5 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
הפרויקטור נחמן אש בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי )
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התייחס הערב (יום ד') לפסיקת בג"ץ שקבע כי ההגבלות על כניסה לארץ והיציאה ממנה דרך נתב"ג אינן חוקתיות, וטען כי היא מקרבת את ישראל לגל תחלואה גבוה. "ההחלטה מעוררת דאגה מכיוון שתאפשר כניסת וריאנטים מסוכנים ותחלואה רבה. עשינו צעדים רבים למנוע זאת, וחבל שאנחנו מציבים בסיכון את הנתונים המעודדים", אמר אש.
מנגד, רופאים בכירים במערכת הבריאות דווקא טענו כי הפסיקה נכונה, ושהפתרון של "סגירה הרמטית" של שמי מדינת ישראל אינו הטוב ביותר. "בג"ץ צדק באיזון בין הזכויות החוקתיות של הבריאות לבריאות הציבור", אמר ל-ynet ד"ר ליאון פולס, חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות. "הפתרון לבעיית הווריאנטים הוא בדיקות ובידוד לצד אכיפה, לא בסגירה הרמטית. אני אומר את זה על סמך מה שעשו מדינות אחרות".
"לוודא שלא ייכנסו מוטציות". אלרעי פרייס השבוע
(צילום: לע"מ )

ביום שני האחרון השמיעה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס עמדה דומה לזו של אש, עוד לפני הפסיקה. "אנחנו יודעים שהחיסון יעיל למוטציה הבריטית, אבל יש גם את המוטציה הדרום אפריקנית שנגדה החיסון עדיין עובד אבל פחות. אנחנו צריכים לוודא שלא ייכנסו מוטציות נוספות דרך נתב"ג", היא אמרה.
לפי שעה בלשכתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין טרם התייחסו לפסיקת בג"ץ, ומסרו כי הם לומדים את הסוגיה. סגן שר הבריאות יואב קיש, מנגד, תקף את בג"ץ ואמר כי "הוא לוקח אחריות על הסיכון בכניסת מוטציות לישראל. בהצלחה לנו". פרופ' רן בליצר, מהקולות המקצועיים הבולטים במשבר, אמר גם הוא כי עליו ללמוד את הפסיקה.
ד"ר גל אלון, מומחה לממשל וראש מיזם הקבינט האזרחי, השיב לאש ואמר: "יואיל פרויקטור הקורונה במקום לתקוף את בית המשפט - לעשות את תפקידו. עליו למצוא פתרונות שיאפשרו להבטיח שנתב"ג יהיה מקום בטוח לנכנסים וליוצאים ממנו, ולא לסגור את שערי הכניסה לישראל. העובדה שמשרד הבריאות לא מצליח כבר שנה לפתור את הנושא, משקפת עד כמה הממשלה שלנו לא מתפקדת. לא ייתכן שהתקפה על השופטים הפכה להיות הפתרון הקל של כל פקיד או פוליטיקאי כושל".
5 צפייה בגלריה
פרופ' דרור מבורך
פרופ' דרור מבורך
פרופ' דרור מבורך. "רוצים לאפשר כניסה בהתאם להנחיות"
(צילום: יובל חן)
גם פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בהדסה עין כרם, הביע עמדה דומה לזו של ד"ר פולס - בניגוד לעמדת בכירי משרד הבריאות. "אין לי בעיה עם הפסיקה. אני לא חושב שצריך להגביל את הכניסה לישראל לישראלים, אבל שייבדקו לפני העלייה למטוס ועם הירידה שלהם", אמר. "אם יהיו חיוביים יהיה צורך בהמשך טיפול במקביל לחובת הבידוד אצל לא מחוסנים. אנחנו לא רוצים לאסור כניסה של אנשים אלא לעשות אותה בהתאם לשמירה על ההנחיות".
גם מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, ד"ר מיקי הלברטל, הביע שביעות רצון מהפסיקה. "אני לא מבין למה צריך את ההגבלות האלה. מערכת הבדיקות של נתב"ג יכולה לספוג 60 אלף בדיקות ביום. כל יום שכל אחד שנכנס עושה בדיקה ונכנס לבידוד במידה שהוא לא מחוסן, אני לא רואה שום בעיה בכניסה לישראל", אמר. "זאת כל זמן שאין פטורים וכל מי שאמור להיכנס לבידוד ייכנס לבידוד".
5 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי הלברטל. "כשעוברים בדיקה ועומדים בבידוד זה בסדר גמור"
ד"ר מיקי הלברטל. "כשעוברים בדיקה ועומדים בבידוד זה בסדר גמור"
ד"ר מיקי הלברטל. "כשעוברים בדיקה ועומדים בבידוד זה בסדר גמור"
(צילום: עידו ארז)
ד"ר הלברטל הוסיף: "אני לא הבנתי למה אפשר להכניס 3000 ולא 4000. אם היה חשש שהמערכת לא יכולה לספוג את זה, זה עניין אחד. למען הגילוי הנאות, רמב"ם בעניין הבדיקות בנתב"ג, אך ברגע שכל בן אדם שנכנס עובר בדיקה וצריך לעבור דרך הפתרונות הניתנים לבידוד זה בסדר גמור".

