אסיר פלילי שנפל קורבן לעבירות מין בכלא מצד סוהר ב-2017, הגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה - ונדחה. בעקבות מה שעבר, סבור האסיר כי על המדינה לשחררו לחלוטין ממאסר. עורכת דינו ימימה אברמוביץ' שהגישה את הבקשה: "בית המשפט היה צריך להטיל ענישה חלופית שלא כוללת מאסר בפועל, אשר תאלץ את המבקש לחזור לכותלי הכלא במקום שבו נפגע על ידי הסוהר".
בבית הנשיא נימקו: "נשיא המדינה החליט לאמץ את המלצת שר המשפטים ולדחות את הבקשה. הנדון צפוי לעמוד בימים הקרובים בפני ועדת השחרורים ונשאיר בידיהם את ההחלטה".
3 צפייה בגלריה
כלא אשל
כלא אשל
כלא אשל
(צילום: הרצל יוסף)
מדובר בסיפור יוצא דופן בחומרתו: בשנת 2017 סוהר בכלא אשל מאגף העצורים הביטחוניים - שתפקידו לשמור על האסירים - ניסה לבצע מעשי סדום בנסיבות אינוס בעציר שהוחזק בעת אותה עת באגף.
הקורבן, עבריין פלילי, הותקף בתאו בידי הסוהר שניסה לפגוע בו מינית בכוח. אותו סוהר תקף אותו בהמשך במטבחון - אזק אותו וניסה שוב לבצע בו מעשה סדום כאשר רק מאבק עיקש של האסיר מנע אונס.
האסיר שמר את הבגדים שבהם הותקף, התלונן שחש ברע, ובמרפאה סיפר לצוות הרפואי על המקרה. תחילה לא האמינו לו, אך בדיקת DNA הוכיחה את טענותיו. הסוהר הועמד לדין והורשע בכל המיוחס לו, ונידון ל-12 שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ימימה אברמוביץ'
עו"ד ימימה אברמוביץ'
"הכרח היה להימנע ממאסר לגמרי". עו"ד ימימה אברמוביץ'
(צילום: גיא צרחי)
באותה התקופה קורבן התקיפה המינית עמד לדין בגין עבירות נשק, ונגזרה עליו שנת מאסר בכלא. לפי בקשת החנינה, הוסבר בעליון כי לא ניתן לבטל עונשי מאסר על תנאי שמופעלים ללא עונש מאסר, ולכן ניתן לנסות לשחרורו בדרך של הגשת חנינה לנשיא. עוד נאמר כי אז ניתן עיכוב ביצוע לכניסתו לכלא כדי לתת לו אפשרות כזאת, אלא שהמועד חלף ובינתיים הוכנס האסיר לכלא לרצות את מאסרו.
יש לציין שהקורבן הוא בעל חמש הרשעות קודמות. גם לאחר המקרה, בעודו מחוץ לכלא, הוא מעד ונעצר פעמיים בחשד לעבירות נשק.
אלא שהאסיר סבור שבמקרה כה חריג היה על המדינה לשחרורו לחלוטין ממאסר. באמצעות עו"ד אברמוביץ', פנה האסיר לנשיא המדינה בבקשת חנינה - כך שיבוטל עונש המאסר בן השנה שהוטל עליו עקב נסיבות מיוחדות, רגישות וחריגות, שאותו הוא אמור לסיים בעוד מספר חודשים. לפי בקשת החנינה, מאז המקרה מצבו הנפשי קשה.
כך כתבה הסנגורית לנשיא בבקשת החנינה: "החתומה מטה סבורה כי הכרח היה להימנע ממאסר לגמרי. בית המשפט היה צריך להטיל ענישה חלופית שלא כוללת מאסר בפועל אשר תאלץ את המבקש לחזור לכותלי הכלא במקום שבו נפגע על ידי הסוהר. הדבר עלול לפגוע בו בצורה אנושה, כפי שחוו דעתם גורמי רפואה וטיפול. קיים אינטרס ראשון במעלה לחנון את המבקש ולפטור אותו מעונש מאסר בפועל בין שנה אחת".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה השתתף במפגש שבו קיבל את "אמנת הכבוד ההדדי" והתייחס לעימותים הפוליטיים האחרונים
נשיא המדינה השתתף במפגש שבו קיבל את "אמנת הכבוד ההדדי" והתייחס לעימותים הפוליטיים האחרונים
"לנגד עיננו עמדה מסוכנות האסיר". נשיא המדינה ריבלין
(צילום: לע"מ)
בימים האחרונים, כאמור, הבקשה נדחתה על ידי הנשיא. מדוברות בית הנשיא נמסר: "נשיא המדינה החליט לאמץ את המלצת שר המשפטים ולדחות את בקשתו של הנדון לשחרורו ממאסרו בדרך של חנינה. נשיא המדינה שקל בכובד ראש את האירועים הקשים שעבר הנדון, כשהוא נתון בהשגחתה של המדינה, אלא שלנגד עיניו של הנשיא עמדו גם ביטחון הציבור ומסוכנותו של הנדון, אשר מבצע שוב ושוב עבירות נשק ולא נרתע ממאסרים ארוכים שהוטלו עליו בעבר וכן ממאסרים על תנאי שהיו תלויים ועומדים נגדו. זאת, גם לאחר האירועים הקשים שעבר, ולמרות ההזדמנויות שניתנו לו על ידי בית המשפט.
"בנסיבות אלה, ומאחר שהנדון צפוי לעמוד כבר בימים הקרובים בפני ועדת השחרורים, אשר מוסמכת לבחון את מסוכנתו ולשקול את שחרורו בתנאים, סבר הנשיא כי מן הראוי להותיר בידי הוועדה את ההחלטה ולא לשחרר את הנדון בדרך של חנינה".
עו"ד אברמוביץ' המייצגת את האסיר מסרה: "בראייתי נדרשת מחלקה בלתי תלויה שהיא זאת שממליצה לנשיא, ולא משרד המשפטים שמקבל המלצותיו מן הפרקליטות. כמו כן, בלתי נמנע מלחשוב שבמסגרת ההמלצות מתערבבים שיקולים זרים, שאחרת לא ניתן להסביר כיצד מר דנקנר ואחרים זוכים לחנינות בעוד אסירים כמו הלקוח שלי שבוצעו כלפיו עבירות מין חמורות על ידי סוהר לא זכאי לחנינה. בכל אופן הוא יעלה בקרוב לוועדת שחרורים ואני מקווה ומאמינה כי יזכה לשחרור מוקדם".