הפרקליטות הגישה היום (ראשון) לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב אישום נגד עומר ג'אבר (25), אשרף ג'אבר (24) ויוסף ג'אבר (18), תושבי מזרח ירושלים, בגין מעורבות בלינץ' באביה אנטמן, זמן קצר לאחר שהציע נישואין לבת זוגו בבית החושן בשכונת א-טור בערב יום ירושלים, יום לפני תחילת מבצע "שומר החומות".
השלושה מואשמים במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, התפרעות וחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני. הפרקליטות ביקשה להאריך את מעצרם עד תום ההליכים, ובית המשפט קיבל את הבקשה.
4 צפייה בגלריה
אביה אנטמן
אביה אנטמן
הציע נישואין וכעבור זמן קצר הותקף. אביה אנטמן
(באדיבות המשפחה)
על פי כתב האישום, בשעות הערב של 9 במאי הגיע אנטמן ביחד עם בת זוגו שחר כהן לבית החושן שבהר הזיתים בירושלים, שם הציע לה נישואין. לאחר מכן המשיכו השניים בנסיעה לכיוון שכונת בית אורות בעיר, וסמוך לשעה שמונה בערב כשהגיעו לצומת א-טור, כמה מתפרעים, שזיהו כי מדובר ביהודים - החלו לרוץ אחר הרכב תוך כדי צעקות "מתנחל, בן שרמוטה".
שלושת הנאשמים, שנסעו ברכב לפני רכבם של בני הזוג, שמעו את הצעקות והבינו שמדובר ביהודים. הנאשם עומר, שנהג ברכב, בלם בפתאומיות וחסם את רכבם של הזוג כדי למנוע את המשך נסיעתם. זאת כדי שהמתפרעים יוכלו לתקוף אותם, "ממניע אידיאולוגי-לאומני בשל היותם יהודים", נכתב בכתב האישום. המתפרעים החלו ליידות אבנים לעבר בני הזוג בעודם בתוך הרכב, ושברו את החלון האחורי שלו.
4 צפייה בגלריה
התארסו ונקלעו ללינץ'
התארסו ונקלעו ללינץ'
התארסו ונקלעו ללינץ'. אביה אנטמן ושחר כהן
(צילום: חוננו)
בשלב מסוים אביה יצא מהרכב ונתפס על ידי המתפרעים, שהכו אותו בכל חלקי גופו כשהוא שכוב על הרצפה, ואליהם הצטרפו גם הנאשמים עומר ויוסף. באותו זמן שחר נמלטה גם היא מהרכב, הסתתרה מאחורי רכב אחר והתקשרה למשטרה. במהלך האירוע אביה הוכה באמצעות מחסום משטרתי, מקלות, חפץ חד ואף פחית אקסל מלאה פגעה בראשו. זאת בנוסף לסטירות, לאגרופים ולבעיטות שקיבל בכל חלקי גופו. הנאשם אשרף נשאר ברכב בזמן האירוע, ובהמשך נכנס למושב הנהג והזיז אותו.
מכתב האישום עולה כי לבסוף אביה הצליח להימלט מן המתפרעים ולחזור אל רכבו, ואז נסע לשכונת בית אורות הסמוכה והזעיק את כוחות מג"ב. כתוצאה מהתקיפה נגרמו לו סימני חבלה רבים ושני פצעי דקירה בגב. הוא אושפז בבית החולים במשך חמישה ימים ועבר ניתוח.
הנאשמים אשרף ויוסף ג'אבר מואשמים בעבירות נוספות, באירוע אחר שהתרחש יומיים לאחר מכן. הם מואשמים במעשה טרור של ניסיון הצתה, פעולה בנשק למטרות טרור, יידוי או ירי של אבן או חפץ לעבר כלי תחבורה, חבלה במזיד ממניע גזעני ומעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה.
