"כשזה מתחיל, קשה לעצור את זה". שפק לפני הרצח

פרסום ראשון: מגעים מתקדמים להסדר טיעון ליצחק שפק שהואשם ברצח פרודתו עליזה שפק בשנת 2018. לפי ההסדר המסתמן, שפק יודה בעבירת רצח בסיסית מתוך כוונה - ולא ברצח בנסיבות מחמירות.
הצדדים לא הסכימו על העונש, והוא ייקבע בהמשך על ידי השופט. הפרקליטות צפויה לבקש מאסר עולם. ההסדר יוצג כנראה בשבוע הבא, לאחר שבני המשפחה של עליזה יעודכנו בו ויביעו את עמדותיהם לגביו.
2 צפייה בגלריה
יצחק שפק
יצחק שפק
יצחק שפק בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)
שפק, תושב נתניה בן 54, הואשם כי דקר למוות את פרודתו עליזה בת ה-51 באוקטובר 2018. כתב האישום נגדו הוגש לבית המשפט המחוזי בסוף שנה הזו.
שפק הואשם בעבירת "רצח" על פי החוק הישן, טרם רפורמת עבירות ההמתה. הרשעה בסעיף הרצח הישן מחייבת עונש מאסר עולם.
אלא שעל פי ההסדר בין פרקליטות מחוז מרכז לבין סנגורו של שפק, עו"ד גיל גבאי מהסנגוריה הציבורית, הוא יודה ברצח לפי החוק החדש.
חוק זה מחלק את דרגת הרציחות לכמה סוגים: הוא יודה ברצח "בכוונה", שאינו סעיף הרצח החמור ביותר. במקרה כזה גזירת מאסר העולם היא לשיקול דעתם של השופטים שיכולים גם לגזור עליו עונש מופחת מכך.
הסיבות להסדר מצד הפרקליטות הן כניסת החוק החדש לעבירות ההמתה, והעיקרון במשפט הפלילי - שאומר כשברגע שהחוק משתנה בית משפט צריך לדון בתיק בדין מקל - וגם קשיים ראייתיים להוכיח רצח בנסיבות מחמירות - החמור ביותר בחוק.
הלווייתה של עליזה שפק ז"ל
(צילום: שאול גולן)

שפק לאחר הרצח

עו"ד גבאי, המייצג את שפק, מסר: "לאחר שחלק ניכר מעדי התביעה העידו בפני בית המשפט הנכבד, הגיעו הצדדים להסכמה על תיקון כתב האישום באופן שנותן ביטוי לגרסת הנאשם אשר נמסרה למן הרגע הראשון של החקירה. הנאשם הודה כי גרם למותה של המנוחה, הביע צער וחרטה עמוקים על המעשים ועל הסבל שנגרם לילדיהם המשותפים. לאחר שמיעת טיעונים לעונש, ייגזר דינו על ידי בית המשפט הנכבד".

"הגיע מצויד עם סכין בשר חדה"

לפי כתב האישום המקורי, שהוגש על ידי פרקליטות מחוז מרכז, במהלך חיי הנישואין של הזוג התגלעו קשיים, לרבות אלימות מילולית ופיזית של הנאשם כלפי המנוחה.
עוד צוין כי החל מ-2016 עליזה הביעה בפני יצחק את רצונה להתגרש, בעוד שהוא ביקש להמשיך בחיי הנישואין. בתחילת מאי 2018 היא עזבה את הבית ועברה להתגורר בדירה אחרת.
כמה שבועות לאחר מכן נחתם ביניהם הסכם גירושין, ונקבע מועד לדיון בבית הדין הרבני לצורך מתן גט. במהלך החודשים שקדמו למועד הדיון, יצחק הביע שוב ושוב את רצונו בשלום בית וניסה לשכנע את עליזה, ללא הועיל, לשוב לחיקו.
2 צפייה בגלריה
מעצר יצחק שפק
מעצר יצחק שפק
שפק נעצר, יום לאחר הרצח
עוד עולה מכתב האישום כי ב-9 באוקטובר, בעת שהשניים נסעו ברכב של יצחק, פרץ ויכוח ביניהם. כשהם הגיעו לדירתה של עליזה, הוא סילק אותה מהמכונית תוך שהוא צועק ומקלל.
למחרת הם המשיכו להתווכח באמצעות חילופי הודעות טקסט. בשלב מסוים יצחק לעליזה הודעות, שעליהן היא לא השיבה, ואז הוא התקשר אליה. באותו זמן היא שוחחה בטלפון ולא ענתה לשיחתו.
בהמשך, כך תואר, יצחק החליט להביא למותה של אשתו. באותו ערב הוא הגיע לדירתה, מצויד בסכין בשר חדה, נכנס ודקר אותה בעוצמה 15 פעמים בפלג גופה העליון במטרה לגרום למותה. כתוצאה מהדקירות נגרמו לה חבלות שאכן גרמו מוות.
לאחר שהוא הבין שאשתו כבר לא בין החיים, הוא יצא מהדירה, נעל אותה מבחוץ, וזרק את המפתחות במסתור סמוך.
לאחר מכן הוא הלך לבעל הדירה שגר מעליה, ביקש ממנו להגיד לארבעת ילדיו שהוא אוהב אותם, ונמלט מהמקום.
בהמשך הוא שב לביתו, החליף חולצה, ונסע לכיוון מושב אביחיל - שם התחבא מהרשויות. הוא התקשר לחברו והודיע לו שרצח את אשתו, והחבר הודיע על הרצח למשטרה.
המשטרה החלה במבצע סריקות רחב, בסיוע מסוק ואמצעים טכנולוגיים, כדי לתפוס את שפק. בלילה שלאחר הרצח מכוניתו נמצאה בין המושבים אביחיל וכפר ידידיה, ובמצלמות האבטחה הוא נצפה חוצה ברגל את המחסום. הסכין שבאמצעותה בוצע הרצח נמצאה בזירה.
אחד מחברי כיתת הכוננות של עמק חפר הבחין בו, והזמין את המשטרה שעצרה אותו. במהלך דיון להארכת מעצרו בחודש שעבר, נשאל שפק לבקשת השופטת על ידי עורכת דינו - אם הוא מעוניין בהשגחה. הוא ענה בקול חזק: "אני רוצה שייתנו לי גזר דין מוות וזה הכול".
יצחק הורשע בעבר בתקיפת זוגתו לשעבר. ב-2016 היא התלוננה שהוא תקף אותה, ותלונתה התגבשה לכדי כתב אישום. בפברואר האחרון הוא הורשע בעבירה, ונידון לחצי שנת מאסר על תנאי. בנוסף הוא התחייב לשלם 5,000 שקל אם יחזור על אותה עבירה.
בני הזוג היו בעבר בטיפול זוגי במחלקת הרווחה, אך בגלל התיק הפלילי הטיפול הופסק. בתקופה שלפני הרצח הם היו אמורים להתגרש, והסכם הגירושין ביניהם אף היה מוכן זמן רב לפני הרצח, אך יצחק ביקש לדחות את הדיון בבית הדין עד לאחר חתונת בנם - שנערכה לאחרונה.