7 צפייה בגלריה
נזק לרכבים באשקלון
נזק לרכבים באשקלון
נזק לרכבים באשקלון, היום
(צילום: AFP)
חברי מועצת הביטחון התכנסו הערב (ראשון) לדיון וירטואלי על מבצע "שומר החומות" וההסלמה בישראל מאז ההתפרעויות בירושלים. הנציגה האמריקנית אמרה כי ארה"ב פועלת להשגת הפסקת אש, הנציג הפלסטיני תקף את יחס הקהילה הבינלאומית לישראל והשגריר ארדן הציג את תמונת הנערה הערבייה שנהרגה.
"המצב ההומניטרי והביטחוני בעזה מחמיר מיום ליום", אמר השליח המיוחד למזרח התיכון תור וונסלנד. "צה"ל ביצע יותר מ-950 תקיפות נגד מטרות צבאיות ובתים של מפקדי חמאס וג'יהאד", ציין השליח. "יותר מ-100 פעילים, כולל מפקדים בכירים, נהרגו בתקיפות. מניין המתים, בהם ילדים, ממשיך לעלות: 181 פלסטינים, בהם 52 ילדים ו-32 נשים, נהרגו. כ-1,200 נפצעו".
7 צפייה בגלריה
עזה לאחר תקיפות צה"ל
עזה לאחר תקיפות צה"ל
עזה לאחר תקיפות צה"ל
(צילום: AP)
וונסלנד הוסיף כי "רק הבוקר נהרגו 12 אנשים בביתם, יותר מ-40 אלף עזבו את ביתם. האוכלוסיה מנסה למצוא מקלט מההפצצות, ובתי הספר פתחו את שעריהם כמקלט". הוא ציין כי ארבעה בתים חולים נפגעו, ושמונה מגדלים ומאות בתים נהרסו. לדבריו, יותר מ-150 רקטות של חמאס נפלו בעזה וגרמו להרג של אזרחים חפים מפשע.
עם זאת, השליח ציין גם את הפגיעות בצד הישראלי: "בישראל נהרג ילד בן 5 בשדרות, וילדה ואביה נהרגו בלוד. אסור לקבל טרגדיות כאלה. האו"ם עובד ללא לאות כדי להשיג רגיעה". וונסלנד קרא לשני הצדדים לפעול לבלימת ההסלמה, ואמר: "האלימות לא מוצדקת. הירי חסר האבחנה מאזורים אזרחיים מנוגד לחוק וחייב להיפסק מיד. גם ישראל צריכה להפסיק את ההפצצות ולהשתמש בכוח באופן מידתי. ילדים לא יכולים להיות יעד להתקפות".
7 צפייה בגלריה
תור וונסלנד
תור וונסלנד
"להפסיק את האלימות". שליח האו"ם תור וונסלנד
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה את האלימות בין הצדדים, והזהיר מהתרחקות הסיכוי לשלום. "על האלימות להיפסק ברגע זה, ואני קורא לכל הצדדים להישמע לכך", אמר. הוא ציין את ההפרות במזרח ירושלים ואת הפרעות בערים המעורבות - וקרא לכל הצדדים להישמע לקריאותיו. "האו"ם מחויב לעבוד עם שני הצדדים ועם השותפים האזוריים והקוורטט כדי להביא את השלום. הדרך היחידה היא לחזור לפתרון שתי המדינות על בסיס תנאים מוסכמים".
שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מלכי, תקף את ישראל, ואמר: "אין מלים לתאר את הזוועות של העם הפלסטיני. כשמדברים על הזכות של ישראל להגן על עצמה - מדברים על הרג של משפחות פלסטיניות, הריסת בתים, גירוש פלסטינים, רדיפה ופשעי מלחמה נגד האנושות". אל מלכי הוסיף כי "ישראל עושה את אותו הדבר - ומצפה לתוצאות שונות. האם חשבה שלא יהיו השלכות להסתערות על אל-אקצה ביום הקדוש ביותר? האם האמינה שהפלסטינים ימשיכו לחיות במובלעות ולחכות שיבואו להשתלט על עוד בתים? האם היא מאמינה שימשיכו לחיות בכלובים מול המשך הבנייה בהתנחלויות?".
