3 צפייה בגלריה
רחובות ריקים בתל אביב
רחובות ריקים בתל אביב
ארכיון. סגר בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
אל תנסה אותנו, אדוני ראש הממשלה. לא כדאי לך. כולנו כאן – יהודים וערבים, חרדים וחילונים, שמאל וימין, ואפילו התומכים הכי נאמנים שלך – כולנו הפסקנו להאמין לך. כמעט כל מי שחי כאן כבר יודע שהפכת לרמאי. הבעיה שלנו היא לא וירוס הקורונה – הבעיה היא אתה והסגר שלך.

סגר נתניהו הוא סגר שקר, סכנה לציבור ולבריאות הציבור. סגר נתניהו הוא פיגוע המוני ענק במקום שבו דרוש סיכול ממוקד. סגר נתניהו מאיים להרוס לנו את החגים, את הבריאות, את הכלכלה ואת התקווה. הוא תוצאה של הכישלון הנורא שלך בטיפול בקורונה עד עכשיו, והוא גם חזרה כללית לקראת הסגר הבא, השלישי, שאותו תנסה להפיל עלינו בדצמבר, לקראת המשפטים שמחכים לך אז.
אולי תסביר, אדוני ראש הממשלה, איך הגיעה ישראל, אומת הסטרטאפ, מדינה עם טכנולוגיה מתקדמת ומערכת בריאות מהטובות בעולם, אל ראש הרשימה העולמית של נדבקים חדשים בקורונה? איך היא הפסידה בנוק-אאוט, ובהנהגתך האישית והרצופה, את המאבק בנגיף, בזמן שמדינות רבות בעולם מתאוששות, משקמות את הכלכלה שלהן, ומתקדמות הלאה? איך יכול להיות שישראל היא המדינה היחידה בעולם שעל אזרחיה יוטל סגר שני, שיעלה לנו כ-20 מיליארד שקל, ויהפוך לפחות חצי מיליון ישראלים חדשים למובטלים? ואלה לא ההערכות שלי, אלא של הביטוח הלאומי והאוצר. מי אחראי לכל זה? אתה ורק אתה.
ולכן הציבור הישראלי יצפצף על הסגר שלך. התוצאות יהיו עגומות לא רק למדינת ישראל, אלא גם לך ולהמשך השלטון שלך. כי הימים הנוראים בפתח, ואין כפרה על מה שעוללת לנו: אמון העם בהנהגה הוא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, אולי הנכס הכי יקר שלה, ואתה הרסת אותו בשיטתיות. הישראלים לא מטומטמים ולא חסרי משמעת – הם פשוט הפסיקו להאמין לך.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בבית שמש
נתניהו. לא מאמינים לך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כבר בימים הראשונים של "הגל הראשון" ניצלת את תקנות הריחוק החברתי כדי לדחות בחצי שנה את המשפטים שלך. בהמשך הפכת את בריאות העם לזירת התגוששות בין פוליטיקאים בעלי אינטרסים, שסחטו אותך מכל הכיוונים. כך הגיעו ימים שבהם אסור לשחות בים, אבל מותר לטבול במקווה. כבר חשבנו שזה מאחורינו, והנה אתה עושה לנו את זה שוב.
זה הזוי, אדוני ראש הממשלה, ואתה יודע זאת היטב: סיכויי ההדבקה מאדם לאדם באוויר הפתוח ובים הפתוח הם אפסיים, ולעומתם טבילה במקווה מים קטן וסגור היא מרשם להדבקה. אתה ורק אתה גרמת לזה לקרות, ולכן אף אחד כבר לא מאמין לך.
אז אל תגלגל את הכישלון שלך על הציבור הלא ממושמע, על רבנים שלא מבינים במגפות או על מפגינים חצופים. זה לא אנחנו, זה אתה. הישראלים מאמינים לרופאים שלהם, לא לך. יותר מ-150 רופאים בכירים ומדענים, ובהם חתן פרס נובל, חתמו בשבוע שעבר על מכתב אליך, אדוני ראש הממשלה, שבו הם מפצירים בך להימנע מהטלת סגר כללי, וממליצים על צעדים אחרים, שלא ישתקו את המשק ויהיו יעילים יותר למאבק בקורונה.
איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ארגון הרופאים שאחראים על בריאות העם, קבע השבוע ש"מגבלת תנועה של 500 מטר תגרום נזק לבריאות הגופנית, הנפשית והחברתית של הציבור... אנו קוראים לציבור בישראל לעמוד על זכותו לשמור על בריאותו ולהתנגד להגבלת התנועה, שמזיקה ולא מועילה למאבק בקורונה".
כי הווירוס לא מתפשט בנסיעה, אדוני ראש הממשלה – הוא מתפשט במגע קרוב בתוך חללים סגורים. לעומת זאת, הגבלת הנסיעה הגורפת שאתה זומם להפיל עלינו תביא לכליאה המונית של עם ישראל בבית, עם כל הנזקים הנפשיים והחברתיים שראינו בסגר הראשון. במילים פשוטות: אתה מכניס את עם ישראל לכלא, בניסיון להציל את עצמך מן הכלא.
3 צפייה בגלריה
ביג 500 מטר
ביג 500 מטר
(צילום: מוטי קימחי, יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
אז מה אני מציע? שני דברים פשוטים. הראשון יעזור לשקם את אמון העם במדינה שלו, והשני ישמור על בריאות הציבור מפני הנזקים הנפשיים של סגר נתניהו, בלי לפגוע במאבק בקורונה.
1. תנו לצה"ל לנצח את הקורונה. למי כל הישראלים, יהודים וערבים, עדיין מאמינים? לצה"ל. לא לנתניהו ולא למשרד הבריאות. שני המגזרים שסובלים מן הקורונה יותר מכל האחרים הם המגזר הערבי והמגזר החרדי. לשני המגזרים האלה יש היסטוריה של יחסים מורכבים עם צה"ל, אם לומר זאת בעדינות. ובכל זאת, מישראל פרוש ראש עיריית אלעד, ומראשי רשויות חרדים אחרים, שמעתי במו-אוזני את אותם דברים ששמעתי מראשי רשויות ערבים: אנחנו רוצים ביישובים שלנו את חיילי צה"ל, אנשי פיקוד העורף, ולא את הפוליטיקאים או את אנשי משרד הבריאות. תנו להם לנהל את המשבר, כי רק עליהם אנחנו סומכים.
2. בטלו את הגבלות התנועה בכבישים. כשמשפחות כלואות ימים ארוכים בבתים קורים דברים קשים, כפי שראינו בסגר הראשון. יש עלייה באלימות במשפחה, חרדה, דיכאון, השמנה, והימנעות מפנייה לטיפול רפואי מציל-חיים. אז תנו לישראלים ללכת לים ולשמורות הטבע, ושמרו על מי שבאמת צריך לשמור עליהם: הקשישים והחולים.
כתבתי את ההמלצות האלה בלשון רבים, אדוני ראש הממשלה, כי הן לא מופנות אליך: כולנו יודעים היטב שאתה לא מקשיב. הגיע הזמן שגם אתה תדע שאנחנו לא מאמינים לאף מילה שלך.
office@yovell.co.il