התדרוך של פרופ' לוי, הערב
(צילום: לע"מ )

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס הערב (יום ה') לכוונת כמה קניונים לקיים "מרד" ולפתוח את שעריהם לציבור בניגוד להנחיות מחר: "זה לא הזמן לפתיחת קניונים באופן גורף. אנחנו הולכים לפיילוט שיכלול כמה קניונים בכמה מקומות, כדי לראות אם יש יכולת לשלוט במספר הקונים והנכנסים לחנויות והיכולת לאתר אותם". ynet העביר את דבריו בשידור חי.
4 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
פרופ' חזי לוי, הערב
(צילום: לע"מ )
הערב הודיעו קבוצת קניוני עזריאלי וקבוצת קניוני מליסרון (קניוני עופר) על כוונתן לפתוח מחר, בניגוד להנחיות, את קניון איילון, הקריון, גרנד קניון באר שבע, הקניון הגדול בפתח תקווה וקניון מודיעין. ההנחיות, נזכיר, מאפשרות את פתיחתם של מתחמי קניות פתוחים בלבד. שוכרי חנויות אמרו כי קיבלו הודעות רשמיות מהקניונים ובהן בקשות לפתיחת החנויות מחר. הקניונים נסגרו עם ההכרזה על הטלת הסגר השני בחגים.
בפתח דבריו, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לנתוני התחלואה ולמקדם ההדבקה, שעמד הבוקר על 1.08, גדול מהיעד שהציב משרד הבריאות להתקדמות במתווה ההקלות. "אנחנו מעצבים כעת את המדיניות הדיפרנציאלית שתשמש בסיס להמשך ההקלות, ונמצאים לפני פתיחת כיתות ה'-ו' לפי החלטת הקבינט, וקוראים למורים ולמורות של כיתות ה'-ו' לבוא ולהיבדק", אמר. "ההגעה לבדיקה היא ללא הפניית רופא".
4 צפייה בגלריה
קניון איילון. כוונה לפתוח אותו מחר בניגוד להנחיות
קניון איילון. כוונה לפתוח אותו מחר בניגוד להנחיות
קניון איילון. כוונה לפתוח אותו מחר בניגוד להנחיות
(צילום: אוראל כהן)
פרופ' לוי ציין כי בכל הנוגע לחורף, לא מוצאים במשרד הבריאות תחלואה בשפעת נכון לימים אלה. "יש כמיליון מחוסנים עם שיעור גבוה מהם בגילי 65-60, עם שיעור גבוה של מחוסנים בקרב צוותי הרפואה בקהילה ובבתי החולים", אמר. "בסך הכול יש בארץ שלושה מיליון חיסונים ואנחנו ממשיכים. עד סוף החודש יצטברו כארבעה מיליון ו-300 אלף חיסונים".
הוא ציין כי מספר הנדבקים החדשים היומי רושם מגמת עלייה לאחרונה, אף שהיא אינה משמעותית. "זו לא עלייה מהירה, אבל הוא עולה", אמר. "זה הביטוי של מקדם ההדבקה שעלה מעל 1 - כל מאומת מדביק אדם אחד".
4 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
במשרד הבריאות יפעלו לשיפוי נפגעים. חיסון קורונה
(צילום: EPA)
לדברי פרופ' לוי, משרדו ממשיך לקדם את רכש החיסונים לקורונה. "אנחנו לא מציינים את משטר האספקה כי הם מחייבים סודיות רפואית, אבל אני סמוך ובטוח שבשנת 2021 יהיה חיסון לתושבים. זה מקום לציין באופטימיות רבה את החיסון של המכון הביולוגי. אני מאוד אופטימי שגם המכון יעמיד לרשותנו ב-2021 חיסון בטוח ויעיל", הוא אמר.
במענה לשאלה על האחריות לבטיחות החיסון במקרה שתימצא תופעת לוואי בקרב מתחסנים, השיב פרופ' לוי כי "כל החיסונים עמדו בשלושה ניסויים והוכחו כיעילים ובטיחותיים. השר הורה ופועל למען הכללת נפגעי החיסונים בחוק נפגעי החיסונים, כך שיהיה שיפוי ביטוחי".
