נשיאה היוצא של ארה"ב, דונלד טראמפ, ממשיך בסירובו העיקש להכיר בהפסד שלו לנשיא הנבחר ג'ו ביידן, תוך שהוא מפזר שלל טענות חסרות-בסיס להונאה נרחבת שהובילה "לגניבת" הבחירות. עד כה מתקשים אנשי טראמפ לספק ראיה כלשהי לזיופים, אפילו לא בקנה מידה קטן בהרבה מזה שנדרש כדי להביא למהפך דרמטי בתוצאות הבחירות.
4 צפייה בגלריה
הנשיא דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן  לאחר ששיחק גולף בוושינגטון
הנשיא דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן  לאחר ששיחק גולף בוושינגטון
טראמפ חוזר ממשחק גולף לבית הלבן, שלשום. הקו החם הפך לסיוט
(צילום: AFP)
בניסיון למצוא ראיות שכאלו, ולחזק באמצעותן את הקרב המשפטי שבו פותח כעת טראמפ, הקמפיין הקים "קו חם" שמאפשר לבוחרים לדווח על אי-סדרים לכאורה בהליך ההצבעה או הספירה של הקולות. אלא שכעת מדווחים בארה"ב כי הקו הזה מוצף בשיחות מתיחה בעקבות קריאות להטרדתו ברשתות החברתיות טוויטר וטיק-טוק.
רשת ABC דיווחה כי הקו החם, שאותו מאיישים אנשי הקמפיין של הנשיא היוצא מהמטה שלו בווירג'יניה, מתמודד עם מה שתואר כ"סיוט". העובדים בקו, כך דיווחה ABC, "עונים לשיחות מאנשים שצוחקים או לועגים להם על ניצחונו של ביידן ומנתקים". כתב אתר החדשות אקסיוס, ג'ונת'ן סוואן, דיווח כי הקו החם מקבל גם תמונות עירום "מטרידות" ושיחות מ"נערים שמאלנים".
באחת השיחות נשמע אדם שהתקשר לקו החם אומר: "יש צב שמן שהתגלגל על גבו ומטלטל מצד לצד בשמש הקופחת" – מילים שבהן השתמש מנחה רשת CNN אנדרסון קופר כדי לתאר את טראמפ בשבוע שעבר.
אריק טראמפ, בנו של הנשיא, האשים את המפלגה הדמוקרטית בשיחות המתיחה הללו. "ה-DNC (הוועידה הדמוקרטית הלאומית) מציפה את קו הונאות הבוחרים החם שלנו כדי לעכב את אלפי התלונות שאנחנו מקבלים! מעניין מה הם מסתירים", הוא צייץ בטוויטר. דובר בקמפיין של טראמפ טען בפני האתר The Hill כי הקו החם "אפקטיבי מאוד" וכי אלפי אמריקנים מתקשרים אליו ומביעים את "חוויותיהם המדאיגות בזמן שהצביעו". הדובר הוסיף כי "אנו אוספים את המידע ומתכוונים להמשיך הלאה".
נכון לעכשיו טראמפ הוא המועמד לנשיאות הראשון מאז 1896 שאינו מוסר הצהרה שבה הוא מכיר בהפסדו. המסורת הזו נמשכה אפילו במערכות בחירות מכוערות ביותר, כמו זו שבה הפסידה הילרי קלינטון לטראמפ לפני ארבע שנים. שלשום, אחרי ההכרזה על ניצחון ביידן, מסר טראמפ כי "הבחירות האלה רחוקות מלהיגמר", והבטיח להתחיל בקרב המשפטי שלו כבר היום.
הנשיא היוצא טוען – בצעד שרבים חזו חודשים לפני הבחירות – כי אובדן היתרון שלו במדינות רבות אחרי תחילת הספירה נובע מזיוף קולות. בפועל, אובדן היתרון הזה נובע ברובו מכך שתחילה נספרו קולות מהקלפיות שנפתחו ביום הבחירות, שם הצביעו יותר רפובליקנים, ורק אחר כך נספרו הקולות שהגיעו מההצבעה המוקדמת בדואר, שאותה העדיפו הרבה יותר דמוקרטים בגלל החשש מהקורונה. דפוסי ההצבעה של שני המחנות היו ידועים מראש.
4 צפייה בגלריה
קלפי ארה"ב עובדי הבחירות בדטרויט עובדים על ספירת פתקי הצבעה נפקדים לבחירות הכלליות 2020 במרכז TCF בדטרויט מישיגן
קלפי ארה"ב עובדי הבחירות בדטרויט עובדים על ספירת פתקי הצבעה נפקדים לבחירות הכלליות 2020 במרכז TCF בדטרויט מישיגן
סופרים את הקולות בדטרויט. המועמד הראשון מאז 1896 שמסרב להכיר בהפסד
(צילום: AFP)
אנשיו של טראמפ מקדמים בימים האחרונים מסר שלפיו לא אלו כלי התקשורת שמכריזים על המנצח בבחירות – אף שטראמפ עצמו נהנה מהכרזה שכזו לפני ארבע שנים – אלא מערכת בתי המשפט, שתכריע בנוגע לטענות שמעלה הקמפיין. מומחים בארה"ב מבהירים שהסיכוי שהעתירות שהגישו אנשי טראמפ יצליחו להביא לשינוי של עשרות אלפי קולות בכמה מדינות מפתח שונות, באופן שיהפוך את זהות המנצח, הוא קלוש אם לא אפסי. הקמפיין דורש גם ספירת קולות מחודשת בג'ורג'יה ובוויסקונסין, אך בשתי מדינות אלו מדובר בפער של יותר מאלפי קולות, וספירה חוזרת מעבירה לרוב רק כמה מאות של קולות לכאן או לכאן.