4 צפייה בגלריה
התארסו ונקלעו ללינץ'
התארסו ונקלעו ללינץ'
רכבם של אנטמן וכהן
(צילום: חוננו)
מכתב האישום עולה כי ב-11 במאי, סמוך לשעה תשע בערב, נפגשו השניים בשער הפרחים בירושלים ביחד עם אדם נוסף, פארס ג'אבר. השלושה תכננו ליידות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר אוטובוס אגד שנוסע לכיוון מעלה אדומים ועובר ברחוב הראשי מתחת לשכונת א-טור, "במטרה להציתו מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי, בשל היותו אוטובוס של חברה יהודית וכן מתוך מטרה לפגוע בנוסעים יהודים אשר עושים שימוש באוטובוס", נכתב בכתב האישום.
השלושה הלכו לביתו של יוסף ובדרך אספו בקבוקי זכוכית שמצאו, וכשהגיעו לבית מילא יוסף את הבקבוקים בבנזין מגנרטור שנמצא בביתו וארז אותם עם דבק. השלושה יצאו לדרכם, לאחר שהשאירו את הטלפונים הניידים שלהם בבית כדי שלא ניתן יהיה לאתר אותם דרך איכונים.
מכתב האישום עולה כי השלושה צעדו רעולי פנים על דרך מעלה אדומים לכיוון מחסם א-זעים, כשבדרך הבחינו בשני צמיגים. פארס הניח אותם על הכביש במטרה להאט את תנועת כלי הרכב ולאפשר את יידוי האבנים ובקבוקי התבערה לעברם. סמוך לשעה עשר בלילה עבר במקום אוטובוס אגד, שבו נהג אזרח ערבי ועליו נסעו בין 10 ל-15 נוסעים.
4 צפייה בגלריה
התארסו ונקלעו ללינץ'
התארסו ונקלעו ללינץ'
(צילום: חוננו)
לאחר שעבר את מנהרת נעמי שמר והבחין בצמיגים הבוערים, הנהג האט והנחה את הנוסעים להשתטח על הרצפה, ואז הנאשמים יידו לעבר האוטובוס אבנים גדולות והשליכו בקבוקי תבערה. אחד הבקבוקים פגע בצדו הימני של האוטובוס, נפל על הרצפה ולא התלקח. השניים האחרים פגעו בקרקע.
בתוך כך, פרקליטות מחוז צפון הגישה היום לבית המשפט המחוזי בחיפה כתבי אישום נגד שני תושבי עכו בני 25, מוסטפא מסרי ומוחמד חלואני, בגין עבירות שונות הקשורות לכמה אירועי התפרעויות אלימים בעיר בחודש שעבר.
על פי כתב האישום נגד מסרי, ב-12 במאי הוא הציע לאדם אחר לירות לעבר שוטרים יהודים מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי, באמצעות אקדח שהחזיק שלא כדין. באותו יום הגיעו שוטרים למלון "עכותל" בעיר שהוצת כדי לחלץ תיירת ותינוק, ואז מסרי ירה לכיוונם. כשסיים את התחמושת שהייתה ברשותו, הוא ושותפו הצטיידו בתחמושת נוספת והגיעו לאזור מסגד אל-ג'זאר, שם ירו שוב לעבר שוטרים, שמצדם השיבו באש ופגעו במסרי ובשותפו. הוא נאשם גם בהתפרעות וביידוי אבנים על שוטרים סמוך למסגד.
מכתב האישום שהוגש נגד חלואני עולה כי ב-11 במאי, בזמן ששהה על סירה של משפחתו שעגנה במרינה בעכו, הוא נענה לבקשתם של כמה מתפרעים ומסר להם ליטר בנזין, ששימש אותם להצתת יאכטה בבעלות יהודים. במהלך אותו ערב וביום למחרת חילק הנאשם בנזין גם למתפרעים נוספים. עוד עולה מכתב האישום כי למחרת, במהלך התפרעות סמוך למסגד אל-ג'זאר, שכללה יידוי אבנים, ירי זיקוקים ויידוי בקבוקי תבערה על כוחות משטרה, הגיע חלואני עם אקדח ושני כדורי תחמושת וירה באוויר לכיוון השוטרים.
אחיה ראב"ד השתתף בהכנת הכתבה