2 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
משה גפני
(צילום: אוהד צויגנברג)
ח"כ משה גפני מיהדות התורה הצהיר היום (שישי) בפני מועצת גדולי התורה כי מפלגתו תדרוש מראש הממשלה בנימין נתניהו שכל פשרה בינו לבין בני גנץ בנושא התקציב במטרה למנוע את פיזור הכנסת תכלול גם התחייבות לקדם לאלתר את חוק הגיוס - עוד לפני ביטול מעמדם המיוחד של תלמידי הישיבות בעוד כחודשיים כפי שפסק בג"ץ. שתי המפלגות עדיין לא דנו בכך - אך בסביבת רה"מ כבר מכירים את דרישת החרדים.
ביהדות התורה נהגו להאשים עד כה את בני גנץ בפירוק הממשלה. יו"ר המפלגה, שר השיכון יעקב ליצמן, אמר השבוע ל-ynet כי "הוא היה הראשון שהפר את ההסכם הקואליציוני איתנו. חוק הגיוס מופיע בהסכם הקואליציוני והוא היה צריך לסדר את זה שבוע אחרי הרכבת הקואליציה. הוא לא עשה את זה, אז מה הוא מתלונן על התקציב? תקיים את מה שהיה צריך להיות לפני חצי שנה".
ליצמן אחרי פיזור הכנסת בקריאה טרומית
(צילום: אלי מנדלבאום)

המשימה הדחופה ביותר של החרדים עם הקמת הממשלה הייתה לתקן את חוק הגיוס שנפסל כבר ב-2017 ולא הותאם עד היום לדרישות השוויון בנטל שקבע בג"ץ. ש"ס ויהדות התורה הפתיעו כשדרשו (וקיבלו) התחייבות לקידום שני חוקים שינציחו סופית את הפטור של לומדי התורה משירות צבאי - זאת לאחר שאי ההסכמות בנושא הביאו לפיזור הכנסת ה-21 ולמשבר הפוליטי המתמשך.
החוק הראשון עליו סוכם הוא מעין "עזרה ראשונה", מחשש כי סבלנותו של בית המשפט תפקע נוכח הסחבת של הממשלה והכנסת והוא יבטל לאלתר את מעמדם המיוחד של תלמידי הישיבות (כפי שאכן קרה - ק"נ). כדי שחובת הגיוס לא תחול על כל צעיר חרדי, החליטה הקואליציה עם הקמתה לקדם את המתווה האחרון שביקשו החרדים לאשר בסוף 2018 ושנדחה על ידי שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן, ולפיו כלל התלמידים יהיו פטורים מגיוס כל עוד מקצתם ישרתו, ועם זאת הממשלה תוכל לשנות ולעדכן את היעדים המספריים באופן שהופך את החוק לחסר משמעות ושיניים. "חוק הגיוס יבטיח שהממשלה תפעל ברוח המדיניות שבמדינת ישראל לא יגבילו את מכסת לומדי התורה", נכתב במסמך.
2 צפייה בגלריה
עדיין אין פשרה על החוק. חיילים חרדים
עדיין אין פשרה על החוק. חיילים חרדים
עדיין אין פשרה על החוק. חיילים חרדים
(צילום: בני דויטש)
בשלב שני, וכמענה לטווח הארוך יותר, התחייבו הצדדים לקדם "חוק חדש ומקיף בדבר גיוס לצה"ל ולשירות לאומי, בהתאם למתווה רחב ועדכני התואם את צרכי החברה בישראל על גווניה ורבדיה". לפי סעיף זה, השוויון בנטל כבר אינו בהכרח ערך מחייב ולא ייעשה עוד ניסיון ליצור מראית עין של עמידה בו כפי שקרה בשנים האחרונות. בכל מקרה נקבע בהסכם כי אם בג"ץ יפסול את אחד משני החוקים - תקודם פסקת התגברות שתמנע את התערבותו.
ליצמן נשאל גם על תרחיש של בחירות נוספות, ואם מפלגתו שוב תלך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשיב: "אנחנו בבלוק". על דבריו של יו"ר ימינה נפתלי בנט שטען בשיחות סגורות שהוא יצליח ליצור שיתוף פעולה עם המפלגות החרדיות אמר ליצמן: "אני לא יודע מה בנט טוען, אבל אנחנו בבלוק עם ביבי".