מבוכה: שערי עיתון מזויפים בקמפיין

בניסיון לקדם את המסר שלהם, אנשי הקמפיין של טראמפ יוצרים השוואה מוטעית בין המצב הנוכחי לבין מערכת הבחירות של שנת 2000, שבה הניצחון במרוץ כולו היה תלוי בניצחון בפלורידה, כשהפער בין ג'ורג' בוש הבן לאל גור שם היה זעום ביותר. רק אחרי סאגה משפטית שנמשכה 35 יום וכללה ספירה חוזרת, ניצח בוש בפער של 537 קולות שם, וזכה בנשיאות ארה"ב.
אתמול פרסם ראש מערך התקשורת של קמפיין טראמפ, טים מורטה, תמונה של שער עיתון מלפני עשרים שנה שלכאורה מכריז על אל גור כנשיא. הוא לא הסתפק בציוץ התמונה בטוויטר, אלא בתליית העתקים שלה במשרדי הקמפיין בווירג'יניה. תוך זמן קצר הודיע העיתון שבו לכאורה פורסם השער, ה"וושינגטון טיימס", שמדובר בשער ערוך ומזויף. "התמונות הללו נערכו", כתבו בחשבון הטוויטר של העיתון. "הוושינגטון טיימס מעולם לא פרסם את הכותרת 'הנשיא אל גור'". בעקבות ההודעה של העיתון מחק מורטה את הציוץ שלו.
4 צפייה בגלריה
ציוץ של דובר בקמפיין טראמפ
ציוץ של דובר בקמפיין טראמפ
תמונת השער המזויפת, ותגובת העיתון
המבוכה הזו לא צפויה להפריע לאנשי הקמפיין להמשיך במאמציהם לקדם את הטענות חסרות הבסיס לזיופים בבחירות. רק הבוקר הודיע מורטה כי הנשיא טראמפ מתכוון לקיים סדרה של עצרות במטרה לתמוך במאמץ המשפטי של הקמפיין. ב-CNN דיווחו כי מטרת העצרות הללו היא ללחוץ על מושלי מדינות המפתח שבהן ניצח ביידן, כדי שאלו יפתחו בחקירות משלהם או יבצעו בעצמם ספירה חוזרת. אם הקמפיין יצליח במטרה זו, ייתכן שיעכב את תהליך אשרור התוצאות במדינות המפתח וכך ירכוש לעצמו זמן רב יותר לקידום הליכים משפטיים שונים.
לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, הקמפיין מתכוון גם להציג הודעות אבל של אנשים מתים שלכאורה הצביעו בבחירות. מדובר בטענה שהשמיעו לא אחת אנשיו של טראמפ, אך גם לה הם מתקשים להציג ראיות. אנשי הקמפיין נתלים בהאשמה שהעלה ארגון שמרני בפנסילבניה ימים ספורים לפני הבחירות, ולפיה 21,000 בני אדם שכבר אינם בין החיים נכללו ברשימות הבוחרים של המדינה. שופט פדרלי דחה את העתירה של אותו ארגון, תוך שהוא מטיל ספק באמינות הטענה הזו ותוהה מדוע היא הועלתה סמוך כל כך לבחירות.
גם אנשי המקצוע בממשל טראמפ דוחים את הטענות לזיופים נרחבים. סוכנות ביטחון הסייבר והתשתיות, ארגון פדרלי שמטרתו לשמור על ביטחון הבחירות בארה"ב, ציינה כי פקידי הבחירות המקומיים נקטו צעדים שגרמו לכך ש"קשה מאוד לבצע הונאה בעזרת פתקי הצבעה מזויפים".
4 צפייה בגלריה
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
וושינגטון מלניה טראמפ דונלד טראמפ
טראמפ ומלניה, שייעצה לפי דיווחים להכיר בהפסד
(צילום: gettyimages)
טראמפ אמנם ממשיך להתכחש להפסד שלו בפומבי, אך לפי דיווח הבוקר ברשת CNN, הוא אינו עושה זאת בשיחות פנימיות. ברשת החדשות הדגישו כי כרגע אין סימן שבכוונתו לשנות כיוון ולהכיר בהפסד. ברשת דיווחו מוקדם יותר השבוע שחתנו ג'ארד קושנר ורעייתו מלניה טראמפ פנו אליו וייעצו לו להודות בהפסד. בקמפיין של טראמפ דחו היום את הדיווח שקושנר עשה זאת, ומלניה עצמה פרסמה אתמול בטוויטר ציוץ שבו הדהדה את המסר הרשמי של הקמפיין, לפיו יש לספור רק קולות "חוקיים" ולא קולות "לא-חוקיים".
בכל מקרה, גם בסוכנות הידיעות AP מדווחים שמטרת המאבק המשפטי של טראמפ אינה באמת שינוי תוצאות הבחירות, ואנשיו יודעים שכל שניתן כעת לעשות הוא לעכב את הבלתי נמנע. יועציו של הנשיא ובעלי בריתו אמרו לסוכנות הידיעות כי מטרת הקרב המשפטי, כמו גם העצרות המתוכננות, היא לספק לטראמפ דרך התמודדות עם הפסד שקשה לו להבינו.

