השר אוחנה: "התקהלויות יפוזרו בכוח"
(צילום: שחר גולדשטיין)

לקראת ההחלטה על סגר נוסף החל מסוף השבוע הקרוב, אמר הבוקר (יום א') השר לביטחון פנים אמיר אוחנה שלא יתפשר הפעם על אכיפה הדוקה של הגבלות הקורונה. בריאיון לאולפן ynet הוסיף השר אוחנה: "אנחנו שועטים לעבר תהום ואין ברירה אלא לאכוף ביד קשה. המוקד חייב להיות התקהלויות, ובהתקהלויות אתה תראה פיזורים, כולל בכוח".
מודל הרמזור של פרופ' רוני גמזו ספג מהלומה נוספת, כשהשר אוחנה אמר שהמשטרה לא יכולה לאכוף הגבלות רק בערים אדומות: "היכולת נמוכה יותר לאכוף סגר דיפרנציאלי ביחס לסגר כללי. בין היתר בגלל התחושה של הציבור, סליחה על הביטוי, ש'דופקים אותו'. כל אחד אומר למה ההוא כן ואני לא, ולהיפך".
- נדמה שהציבור הישראלי לא סומך על החלטות הממשלה לקראת הסגר השני. "הציבור צריך להבין את הדבר הבא: בכל יום נכנס למדינת ישראל מחבל מתאבד, והוא מתפוצץ והורג איתו לא פחות מעשרה אנשים. זה הממוצע היומי. אלא שהמחבל לא מחמאס אלא מהקורונה. המטענים הולכים ומשתכללים".
- אבל איפה הייתם באוגוסט? "נעשו צעדים. הסגר בגל הראשון היה מאוד אפקטיבי מבחינה בריאותית, אבל הוא מאוד קשה מבחינה כלכלית. ואז הייתה פתיחה מאוד אפקטיבית מבחינה כלכלית אבל מאוד בעייתית מבחינה רפואית. היום יש לישראל מנגנון יעיל לקטיעת שרשראות הדבקה, אבל הוא יכול לעבוד רק אם אנחנו ברמת תחלואה של מאות נדבקים חדשים".
3 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי )
- היד לא רועדת לך כשאתה מצביע בעד סגר? "היא רועדת כי אני יודע שהמשמעות היא גם קושי לציבור וגם נזק של בין 30 ל-40 מיליארד שקל. אגב, הוא נמוך יותר בתקופה הזאת כי אנחנו בחגים, כך שלא תהיה הזדמנות נוספת לעשות סגר במחירים כלכליים פחותים. אבל אין טעם בסגר אם אתה לא יודע איך לצאת ממנו".
- אתם יודעים איך לצאת ממנו? "עדיין עובדים על מנגנון קטיעת שרשראות ההדבקה. הוא עוד לא מושלם, אבל הוא יהיה מושלם לקראת סוף הסגר".
- בסגר הראשון כולם ישבו בבית תקופה ארוכה והרבה אנשים איבדו את העבודה. אמרו להם "אל תדאגו, נערכים כדי שלא נצטרך סגר שני". אבל הגענו לגל השני לא מוכנים, בלי קטיעת שרשראות וכו'. איבדנו זמן יקר בגלל אגו, ואולי בגלל פוליטיקה. "אני חולק עליך. לא פוליטיקה. היה ברור שאנחנו בניסוי וטעייה. כשמשחררים מסגר בודקים אם התחלואה עלתה או לא. אם לא - אפשר להמשיך הלאה. אם כן - חוזרים צעד אחורה".
- השאלה היא מה תעשו עכשיו. אתה תצטרך לתת הוראה למשטרה לעשות דברים מסוימים. "לאכוף ביד קשה. אין ברירה. בוודאי על רקע מה שאתה רואה, כשחברי כנסת ונבחרי ציבור אומרים 'אל תצייתו להנחיות, תפעלו לפי השכל הישר'. כבר היום המשטרה מפזרת התקהלויות בכוח, והיא תעשה את זה ביתר שאת".
- נראה שוב את התמונות שבהן מישהו רודף אחרי בן אדם בים? "אני לא יכול להגיד לך שלא תראה תמונות כאלה. אני מקווה שלא תראה תמונות של התקהלויות, שזה חשוב יותר".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים, אתמול. "התקהלויות הן מדגרות קורונה"
(צילום: AFP)
- יגיד מסעדן "אני פותח את המסעדה, יאכלו בחוץ במרפסת, לא תכפו עליי את הדבר הזה". "אנחנו נכפה עליו את הדבר הזה משום שהוא מסכן את הציבור. הוא לא יכול לעשות דין לעצמו. העסק ייסגר ויקבל קנס. אדם כזה הוא עבריין ויטופל כמו עבריין".
