בלה גורמן, בת 36 ואם לשלוש בנות מקיבוץ נאות מרדכי, מתמודדת עם סרטן הלימפומה מזה כחודשיים ולאחרונה אושפזה בבית החולים זיו בצפת לאחר טיפול כימותרפי שקיבלה. הבוקר (שבת) גורמן ביקשה לחמם במיקרוגל את האוכל המיוחד שהביאה מביתה אך הופתעה לגלות שהוא הוצא מחדר האוכל כי לא הוכשר לפסח. האפשרות שהציע בית החולים, לחמם בפלטת חימום, לא סייעה לגורמן שזקוקה לחימום סטרילי.
3 צפייה בגלריה
בלה גורמן
בלה גורמן
"איך הדת יכולה לנהל את החיים כשמדובר במחלה קשה". גורמן
"אובחנתי לפני חודשיים כחולת לימפומה והתחלתי את הטיפולים שלי", סיפרה גורמן בשיחה עם ynet. "אחרי כל טיפול כימותרפי, המערכת החיסונית נחלשת מאוד ואני נשארת בבית החולים ומקבלת טיפול אנטיביוטי. את האוכל אני מביאה מהבית כי אני צריכה אוכל סטרילי ואני מחממת אותו במיקרוגל של בית החולים".
הבוקר קמה גורמן לחמם את האוכל והופתעה לגלות כי המיקרוגל שבו השתמשה בבית החולים לא נמצא במקומו. "קמתי חלשה מאוד ובקושי אספתי את עצמי. היה לי קשה ללכת וזחלתי לכיוון המטבח, הוצאתי את הדייסה שלי כדי לחמם אותה וגיליתי שאין מיקרוגל. לא הבנתי מה קרה. בקושי רב הלכתי לחדר אחיות ושאלתי אותן מה קרה ולאן הלך המיקרוגל. הן ענו שזה פסח והמיקרוגל לא כשר".
"הצוות לא ידע כל כך מה להגיד לי", סיפרה גורמן על המצב האבסורדי. "אמרו שיש פלטת חימום ואני יכולה לחמם עליה, אבל התעקשתי שאני צריכה מיקרוגל כדי שהאוכל יתחמם בצורה סטרילית. אני גם ככה מורידה מהם את הנטל כי אני מביאה אוכל מהבית, אז אי אפשר לחמם כי זה לא כשר לפסח? אני לא מבינה את זה".
3 צפייה בגלריה
בית החולים זיו, צפת. ארכיון
בית החולים זיו, צפת. ארכיון
בית החולים זיו, צפת. ארכיון
(צילום: אביהו שפירא)
"איך מיקרוגל לא כשר לפסח? זה מציל חיים. האם בדת אין סעיף על פיקוח נפש?", תהתה גורמן. "איך אני אמורה לאכול ולהבריא? איך בכלל דת יכולה לנהל לנו את החיים כשמדובר על חולה במחלה כה קשה?".
לאחר שלא נותרה לגורמן ברירה היא נאלצה לבקש מבני משפחתה להביא את המיקרוגל מהבית לבית החולים. "אין לי דרך אחרת לחמם את האוכל, בעלי הביא את המיקרוגל מהבית לחדר שבו אני מאושפזת. מספיק שאני נלחמת על החיים שלי כל יום ועצם ההגעה לבית החולים היא קשה, אז למה להערים עליי כאלה קשיים? אני שואלת את עצמי איפה אני חיה, האם זה הגיוני", אמרה גורמן.
"צריך להוציא את עניין הדת מבית החולים כי בבית החולים כולם שווים, אין דת מין וגזע. הדת אמורה לתת לנו אפשרות להתחבר אליה, אבל מה שקורה פה זו כפייה דתית לכל דבר", סיכמה גורמן.
מבית החולים זיו נמסר: "קיימות בכל מחלקות האשפוז אפשרויות לחימום מזון לטובת כלל המאושפזים. גם במקרה המדובר ניתן מענה ראוי לחימום המזון לרווחת המטופלת".
3 צפייה בגלריה
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים הדסה הר הצופים
איסור הכנסת חמץ בבתי חולים בירושלים. ארכיון
בשנה שעברה בג"ץ פסק בדעת רוב כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור הכנסת חמץ בפסח לשטחם. עוד נקבע כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי בית החולים או לפנות לבאים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך חג הפסח.
העתירות נסבו על האיסור להכניס מזון פרטי לבתי החולים בחג הפסח, ובפרט לחדרי המטופלים, ולא עלתה כל טענה לגבי כשרות חדר האוכל של בית החולים או לגבי כשרותו של המזון המסופק על ידי בית החולים. האיסור לא נקבע בהחלטה של משרד הבריאות, אלא הוטל על ידי רוב בתי החולים בארץ בעקבות דרישה של הרבנות הראשית.