
12 צפייה בגלריה
לקראת ישיבה של מועצת הביטחון של ה או"ם
לקראת ישיבה של מועצת הביטחון של ה או"ם
האמריקנים מסכלים הצעות אנטי-ישראליות. אולם מועצת הביטחון
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
ירי מעזה לישראל
ירי מעזה לישראל
שיגורים מעזה כפי שנראים מהים. בישראל נערכים גם לירי של חמאס בתוך הפסקת אש
(צילום: רויטרס)
ישראל, עם זאת, לא מתכוונת ליזום הפסקת אש בעצמה – אלא רק במסגרת היענות ליוזמה מצרית שהולכת ומתקרבת. בירושלים נערכים גם לאפשרות שחמאס יציב תנאים בלתי-אפשריים לרגיעה שיביאו להתמשכות המבצע לעוד כמה ימים, ונערכים גם לתרחיש שבו תוכרז הפסקת אש אולם חמאס יירה בכל זאת – ועל כך תצטרך ישראל להגיב.
גורמים ביטחוניים ישראלים הבהירו כי הפסקת האש צפויה להיכנס לתוקף באופן הדרגתי – ולא תהיה מהירה וחדה. "עד לרגע זה לא נתנו למצרים הסכמה להביא לנו הצעה. אנו מבינים שמבחינה בינלאומית אנחנו מתקרבים לאזור שצריך לבדוק סיום, אבל המטרה שהציב שר הביטחון גנץ היא להגיע להפסקת אש לטווח רחוק ולאחר מכן לבדוק אפשרויות לבניית קונסטרוקציה מדינית".
בהנהגה הישראלית לא כולם רואים עין בעין את המשך המבצע. בקבינט יש גורמים שלוחצים לסיים את המבצע, בעוד אחרים שסבורים שיש לתת עוד זמן.
בהתאם לשיח על הארכת המבצע בעוד כמה ימים, הודיע אתמול פיקוד העורף שגם היום לא יתקיימו לימודים ברוב הארץ. בעוטף עזה אין לקיים לימודים כלל במוסדות החינוך, במערב הנגב, מרכז הנגב, מערב לכיש, לכיש, דרום השפלה, השפלה, דן, ירקון ושרון - לא יתקיימו לימודים במוסדות החינוך, פרט לחינוך המיוחד שילמד רק במקומות שבהם יש מיגון תקני. עם זאת, חלק מהחינוך המיוחד החליט לקיים לימודים מרחוק. גם בחלק מיישובי השומרון הוטלו הגבלות על המסגרות החינוכיות.
פורסם לראשונה: 23:04, 19.05.21