מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו טען היום (ג') שאל-קאעידה מתבסס באיראן, מה שמקשה על ארה"ב להתמודד עם ארגון הטרור. פומפאו טען שראשי אל-קאעידה מוגנים באיראן ושהרפובליקה האיסלאמית מסייעת לארגון. הוא לא הציג הוכחות לדבריו.
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו
מייק פומפאו
מייק פומפאו הערב בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
שמונה ימים לפני שיפנה את מקומו לאנתוני בלינקן, המועמד של ג'ו ביידן, אמר פומפאו בנאום בוושינגטון: "הייתי אומר בוודאות שאיראן היא 'אפגניסטן החדשה' - מעוז גאוגרפי מרכזי של אל-קאעידה - אבל האמת היא שזה הרבה יותר גרוע. בניגוד לאפגניסטן, שם אל-קאעידה התחבא בהרים, אל-קאעידה פועל היום תחת מעטפת ההגנה של המשטר האיראני".
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו
מייק פומפאו
"איראן היא אפגניסטן החדשה - וגרוע מכך"
(צילום: רויטרס)
בחודש נובמבר דיווח "ניו יורק טיימס" שסוכנים ישראלים חיסלו בטהרן את עבדאללה אחמד עבדאללה, מספר 2 באל-קאעידה. לפי הדיווח החיסול היה בחודש אוגוסט, לבקשת ארה"ב.
עבדאללה, שהיה ידוע גם בשם אבו מוחמד אל-מסרי, נורה למוות יחד עם בתו מרים, בת 27, בטהרן ב-7 באוגוסט - יום השנה למתקפות הקטלניות על השגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה ב-1998 שבהן היה מעורב. הם נמצאו מתים במכונית ברחוב בשכונת פסדרן שבצפון הבירה האיראנית, סמוך לביתם, אחרי שספגו לפחות ארבעה קליעים.
לפי הדיווח של "ניו יורק טיימס", שני מתנקשים על אופנוע ירו בשניים, והם השתמשו במשתיק קול. הבת מרים הייתה אלמנתו של חמזה בן לאדן, בנו של מנהיג ארגון הטרור אוסמה בן לאדן. טהרן הכחישה את הדיווח, ואמרה שאין בשטחה "מחבלים מאל-קאעידה".
היום הודה לראשונה פומפאו שאל-מסרי חוסל, וציין שהנוכחות שלו באיראן לא הפתיעה אותו - ומעידה על ההתבססות של אל-קאעידה ברפובליקה האיסלאמית. הוא לא ציין מי אחראי לחיסול שלו. לקראת מסיבת העיתונאים של פומפאו דיווח אתר "פוליטיקו" שפומפאו נצפה אמש במסעדה בוושינגטון עם ראש המוסד יוסי כהן. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, דחה את הטענות שהשמיע היום פומפאו על הקשר עם אל-קאעידה ואמר שמדובר בשקרים.
3 צפייה בגלריה
עבדאללה אחמד עבדאללה
עבדאללה אחמד עבדאללה
מס' 2 באל-קאעידה, שחוסל באוגוסט בטהרן
(צילום: AFP)
"טהרן אפשרה לאל-קאעידה לגייס כספים, לתקשר בצורה חופשית עם חברי הארגון ברחבי העולם ולבצע תפקידים רבים אחרים שבעבר התבצעו מאפגניסטן ופקיסטן", אמר פומפאו, וקרא לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ כבד כדי לנתק את הברית בין איראן לארגון הטרור.
במסיבת העיתונאים בוושינגטון הודיע פומפאו שארה"ב תעניק פרס של עד 7 מיליון דולר למידע שיוביל ללכידתו של בכיר באל-קאעידה שמסתתר באיראן - מוחמד עבטאי, שידוע גם בשם עבד אל-רחמן אל-מגרבי. הוא הוסיף שארה"ב תטיל סנקציות על כמה בכירים בארגון.