- יש כבר ויכוח בתוך הממשלה. מה אתה אומר על איום ההתפטרות של יעקב ליצמן במידה שיוחלט על סגר? "אני מבין את הסנטימנט שלו. אלה חגי תשרי. אני מבין מאיפה זה בא, אבל גם הוא חייב להבין שאנחנו שועטים - לא צועדים - שועטים לעבר התהום אם לא נלחץ על הברקס. זה צעד קשה שמטרתו להוריד את התחלואה לרמת המאות (מאומתים ביום - א"ש), כדי להיות מסוגלים לשלוט בשרשראות ההדבקה. אם לא, אנחנו פשוט נאבד את מערך הרפואה, נאבד את הכלכלה, נאבד את הכול".
- המשטרה כרגע לא אוכפת חתונות ואירועים. נראה שלא סופרים את המשטרה. "אני חושב שיותר משלא סופרים את המשטרה - לא סופרים את הממשלה. זה הצער הגדול. אבל זו עובדה. כלומר יש אירועים, יש עדיין התקהלויות, יש עדיין חתונות. המשטרה כן אוכפת, בניגוד למה שאמרת. יש לי מספרים, אני יכול להראות לך גם את הדו"חות על מסכות, את צווי הסגירה של בתי עסק ואת הקנסות הגדולים של בתי עסק, 5,000 שקל ויותר. והדברים הללו לא מספיקים, כי הציבור אומר לעצמו 'אנחנו לא מאמינים להנחיות'.
"אתה יודע מה הציבור אומר לעצמו? שלא יכול להיות שאלפי אנשים יתקהלו ברחובות, יצטופפו, חלקם בלי מסכות, ועלינו יאסרו לשבת במסעדה או לעשות דברים שהם הרבה פחות מסוכנים מבחינת התחלואה. גם מנכ"ל משרד הבריאות, גם פרופ' שוקי שמר שאיתו דיברתי במקרה, אומרים: מדובר במדגרות קורונה. תפעילו את השכל הישר".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו. "פיגוע בדמוקרטיה"
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי)
- נעבור לנושא אחר. עושה רושם שכמעט אחת לשבוע ראש הממשלה וגם אתה מתבטאים באופן יותר ויותר קיצוני נגד הפרקליטות, המשטרה, בתי המשפט. אמרת משהו כמו: "להגיש כתב אישום נגד נבחר ציבור זה פיגוע בדמוקרטיה". הוגשו כבר כתבי אישום נגד אנשי ציבור שישבו בכלא. "כדאי לשמוע את המשפט המלא. להגיש כתב אישום נגד נבחר ציבור, בוודאי אם הוא ראש ממשלה, זה פיגוע בדמוקרטיה, זה סיכול רצון הבוחר. אני לא אומר שאי אפשר לעשות את זה, אבל כשהמשטרה והפרקליטות ניגשות למהלך כזה הן צריכות להיות ללא רבב, בידיים נקיות. יותר צדיקות מהאפיפיור. ואתה רואה פה התנהלות של גורמים במשטרה ובפרקליטות, עם כל הרמייה וההדלפות והשקרים והטיוח, פרקליט מדינה שאומר תוך כדי חקירות 'המתקפה על רוני אלשיך ועל המשטרה תשרת את מי שרוצה לפגוע במערכות אכיפת החוק, וזה לא הזמן'".
- למערכת אסור להתגונן מפני פוליטיקאים שתוקפים אותה כבר שלוש שנים ברציפות? "אבל זה לא פוליטיקאים. זו מח"ש. מח"ש אמרה שהמפכ"ל משקר".
- כשאולמרט הלך לכלא לא שמעתי נתניהו מדבר ככה. שמעתי אותו אומר שאדם המצבו לא יכול לנהל את המדינה. "15 שנים אני אומר את הדברים האלה כי עבדתי מול הפרקליטות. שנים הייתי עו"ד בבתי המשפט. אני מכיר את הדברים הללו, אני יודע על מה אני מדבר. זה לא שכולם בפרקליטות מושחתים, אפילו הרוב לא מושחתים. יש שם מאות פרקליטים שעושים את עבודתם נאמנה, נלחמים בארגוני הפשיעה, ראויים לכל הערכה של כלל אזרחי מדינת ישראל, כנ"ל גם במשטרה. אבל יש גורמים מושחתים בפרקליטות".