ממשלת יפן הודיעה היום (ג') כי אחרי בדיקה שנמשכה שנים ארוכות היא החליטה לשפוך לאוקיינוס השקט יותר ממיליון טונות של מים עם חלקיקים רדיואקטיביים מהכור הגרעיני בפוקושימה, שניזוק ברעידת האדמה והצונאמי של 2011. אף שההחלטה הייתה צפויה וטוקיו אותתה על כוונתה בשנים האחרונות, ההודעה היום עוררה תגובות נזעמות בקרב תושבים המתגוררים באזור הכור, דייגים הפועלים בסביבתו – וגם בקרב שכנותיה של יפן, דרום קוריאה וסין.
10 צפייה בגלריה
כור גרעיני ב פוקושימה יפן
כור גרעיני ב פוקושימה יפן
הכור בפוקושימה. המקום ב-1,000 המכלים אוזל
(צילום: AFP)
מתנגדי שפיכת המים חוששים מפגיעה בסביבה הימית, אף שבטוקיו טוענים כי ההליך בטוח וכי המים המזוהמים עברו ועדיין עוברים טיהור שבו מוצאים מהם רוב החלקיקים הרדיואקטיביים. גם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גיבתה את ההחלטה, וציינה כי בכורים אחרים בעולם פועלים באופן דומה על מנת להיפטר ממים המשמשים לקירור הליבה שלהם.
לפי התוכנית שאישרה ממשלת יפן, שפיכת המים המזוהמים לאוקיינוס תחל רק בעוד כשנתיים, לאחר הקמת מתקן מיוחד שיאפשר זאת ועמידה בדרישות בטיחות קפדניות. ראש הממשלה יושיהידו סוגה הסביר בישיבת השרים היום כי מדובר ב"משימה שלא ניתן להימנע ממנה", כזו הנדרשת כחלק מתהליך פירוק הכור הגרעיני המושבת – שצפוי להימשך עשרות שנים. סוכנות הידיעות AP מציינת כי שפיכת המים המזוהמים תיעשה בהדרגתיות, וכי לפי הערכה ראשונית היא עשויה להימשך 40 שנה.
סוגה הדגיש כי השפיכה תיעשה רק לאחר שכל דרישות הבטיחות ימולאו וכי ממשלתו תוציא לפועל מהלכים שימנעו פגיעה בתדמיתה. בממשלת טוקיו ובחברה שמנהלת את הכור הגרעיני מסבירים כי שפיכת המים היא צעד חיוני הנדרש כעת, כיוון שבעוד כשנה בלבד לא ייוותר עוד מקום ביותר מ-1,000 המכלים שבהם נשמרים המים. לפי החברה שמנהלת את הכור, TEPCO, הקיבולת המלאה של המכלים הללו היא 1.37 מיליון טונות, וכעת יש בהם כבר 1.25 מיליון טונות של מים רדיואקטיביים.
10 צפייה בגלריה
הפגנה ב סיאול דרום קוריאה נגד החלטת יפן לשפוך מים גרעין מ כור ב פוקושימה לים
הפגנה ב סיאול דרום קוריאה נגד החלטת יפן לשפוך מים גרעין מ כור ב פוקושימה לים
דמות קרטון של ר"מ יפן יושיהידה סוגה מונפת על ידי מפגינים נגד המהלך בסיאול, ליד השגרירות היפנית. סלמון רדיואקטיבי?
(צילום: AP)
היפנים מסבירים כי שפיכת המים נדרשת גם על מנת להסיר את המכלים הללו, שתופסים שטח גדול במתחם ומפריעים בכך למאמצים לשקם את האזור. בנוסף, המכלים הללו עלולים להיפגע במקרה של רעידת אדמה או צונאמי, ואז המים עלולים לדלוף מהם באופן לא מבוקר.
המים מצטברים במכלים כיוון שלאורך העשור האחרון מים רבים שנועדו לקירור החומר הגרעיני בכור דלפו אל תוך מרתפים במבנים השונים בו. לאור זאת מפעילי הכור נדרשים להזרים מים נוספים לכור, כדי למנוע מהחומר הרדיואקטיבי להתחמם יתר על המידה. המים נשאבים בחזרה ועוברים טיהור: חלקם מוזרמים מחדש למערכת הקירור, בעוד אחרים נשמרים במכלים.
למרות שלפי השלטונות ביפן הליך הטיהור של המים מוציא מהם את רוב החלקיקים הרדיואקטיביים, גם לאחר מכן נותרים בהם חלקיקים של חומר רדיואקטיבי מהסוג טריטיום – איזוטופ של היסוד מימן – אם כי בכמות זעומה מאוד שלפי טוקיו תהיה מתחת לרף המותר ביפן או לרף שקבע ארגון הבריאות העולמי.