4 צפייה בגלריה
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
סגר בחנוכה? "אם תהיה תחלואה גורפת - ניאלץ לנקוט צעדים רוחביים"
(צילום: דוברות המשטרה)
פרופ' לוי נשאל גם אם ישראל צפויה להיכנס לסגר נוסף, שלישי במספר, בחג חנוכה או בסמוך לו. "אני יודע שעליית התחלואה עלולה להביא להגבלות חוזרות", הוא השיב. "סגר דיפרנציאלי הוא בהחלט אחת מההגבלות, והדרך לצאת מהסגר יכולה להיות דיפרנציאלית. יהיו יישובים שיוגדרו כתומים או אדומים, ובהם יהיו הגבלות. ביישובים ירוקים לא תהיינה הגבלות כאלה".
עם זאת, הוא הזהיר כי "במקרה שתהיה תחלואה גורפת כמו בערב ראש השנה, ניאלץ לנקוט צעדים רוחביים. זה תרחיש שעלול להתרחש אם לא נשלוט בקצב התחלואה והמאומתים".
לפי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, לא חלו שינויים משמעותיים בשיעור הבדיקות החיוביות ובמספר המאומתים בהשוואה לימים הקודמים. אתמול אובחנו 780 נדבקים בקורונה, ומתוך 45,362 הבדיקות לאיתור הנגיף שיעור החיוביים היה 1.7%. בבתי החולים מאושפזים 540 חולי קורונה, מצבם של 304 מהם מוגדר קשה. 138 מחוברים למכונות הנשמה. מפרוץ המגפה נפטרו מסיבוכי המגפה 2,379 חולים. מקדם ההדבקה (R) הוא 1.08.
דבריו של המנכ"ל מגיעים יום לאחר אישורו של קבינט הקורונה את הגדלת התפוסה המרבית המותרת בחנות רחוב ובחנות הפועלת במתחם קניות בהתאם לגודל החנות. כפי שאושר, מספר הלקוחות המותר ייקבע לפי יחס של אדם לכל 7 מ"ר משטח החנות ולא יותר מ-10 אנשים. בכל מקרה התפוסה המותרת לא תפחת מ-4 אנשים כפי שאושר עד כה.
שלשום, נזכיר, נפתחו מרכזי הקניות - ותורים ארוכים וצפופים נצפו מחוץ לחנויות שניסו לעמוד בתנאי התו הסגול. בעקבות זאת, משרד הבריאות המליץ לקבינט הקורונה להתחשב בשטחי החנויות כדי שבעסקים גדולים יותר ניתן יהיה להכניס יותר לקוחות. תורים צפופים נרשמו גם לאחר שנפתחו חנויות הרחוב.
מלבד החנויות, הקלות נוספות שעליהן הוחלט אתמול הן פתיחת גני החיות והספארי, בנוסף לפתיחת המלונות, מסעדות, אטרקציות ומסחר באילת ובים המלח - בכפוף למתווה האיים הירוקים. ההגעה לאילת ולים המלח, נזכיר, מותנית בבדיקת קורונה חיובית מ-72 השעות שלפני החופשה.
ביום שני האחרון אישר הקבינט גם את חזרת תלמידי כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לכיתות בבתי הספר, בערים ירוקות וצהובות בלבד. לפי החלטת הקבינט, תלמידי ה'-ו' יחזרו לכיתות ביום שלישי הבא (24 בנובמבר), בעוד שתלמידי י"א-י"ב יחזרו ביום שלישי בשבוע שלאחר מכן (1 בדצמבר).
בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ סיכמו בימים האחרונים כי נציגי הקניונים יגבשו פיילוט להפעלת קניונים בצורה מצומצמת. בכפוף להצלחתו, יוחלט על מועד פתיחת הקניונים בהמשך, כפי שהבהיר פרופ' לוי.