בר יוחאי אלמליח, שהותקף בירושלים
(צילום: אלכס גמבורג, שחר גולדשטיין)

האלימות של השבועות האחרונים בירושלים הגיעה לשיאה בלילה שבין יום חמישי לשישי עם עשרות פצועים ועצורים בעימותים והתפרעויות במוקדים שונים ברחבי הבירה. אחד הנפגעים בעימותים הללו הוא בר יוחאי אלמליח, תושב ירושלים שנסע לפנות בוקר בשדרות חיים בר-לב לכיוון שכונת פסגת זאב כשנתקל בשמונה רעולי פנים שחסמו את הכביש.
"מהחלון של הנהג אני שומע 'אל יהוד, אל יהוד'. באותו רגע אני קיבלתי סלע שיכול להרוג לחלון שלצד הנהג. הוא פגע לי בצלעות וחזרה אחורנית. ובאותו רגע, מטח אבנים מכל הכיוונים - מקדימה, מאחורה", הוא סיפר בריאיון לאולפן ynet.
3 צפייה בגלריה
רכבו של בר יוחאי אלמליח שהותקף
רכבו של בר יוחאי אלמליח שהותקף
בר יוחאי אלמליח, והרכב שבו הותקף
(צילום: אלכס גמבורג)
3 צפייה בגלריה
רכבו של בר יוחאי אלמליח שהותקף
רכבו של בר יוחאי אלמליח שהותקף
הנזק שנגרם לרכבו של אלמליח
"זאת שכונה נורמטיבית, שאין בה בעיה לנסוע עם ילדים. לא מזרח ירושלים, לא שער שכם", ציין אלמליח. "פניתי שמאלה, ואז עצרתי לראות שהכול טוב איתי. פתאום אזרח צעק לי 'תאיץ, תאיץ הם לידך'. הסתכלתי הצידה וראיתי ערבי שעמד ליד דלת הנהג בכוונה לפתוח אותה ולשלוף אותי מהאוטו. האצתי לכיוון שכונת שמואל הנביא".
לאחר מכן התקשר אלמליח למשטרה, אך לדבריו שם דחו אותו. "כמו כל אזרח, אני מתקשר למוקד 100, מדווח להם על האירוע. קיבלתי צרחות שאני אתקשר למד"א, ואין להם מה לעשות עם האירוע. המשטרה כרגע מאוד עסוקה באירועים קודמים. אמרתי להם 'יש לי אבנים באוטו, בואו תיקחו ממצאים. יש מצלמות, אתם יכולים לבדוק את האירוע. חיכיתי חצי שעה עד שהגיעו חובשים של ארגון איחוד הצלה, ארגון שעושה עבודת קודש. הם בדקו אותי ופינו אותי להדסה הר הצופים".
אלמליח מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה. "גם בתקופות של אינתיפאדה אני לא ראיתי כזה חוסר ביטחון מוחלט לתושבים. זה כישלון מוחלט של משטרת ירושלים. אובדן שליטה".
במשדר התראיין גם דוב מורל, שהיה נער גבעות ופעיל בארגון הגזעני להב"ה, אך עזב את הימין הקיצוני. גם הוא מתח ביקורת על המשטרה והאשים כי היא לא מנסה למנוע מראש את האלימות. לדבריו ההתפרעויות האלימות של הימין הקיצוני מתארגנות בקבוצות וואטסאפ שנמצאים בהן גם שוטרים. "זה רץ. מישהו מפרסם, זה תוך שניה מגיע למאות אנשים, ואנשים מגיעים. לא מסובך היום להגיע לאנשים ברגע. המשטרה יכולה לדעת בקלות והיא לא עושה מספיק, כמו תמיד".
ריאיון עם דוב מורל, פעיל להב"ה לשעבר
(צילום: שחר גולדשטיין)

מורל הוסיף: "הם מנסים לברוח מההתמודדות ולמנוע את הדברים מראש, ולהעדיף שזה יגיע לאיזושהי רתיחה ופיצוץ, ואז להרגיע את הרוחות. אתמול באמת הייתה המון משטרה בשטח. הלכתי לכיכר ציון והיה רגוע, לא היו שם אנשים מלהב"ה. בסך הכול מאוד רגוע ביחס לשבוע שעבר. ועכשיו הם יכולים לקצור את השבחים במקום למנוע את זה מראש".
דוב גורלדוב גורלצילום: שחר גולדשטיין
מהמשטרה נמסר היום בתגובה כי הם "פועלים בימים אלו בכוחות מתוגברים על פי תוכנית היערכות סדורה ונחושה שקבע מפקד המחוז וכוללת פעילות יזומה - גלויה וסמויה - למניעת הפרות סדר, שילוב יחידות מיוחדות לביצוע מעצרם של פורעים אלימים, שילוב יכולות טכנולוגיות מהמתקדמים שיש, וזאת במטרה לשמור ולהגביר את ביטחונם של תושבי העיר ומבקריה, ומיצוי הדין עם אותם אלו שבוחרים ליטול חלק בהתפרעויות האלימות".
אבו נאסר, בעל מאפייה באזור שער שכם, סיפר היום על הקושי לעבוד באזור בתקופה האחרונה. "כבר שבועיים שיש סכנה. לא עובדים, אין ביטחון. גם הילדים וגם המשטרה אשמים. לא נותנים לעבוד. לא נותנים לחיות. המשטרה לא נותנת לילדים לשבת על המדרגות בשער שכם. לא נותנים לילדים לחגוג. המשטרה יכולה לגרום לזה להסתיים כבר עכשיו - שיפתחו את המדרגות ושיתרחקו קצת משער שכם. שלא היה קונפליקט", אמר בעל המאפייה.
אבו נאסר, בעל מאפייה בשער שכם, מספר על המצב המתוח בירושלים
(צילום: אלכס גמבורג )

בחמישי בלילה הדפה המשטרה מאות מפגינים ערבים ויהודים בכמה מוקדים בבירה וחצצה ביניהם. במהלך הלילה הסוער נעצרו יותר מ-50 ממשתתפי ההתפרעויות בחשד ליידוי אבנים, ירי זיקוקים, תקיפות שוטרים והתנהגות אלימה. כ-20 שוטרים נפצעו בעימותים והמשטרה השתמשה בגז מדמיע, מכת"זית וברימוני הלם. למחרת נמשכו העימותים הליליים, אם כי בהיקף מצומצם יותר.
גם במוצאי שבת היו עימותים ונעצרו 17 חשודים בהפרות הסדר האלימות, שכללו תקיפות שוטרים, יידוי אבנים, ירי זיקוקים, השלכת בקבוקי תבערה ועוד. המשטרה הגיבה בירי רימוני הלם והפעילה פרשים. במהלך פעילות שוטרי מג"ב ויס"מ נגד מפירי סדר בשכונת עיסאוויה זוהו כ-15 רעולי פנים בדרכם לזרוק בקבוקי תבערה ולירות זיקוקים לעבר בית החולים הדסה הר הצופים. הכוחות שפעלו במקום הותקפו באבנים וירי זיקוקים, וכתוצאה מכך נפגע שוטר בידו.