6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
נפתלי בנט יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
נפתלי בנט יוצא מהפגישה בביתו של יאיר לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער נועדו הבוקר (יום ו') לפגישה משולשת ראשונה מאז קיבל לפיד את המנדט להרכבת ממשלה. אתמול נפגשו לפיד ויו"ר ימינה ונמסר כי "השיחות מתקדמות ברוח טובה". בנט נפגש מאוחר יותר היום גם עם יו"ר העבודה מרב מיכאלי בביתה שבתל אביב. בצהריים הגיע יו"ר כחול לבן בני גנץ לפגישה עם לפיד ובנט ואחריה ייפגשו לפיד ובנט עם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ.
מטרתם של ראשי גוש השינוי היא לסכם הכול עד מוצאי שבת ולהציג ממשלה בשבוע הבא. לפי שעה הם מחלקים את התיקים לפי מפלגות ולא לפי שמות. עדיין ניכרים קשיים בגיבוש ההסכמים הקואליציוניים ובכמה תיקים, בהם משפטים ופנים. גם בעניין קווי היסוד אין הסכמות על כל הנושאים.
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פרסם היום רשימת דרישות לקראת המשא ומתן הקואליציוני ובהן: חוק גיוס, ברית הזוגיות, ביטול המונופול על הכשרות, ביטול חוק המרכולים, קידום לימודי ליבה במגזר החרדי והפיכת המועצות הדתיות למחלקות לשירותי דת ברשויות המקומיות.
"ישראל ביתנו היא מפלגת ימין קלאסית", כתב ליברמן, "בשנים האחרונות התקיים תהליך של הנדוס תודעה שיצר בלבול מוחלט של המושגים גם בקרב הציבור הרחב וגם בקרב אנשי התקשורת. הניסיון לנכס את הגישה הדתית-משיחית לימין נוגד את העובדות והאמת ההיסטורית".
6 צפייה בגלריה
גדעון סער יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
גדעון סער יוצא מפגישה בביתו של יאיר לפיד
גדעון סער יוצא מביתו של לפיד
(צילום: מוטי קמחי)

6 צפייה בגלריה
בני גנץ יוצא מפגישה אצל יאיר לפיד
בני גנץ יוצא מפגישה אצל יאיר לפיד
גנץ יוצא מפגישה אצל יאיר לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
ח"כ מתן כהנא, היחיד בימינה שטרם התבטא בנושא ממשלת האחדות, פרסם הבוקר הודעת תמיכה בבנט וברעיון והצטרף בכך לח"כ אביר קארה, עידית סילמן וניר אורבך. ח"כ עמיחי שיקלי נותר היחיד במפלגה שהצהיר כי יתנגד לממשלה כזו.
"רצינו ממשלת ימין", כתב כהנא, "ראיתי את נפתלי בחודש האחרון עושה כל מאמץ כדי שזה יקרה. לחלק מהמאמצים האלה הייתי שותף בעצמי. לצערי, כנראה שלנתניהו זה היה פחות דחוף. הוא בעיקר עסק בלגרור את ישראל לבחירות חמישיות".
6 צפייה בגלריה
בנט, לפיד וסער. פגישה משולשת ראשונה מאז קבלת המנדט
בנט, לפיד וסער. פגישה משולשת ראשונה מאז קבלת המנדט
בנט, לפיד וסער. פגישה משולשת ראשונה מאז קבלת המנדט
( צילום: יואב דודקביץ', אלעד גוטמן, ירון ברנר)
לפיד: "כולנו מבינים שזו לא תהיה ממשלה שתגשים את כל חלומותינו"
(צילום: חגי דקל )

"אפשר כמובן להיעתר לבקשת הליכוד וללכת לבחירות חמישיות", הוסיף כהנא, "אבל אני חושב שזו האפשרות הכי גרועה. שנתיים שהפוליטיקה הישראלית עסוקה בלחפש ולהדגיש את המשסה, המפריד והמבדל. יש כאלה שכנראה המצב הזה לא מפריע להם ומוכנים להמשיך בסדרה אין סופית של בחירות. אנחנו החלטנו שזה מספיק".
"אנחנו מבינים שמה שנדרש כעת זו ממשלת אחדות, רחבה ככל האפשר", כתב כהנא, "ממשלה שתתעסק במשותף ובמאחד. ממשלה שתזכיר לכולנו שדעותינו שונות אבל אנחנו אחים, ואחים לא מחפשים איך להכריע. עם אחים מנסים למצוא איך להתפשר. היא לא תהיה ממשלת החלומות. לא של הימין ולא של השמאל".
ביממה שחלפה מאז קיבל לפיד את המנדט ניסו בליכוד למצוא בימינה מתנגדים נוספים לממשלת האחדות. אם שני חברי כנסת במפלגה יתנגדו לממשלה כזו, גוש השינוי לא יוכל להסתפק בתמיכת ארבעת חברי הכנסת של רע"מ ויהיה חייב את תמיכת הרשימה המשותפת או לפחות חלק ממנה.
6 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא. "ממשלה שתעסוק במשותף ובמאחד"
(צילום: קובי קואנקס)
ח"כ סילמן פרסמה אתמול פוסט שבו כתבה: "אני מודה לראש הממשלה נתניהו על מבול ההצעות לתפקידים ולשריונים שהועברו אליי באמצעות שליחיו הרבים. תודה, אך לא. אינני מעוניינת בכך, אלא במניעת בחירות חמישיות ובעצירת הכאוס שאליו הובלת את המדינה. אני ממשיכה בכל הכוח עם נפתלי בנט על מנת להקים ממשלה טובה בישראל בהקדם האפשרי".
גם ח"כ ניר אורבך סירב להצעות שקיבל מראש הממשלה נתניהו. בפוסט שפרסם בפייסבוק הוא התייחס לנאומו של נתניהו, בו קרא ראש הממשלה לחברי ימינה "לא לחבור לממשלת שמאל מסוכנת", ואמר: "אין צורך לקרוא לנו בנאומים לאומה ולשלוח שליחים עם הצעות. גם בפוליטיקה, נאמנות וחברות הן ערך עצום בעיני. כאיש ציונות דתית שמאמין בעם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל, אני מאמין בכל לבי שהדרך של בחירות חמישיות שאתה מנסה להוביל אליהן היא דרך ללא מוצא לישראל".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט עידית סילמן ואביר קארה
בנימין נתניהו נפתלי בנט עידית סילמן ואביר קארה
בנט, נתניהו, קארה וסילמן. כל הח"כים בימינה הביעו תמיכה בבנט פרט לח"כ שיקלי
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן, דנה קופל)
ח"כ אביר קארה כתב דברים דומים במכתב ששלח לראש הממשלה נתניהו בתגובה להצעה שהוצעה לו: "נכשלת בטיפול בעצמאים ובעסקים הקטנים. לא הצלחת בהרכבת ממשלה שתחזיק מעמד בשנתיים האחרונות. במקום לעסוק בהרכבת ממשלת ימין עסקת בגידופים אישיים כלפי נפתלי בנט. חבל".
אתמול נפגש נתניהו עם ראשי גוש הימין. הצדדים, לפי הודעתם, סיכמו ש"הם ממשיכים מאוחדים בהתנגדותם לממשלת שמאל". עוד נאמר כי "גוש הימין קורא לנפתלי בנט, איילת שקד וחברי הכנסת של 'ימינה' לעמוד בהתחייבותם לבוחר ולא להצטרף לממשלת שמאל עם לפיד, מרצ והעבודה". בצלאל סמוטריץ' לא נכח בפגישה בשל עניין רפואי.