הודעתו של לוין בפתח כינוס המליאה
(צילום: ערוץ כנסת )

יו"ר הכנסת יריב לוין הודיע היום (שני) כנהוג כי יאיר לפיד הודיע לו שעלה בידיו להרכיב ממשלה, אך סירב להגיד מתי יאפשר את ההצבעה על הקמתה.
"חבר הכנסת יאיר לפיד הודיע לנשיא המדינה ולי כי עלה בידיו להרכיב ממשלת חילופין", אמר לוין. "בהתאם לחוק תיקבע ישיבה של הכנסת לצורך כינון הממשלה בתוך שבעה ימים, כלומר, עד יום שני, ד' בתמוז, 14 ביוני 2021. הודעה בדבר מועד ההצבעה לצורך כינון הממשלה תימסר לחברי הכנסת בהמשך".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
יריב לוין
(צילום: ערוץ כנסת )
בתגובה לדבריו של לוין זעמו כמה חברי כנסת, שקראו ללוין לקיים את ההצבעה כבר ביום רביעי הקרוב. בגוש השינוי מאשימים שהליכוד מעכב את ההצבעה על הממשלה החדשה כדי להרוויח זמן שבמהלכו יימשכו ביתר שאת הלחצים על חברי ימינה.
ביום שישי קרא לוין לחברי ימינה לפרסם את ההסכמים הקואליציוניים, וטען כי "ראוי שההסכמים יוגשו למזכירות הכנסת באופן מיידי עם חתימתם". יש עתיד וימינה הגיבו בחריפות, וציינו כי לפי החוק עליהם להציג את ההסכמים 24 שעות לפני השבעת הממשלה. המפלגות הבטיחו לפרסם את ההסכמים "כשייחתמו", ודרשו מלוין לכנס את מליאת הכנסת בהקדם כדי להשביע את הממשלה החדשה.
2 צפייה בגלריה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי מפלגות של הממשלה החדשה
ראשי המפלגות של הממשלה המיועדת נפגשים, אתמול
(צילום: רענן כהן)
בהקלטות שנחשפו ב"כאן 11" אתמול נשמעה שיחה מתוך ישיבת סיעת הליכוד בין לוין לשרת התחבורה מירי רגב מוקדם יותר. לוין אמר כי טרם הודיע על מועד ההצבעה על הממשלה המתגבשת וציין: "צריך להחליט מה טוב לנו". רגב מעירה: "הם רצו רביעי", לוין משיב: "יכול להיות רביעי, חמישי, אולי ראשון יכול להיות שני".
רגב תוהה האם לוין מחויב על פי חוק לכנס את המליאה לשם כך עד יום שני הבא ולוין משיב לה בחיוב. לאחר מכן היא שואלת את יו"ר הכנסת האם יש אפשרות שהוא יוחלף על ידי גוש השינוי, עוד לפני השבעת הממשלה. "הם יכולים לנסות", אמר לוין, "אני לא סומך על כלום, חי מדקה לדקה. אם יבואו וירצו להדיח אותי, בסדר. לא בוער כלום".
ככל הידוע, ראשי המפלגות בגוש השינוי השיגו את תמיכתם של 60 חברי כנסת בלבד - מכיוון שחבר הכנסת ניר אורבך מימינה לא הודיע רשמית מה יעשה, וחבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה הודיע שיתנגד. עם זאת, בימינה העריכו כי אורבך לא יסכל את הקמת הממשלה - כך שככל הנראה יתמוך בה בהצבעה. אפשרות נוספת היא שאורבך יימנע ויאפשר את הקמת הממשלה ברוב של 60 מול 59, או יפרוש ויאפשר את כניסתה לכנסת של שירלי פינטו - שתומכת בממשלת השינוי.
מוקדם יותר העריכו ראשי מפלגות מגוש השינוי כי "ממשלת השינוי" תקום בימים הקרובים. שר החוץ המיועד יאיר לפיד הודה שנכשל בצמצום מספר השרים, אך ציין כי "זו הדרך להקים ממשלה". הוא הבטיח למצביעי הליכוד שהממשלה לא תפעל נגדם אלא תכבד אותם ותהיה גם שלהם. שר הביטחון המיועד בני גנץ אמר כי "הממשלה תקום על אפו ועל חמתו של מי שניסה להונות את אזרחי ישראל פעם אחר פעם". שר המשפטים המיועד גדעון סער הזהיר מההסתה ושרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה כי "המצב של שולטים, בוכים, משסעים ומחרפים עומד להסתיים".