10 צפייה בגלריה
הפגנה ב טוקיו נגד החלטת יפן לשפוך מים מ כור גרעין ב פוקושימה לים
הפגנה ב טוקיו נגד החלטת יפן לשפוך מים מ כור גרעין ב פוקושימה לים
גם בטוקיו הפגינו. "די לשפוך פסולת גרעינית"
(צילום: AP)
עם זאת הכמות המדויקת של החומר הרדיואקטיבי שתיוותר במים עם שפיכתם לים עדיין לא ברורה לחלוטין, ואף שרוב המומחים מסבירים כי טריטיום מסוכן לבני אדם רק ברמות גבוהות, מדענים מסוימים מזהירים כי לא ברור מה תהיה ההשפעה ארוכת הטווח של שפיכת כמויות גדולות של מים הכוללים את החומר הזה על הסביבה הימית. בממשלת יפן נמנעים אגב מלהשתמש במושג "מים רדיואקטיביים", ומכנים אותם "מים שעברו טיהור" (treated water).
למרות שבטוקיו מדגישים כי יפעלו לשמור על סטנדרטים גבוהים של בטיחות ואומרים כי ההליך כולו יפוקח על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), החלטת הממשלה היפנית התקבלה בזעם רב גם בתוך יפן וגם מחוצה לה.
נשיא איגוד תעשיית הדיג של יפן, הירושי קישי, הביע זעם על ההחלטה ועל כך שהיא התקבלה ללא הסכמת הדייגים. לדבריו, ממשלתו של סוגה הבטיחה להם שלא תבחר לפעול באופן שכזה ללא הגיבוי שלהם. קישי, שנפגש עם סוגה רק בשבוע שעבר, אמר כי ההחלטה הזו "לחלוטין אינה מתקבלת על הדעת" וכי היא מהווה "רמיסה" של הדייגים.
10 צפייה בגלריה
יפן יושיהידה סוגה בדרך להיות ראש הממשלה ראש ממשלה
יפן יושיהידה סוגה בדרך להיות ראש הממשלה ראש ממשלה
"משימה בלתי נמנעת". ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
מטפלים בכור הפגום ב-2013. ההתלבטות נמשכה שנים ארוכות
מטפלים בכור הפגום ב-2013. ההתלבטות נמשכה שנים ארוכות
מטפלים בכור הפגום ב-2013. ההתלבטות נמשכה שנים ארוכות
(צילום: AFP)
רק לאחרונה הדייגים באזור פוקושימה שבו לפעילות מלאה, לאחר עשור שבו הדגים שאותם לכדו לא נמכרו לצריכה אלא עברו ניסויים במטרה לבדוק את בטיחותם. כעת הם חוששים ששפיכת המים, גם אם לא תהיה מסוכנת בפועל, תפגע במאמציהם לשקם את אמון הצרכנים בתעשיית הדיג המקומית.
התנגדות למהלך נשמעה גם מתושבים באזור פוקושימה והסביבה. קבוצה של עורכי דין המייצגת אותם קראה לממשלתו של סוגה להימנע משפיכת המים לאוקיינוס עקב החשש מפגיעה סביבתית, וטענה בנוסף כי נראה שהשיטה הזו להיפטרות מהמים נבחרה בגלל שיקולים תקציביים. בהקשר זה יצוין כי דו"ח שפרסם בעבר פאנל מומחים ממשלתי קבע כי לצד שפיכת המים לים קיימת אפשרות נוספת, של היפטרות מהמים בעזרת אידוי. בסבא"א אמרו כי שתי האפשרויות מקובלות מבחינת הסוכנות.
גם דרום קוריאה וסין הביעו היום את מחאותיהן. במשרד החוץ בבייג'ינג מסרו כי מדובר בהחלטה "חסרת אחריות" מצד טוקיו, כזו שעלולה לפגוע בבריאות ובבטיחות באזור. גם משרד החוץ בסיאול מסר כי מדובר במהלך שעלול לסכן את הסביבה הימית, ובהמשך הודיע כי זימן לשיחה את שגריר יפן במדינה. מחוץ לשגרירות היפנית בסיאול נצפו היום מפגינים נגד ראש הממשלה סוגה. בארה"ב דווקא הביעו תמיכה ביפן. מחלקת המדינה בוושינגטון מסרה כי נראה שההחלטה התקבלה בצורה שקופה ועל בסיס סטנדרטים בינלאומיים של בטיחות בתחום הגרעין.