מנכ"ל פייזר: "ישראל הפכה למעבדה של העולם"
(צילום: NBC)

מנכ"ל חברת פייזר אלברט בורלה כינה את ישראל "המעבדה של העולם", לאור מבצע החיסונים המתקדם שלה, והביע תקווה שבעזרתו ניתן יהיה לדעת תוך זמן קצר, חודש או חודשיים, אם החיסון נגד נגיף הקורונה שפיתחה החברה מסייע לא רק בהגנה מפני מחלה – אלא גם מפני הדבקה.
בראיון לרשת NBC נשאל בורלה מה למדה עד כה החברה לגבי יעילות החיסון, והאם התגלו בו חולשות כלשהן. "למדנו הרבה דברים ואנחנו ממשיכים לנתח את זה, ואני מאמין שישראל הפכה למעבדה של העולם כרגע, כי הם משתמשים רק בחיסון שלנו והם חיסנו חלק מאוד גדול מהאוכלוסייה שלהם", השיב מנכ"ל פייזר.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלה. "ישראל מהוה הדגמה נהדרת ליעילות החיסון"
(צילום: AP)
הוא הוסיף: "מה שראינו הוא שהיעילות של החיסון לפי המידע בעולם האמיתי גדלה כל רגע, אחרי החיסון השני. כלומר יש הבדל ביעילות החיסון בין 7 ימים אחרי החיסון השני ל-14 ימים אחריו, והיעילות אחרי המנה השנייה משתווה ואף עוקפת את מה שראינו בניסויים הקליניים".
לדברי בורלה, מבצע החיסונים בישראל מהווה "הדגמה נהדרת ליתרונות של החיסון הזה". הוא הוסיף כי תוך "חודש-חודשיים", כאשר ישראל תשלים את חיסון רוב אוכלוסייתה, ניתן יהיה לדעת אם המחוסנים מדביקים גם אחרים.
הנתונים מישראל, נזכיר, מעוררים עניין רב בעולם בעקבות החיסון המהיר של אוכלוסייתה, ורק השבוע התפרסם מחקר הענק של קופת החולים כללית, וממנו עולה כי שבוע לאחר קבלת המנה השנייה לחיסון יעילות של 94% במניעת הדבקה תסמינית ויעילות של 92% במניעת מחלה קשה. המחקר זכה לתהודה נרחבת בעולם, לאור העובדה שהוא המחקר הראשון שנבדק באופן עצמאי, פורסם בכתב עת מדעי והראה כי החיסון – לפחות זה של פייזר – יעיל ב"עולם האמיתי" ממש כפי שהראו הניסויים הקליניים שערכה פייזר יחד עם חברת ביונטק הגרמנית.
דבריו של בורלה מגיעים גם על רקע ההסכם שנחתם בין ענקית התרופות לממשלת ישראל, ושבמסגרתו הסכימה הממשלה לספק לחברה נתונים רפואיים-סטטיסטיים של המתחסנים, באופן חשאי ומבלי לפגוע בפרטיותם, כדי לבחון את השפעות החיסון על אוכלוסיות שונות.
יש לציין שחרף דבריו של בורלה, בישראל מתכוונים לעשות שימוש גם בחיסונים של חברת מודרנה. בחודש מרץ צפויים להגיע מאות אלפי חיסונים מהחברה – שחלקם ישמשו כדי לחסן את המחלימים מקורונה במנה אחת בלבד.
2 צפייה בגלריה
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
במתחם חיסונים בבית שמש. מחקר הענק מישראל הוכיח את היעילות ב"עולם האמיתי"
(צילום: AFP)
על פי העדכון האחרון של משרד הבריאות מלפני כניסת השבת, עד כה התחסנו במנה הראשונה 50.14% מכלל הישראלים, שהם 4,663,028 בני אדם. 35.43% מהישראלים קיבלו גם את המנה השנייה – 3,294,759. למעשה, מדובר בשיעור גבוה יותר של מתחסנים, כיוון שבשלב זה הוחלט שלא לחסן מחלימים המהווים כ-7% מהישראלים וגם לא ילדים ונערים שטרם מלאו להם 16 – המהווים לפי נתוני משרד הבריאות 28% מהאוכלוסייה. כלומר – כ-77% מאלו שאמורים להתחסן בשלב זה כבר קיבלו את מנת החיסון הראשונה וחלק גדול מהם קיבל גם את מנת החיסון השנייה.
ביחס לעולם, ישראל ממשיכה להוביל בפער גדול בשיעור המתחסנים הכולל. לפי אתר OurWorldInData, אל מול 84 מנות חיסון ל-100 איש שניתנו בישראל (מנת חיסון ראשונה ומנת חיסון שנייה), רק בעוד חמש מדינות חוסנה לפחות עשירית מהאוכלוסייה במנת חיסון אחת. מדובר באיחוד האמירויות (58.2 מנות חיסון ל-100 איש), בריטניה (27.8), ארצות הברית (20), בחריין (16.7) וצ'ילה (16.6 מנות חיסון ל-100 איש). בכל מדינות האיחוד האירופי פחות מ-10% מהתושבים התחסנו.
פורסם לראשונה: 22:09, 26.02.21