האזינו לרעשים שנגרמו בעקבות הכטב"ם.
האזינו: הרעש שמשמיע הכטב"ם

כבר כמה שבועות שתושבי גוש דן שומעים רעש מטריד באוזניים, בעקבות כלי טיס שמפעילה מערכת הביטחון. מדובר בעיקר בתושבי הערים חולון, בת ים, ראשון לציון, תל אביב, פתח תקווה, בני ברק ורמת השרון. "זה משהו שהתחיל לפני כמה שבועות וחוזר כל כמה ימים", סיפר דניס מרצ'נקו מבת ים.
"אף אחד לא הבין בהתחלה מה זה", אמר. "חשבנו בהתחלה שמדובר אולי ברעש מזרם חשמל של עמוד חשמל ליד הבית, אבל כשפנינו לעירייה נאמר לנו שזה בגלל כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש) שמפעילה מערכת הביטחון. לא הצלחנו להבין מה הייעוד של הטיסות האלה מעל אזורים מיושבים, אבל זה דבר שמאוד מפריע".
1 צפייה בגלריה
כתב"ם הרון
כתב"ם הרון
כטב"ם צבאי, ארכיון. "חשבנו בהתחלה שאולי מדובר ברעש מזרם חשמלי"
מרצ'נקו הוסיף: "גם הכלב שלי מראה סימנים של חוסר שקט כשהכלי הזה פועל בשמיים, זה ממש מטרד של רעש". לדבריו, הוא פנה למשרד להגנת הסביבה – שם אמרו לו ש"למערכת הביטחון יש את השיקולים שלה להפעלה".
שמעון מפתח תקווה שמע את הרעשים של הכטב"ם אתמול, והישיבה במרפסת הפכה לדבריו לסיוט. "זה ממש הזכיר לי את שירותי הצבאי. זה נשמע כמו כלי טיס גדול", סיפר. "הרעש מפריע מאוד, במיוחד בשעות הערב. מהרגע ששמים לב לזמזום אי אפשר להפסיק לשמוע אותו, וזה מפריע. היה ראוי לעדכן את הציבור לפני, כי זה פשוט דבר שמפריע".
גם אבי מצפון תל אביב סובל מהרעשים של כלי הטיס. "הרעש אצלי חזק, וברגע שמתחילים לשמוע את הצרצור אני לא מסוגל להתעלם ממנו, ולפעמים הוא נותן גז ומעלה גובה – והרעש מתחזק. אני לא מתלונן ולא כותב מכתבים, אבל הפעם נאלצתי לכתוב לחיל האוויר כדי להבין מה זה. כשעובדים מהבית בתקופה הזו, והרעש לא פוסק, זה ממש מוציא מריכוז ובלתי נסבל".
גורמים צבאיים טענו שעד עכשיו הטיסות האזרחיות היו מאפילות על רעשי הכטב"מים שפעלו בשמי גוש דן. אבל בעקבות הקורונה תנועת המטוסים צומצמה ולכן התושבים שומעים את הרעשים.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הרעש המדובר נובע מפעילות אימונים שמתרחשת באזור. נדגיש כי פעילות זו מתקיימת כדי לשמור על הכוחות מוכנים מבצעית ועל מנת לספק ביטחון לתושבי מדינת ישראל. חיל האוויר מקים בימים אלה צוות שיבחן את מגבלות הטיסה של כלי טיס במרחבים האזרחיים במדינה כדי לצמצם את אי הנוחות שנגרמת לעתים".