7 צפייה בגלריה
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
(צילום: EPA)
אל מלכי תקף את הקהילה הבינלאומית שלא פועלת מספיק מול ישראל ואמר: "מהם הכלים שהקהילה הבינלאומית משתמשת בהן כדי להכריח את ישראל לעצור? סנקציות? פגיעה ביחסים? או שרק יסתפקו בלשכנע אותה בזמן שהיא לא מוכנה להקשיב? ישראל מבקשת ממדינות אחרות לשים את עצמן בנעליים שלה, אך ישראל לא לובשת נעליים - אלא מגפיים צבאיות. היא כוח קולוניאלי. כל מי שלא לוקח בחשבון עובד זו הוא מוטה".
עוד אמר כי שני הצדדים לא חיים כרגע בשלום זה לצד זה. "ישראל היא גנבת שנכנסה לבתים שלנו, ועושה בנו טרור דור אחר דור - ואחרי זה היא מבקשת להכיר בצורכי הביטחון שלה. מה הייתם עושים אם העם שלכם היה תחת מצור ונרצח? מה הייתם עושים כדי לסיים את הדיכוי? כמה פלסטינים צריכים להיהרג בשביל שיגנו את ישראל? כי הרוג ישראלי אחד זה מספיק. מה הסף שלכם בשביל לזעום? משפחה שלמה שנהרגה זה לא מספיק? תריסר משפחות? בניינים שלמים שנהרסו? וכל זה בזמן של מגפה.
"ישראל אינה רק מעצמה כובשת, אלא גם מעצמה גרעינית. יש לה גם כיפת ברזל ומקלטים - כשלפלסטינים אין הגנה. אפילו המתקנים של אונר"א תחת התקפה. למועצת הביטחון יש חובה משפטית ומוסרית כלפי הפלסטינים".
7 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"מיליונים הסתתרו במקלטים". ארדן
7 צפייה בגלריה
ינדה תומס גרינפילד
ינדה תומס גרינפילד
שגרירת ארה"ב לינדה תומס גרינפילד. "מוכנים לסייע לצדדים אם ירצו הפסקת אש"
(צילום: AP)
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הציג בפתח דבריו את תמונתה של נאדין עווד בת ה-16 שנהרגה מפגיעת רקטה בכפר הלא מוכר דהמש. "היא למדה ביולוגיה וכימיה וחלמה לשנות את העולם. היא נרצחה ביום רביעי בידי הארגון הג'יהאדיסטי הקיצוני חמאס. רקטה של חמאס פגעה בביתה במרכז ישראל, והרגה אותה ואת אביה", סיפר.
לאחר מכן אמר ארדן כי "בשבוע האחרון, מיליוני ילדים, נשים וגברים הסתתרו במקלטים, בעוד אלפי רקטות של חמאס נחתו סביבם. חמאס רצח עשרה אנשים, יהודים וערבים". הוא קרא למועצה לגנות את פעולות חמאס ולדרוש את פירוז הרצועה. "יש לכם שתי ברירות - אתם יכולים ליצור משוואה מוסרית כוזבת, או לתמוך בעתיד טוב יותר".
7 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
גלעד ארדן ונאדין שנהרגה מרקטה
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס גרינפילד אמרה כי "ארה"ב עובדת ללא לאות בערוצים דיפלומטיים להביא לסיום העימות הזה" והוסיפה: "ארה"ב מעורבת באופן אינטנסיבי מול גורמים ישראלים, מצריים וקטאריים. כולם עובדים למסד תנאים לרגיעה. בכל המגעים עם השותפים האזוריים ארה"ב הבהירה שאנו מוכנים לסייע לצדדים אם ירצו הפסקת אש".
השגרירה האמריקנית הוסיפה: "ארה"ב קוראת לחמאס להפסיק מיידית את ירי הרקטות. אנו מודאגים מהעימותים בין קהילות בישראל. קוראים לכל הצדדים להימנע מצעדים שיסכנו פתרון של שלום, וזה כולל הסתה, פינוי בתים במזרח ירושלים ובנייה מעבר לקווי 67'. כל הצדדים צריכים לחזור לעבוד ברוח טובה למען הקמת מדינה פלסטינית שתחיה בשלום וביטחון לצד ישראל".