בג"ץ: ההגבלות - לא חוקתיות

בהתאם להחלטת בג"ץ מוקדם יותר, על הממשלה נאסר להאריך את התקנות שקובעות סף נכנסים יומי לישראל דרך נתב"ג. בנוסף, הוחלט כי גם התקנות שמחייבות פנייה לוועדת חריגים לטובת יציאה מישראל עבור מי שאינם מחוסנים או מחלימים לא יוארכו גם הן. למעשה, המשמעות היא שמיום ראשון יבוטלו כל ההגבלות על כניסה לישראל או יציאה ממנה דרך נתב"ג.
ההחלטה בעתירת התנועה לאיכות השלטון התקבלה בהרכב של שלושה שופטים, שכלל את נשיאת העליון אסתר חיות, השופט ניל הנדל והשופט יצחק עמית. חיות טענה כי ההגבלות פוגעות בליבת הזכות החוקתית לכניסה לישראל וליציאה ממנה, ובזכויות נוספות שמצויות במרכז החיים הדמוקרטיים.
5 צפייה בגלריה
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסעים נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
"המדינה הדמוקרטית היחידה שהגבילה באופן כה חמור זכות להיכנס". נתב"ג
(צילום: AFP)
בפסיקת בג"ץ נכתב עוד כי פרק הזמן הממושך שבו חלות ההגבלות, מבלי שניתנה לאזרחים שהות מספקת להתארגנות ומבלי שהובהר המועד שבו יוסרו, מעצים את הפגיעה בזכויות האזרח. כך גם הסמיכות של ההגבלות ליום הבחירות.
השופטים טענו עוד כי ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שבה הוגבלה באופן כה גורף זכותם של אזרחים להיכנס למדינתם. השופט עמית הוסיף: ביום שבו הוחלט על סגירת שערי נתב"ג "מהיום למחר" היה ברור כי זה אינו פתרון לטווח ארוך, ויש למצוא פתרון מיידי לבעיה של אכיפת הבידוד על הנכנסים לישראל.
5 צפייה בגלריה
אסתר חיות
אסתר חיות
נשיאת העליון חיות. פגיעה בליבת הזכות להיכנס לארץ
(צילום: עמית שאבי)
למרות פסיקת העליון, תוכל הממשלה להטיל הגבלות נוספות. בית המשפט קבע כי "ככל שיוטלו בעתיד הגבלות חדשות כלשהן על הכניסה לישראל והיציאה ממנה, יש לבסס אותן על תשתית עובדתית מקיפה ועדכנית".
בישיבת הממשלה ביום ראשון עלה הנושא לדיון, ושר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע כי משרדו לא יסכים להגדלת מכסת השבים לארץ ל-4,000. "הדבר היחיד שיכול לקלקל לנו את כל השיפור זה פתיחת נתב"ג", אמר. "זה יכול לגמור לנו את כל מבצע החיסונים. זה לא כמו עוד עשרה במסעדה או באולם, לא אוהדים ביציע או בני נוער. הווריאנטים שייכנסו מסכנים אותנו מאוד".