בצוות הקורונה של ביידן: הבכיר שטראמפ סילק

בזמן שטראמפ עסוק במציאת הוכחות לטענות חסרות בסיס, אנשיו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ממשיכים בהכנות הקדחתניות להכנת הממשל החדש שלו. ביידן יחשוף היום צוות בן 12 חברים שיהיה אחראי על גיבוש תוכנית מדויקת למלחמה בקורונה. בראש הצוות של ביידן יעמדו ראש שירותי בריאות הציבור הפדרליים לשעבר ויבק מורת'י, ראש מנהל המזון והתרופות לשעבר דייוויד קסלר ופרופ' מרסלה נונז-סמית' מאוניברסיטת ייל.
נאום הניצחון של נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
(צילום: רויטרס)

בצוות יהיה חבר גם ריק ברייט, שעמד בראש סוכנות פדרלית שאחראית על מחקר ביו-רפואי וסולק השנה מממשלו של טראמפ, לאחר שיצא נגד התנהלותו בטיפול במגפה. צוות המומחים של ביידן, לפי צוות המעבר שלו, ישמור על קשר עם גורמים מקומיים ברחבי ארה"ב במטרה לתאם איתם את הטיפול במשבר, כולל פתיחה בטוחה של בתי הספר.
בידן ייפגש היום עם ראשי הצוות ויישא לאחר מכן דברים ליד ביתו בווילמינגטון שבדלאוור, בנוגע למגפה שמתפשטת במהירות חסרת תקדים בארה"ב, ועל התוכנית שלו לשיקום הכלכלה. "ההתמודדות עם מגפת הקורונה היא אחד הקרבות החשובים ביותר שיעמדו בפני ממשלנו, ואני אפעל על בסיס המדע והמומחים", ביידן מסר היום.
הנשיא הנבחר הבטיח גם לשוחח בהמשך עם ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הראשי של הממשל למחלות זיהומיות. לפני הבחירות הבטיח ביידן כי אם ינצח, הוא יתקשר אליו מיד. מדובר בשינוי גדול מהתנהלותו של טראמפ, שהרבה להתעמת בפומבי עם פאוצ'י ולזלזל בדבריו ובדברי מדענים אחרים. לדברי פאוצ'י, בחודשים האחרונים טראמפ בקושי שוחח איתו.