גילה גמליאל בראיון לאולפן ynet
(צילום: אבי חי)

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל (הליכוד), התייחסה הבוקר (חמישי) למתיחות בין הליכוד לכחול לבן סביב סוגיית התקציב שמאיימת לשלוח את ישראל למערכת בחירות נוספת בנובמבר. בראיון לאולפן ynet הדגישה גמליאל כי תקציב חד שנתי הוא עדיין האופציה הטובה ביותר ומתחה ביקורת על שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ: "זה תלוי בעיקר בהם, הגיע הזמן שיפנימו".
אנחנו כבר שלושה חודשים לפני סוף השנה, זו בדיחה לקרוא לזה תקציב חד שנתי. "זו ממש לא בדיחה. זה הדבר הכי עצוב שיש. לחשוב שפתיחת שנת הלימודים עלולה לגרום לילדים בסיכון לא לקבל את הזכות האלמנטרית שלהם - לבוא וללמוד, היא פשוט מקוממת".
1 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
אין היום כלכלן רציני שיגיד לך שצריך תקציב לשלושה חודשים. "כל בר דעת יאמר לך בצורה חד משמעית שתקציב הוא חובה. אנחנו כבר יותר משנה וחצי ללא תקציב. מי עצר את זה? מי עוצר את זה? אני לא יודעת מה קרה להם בכחול לבן, בעיניי זה נובע רק מחוסר ניסיון וחוסר אבחנה בין עיקר לטפל, אבל המלחמה האינסופית שלהם היא ממש לא סבירה. הם באו להיות באופוזיציה ממשלתית".
זה כבר מזמן לא רק על תקציב, מתווכחים על מפכ"ל, יועמ"ש ופרקליט מדינה. "לא מתווכחים על שום דבר, מתווכחים על עקרונות שסיכמו שהם לא עומדים בהם חדשות לבקרים. מספיק עם הוויכוחים המיותרים. למה הם הצטרפו לממשלה? לא כדי לטפל במשבר הקורונה? או שבאו לייצר משברים חדשים עבור האזרחים. הדבר האחרון שאנו זקוקים לו כרגע זה בחירות, זה הדבר הכי הזוי שיכול להיות".
גנץ ממש "התאבד" פוליטית כדי ללכת איתכם לקואליציה. "מה שהוא עושה עכשיו פוליטית זו התאבדות קולוסלית וזה חלק מהדברים הלא ברורים שנובעים מחוסר ניסיון בין עיקר לתפל. מהרגע שכחול לבן נכנסו לממשלה, מה שהם עשו זה פשוט כל היום לתקוף בתוך הממשלה. לא ברורה לי הדרך ולא השיטה, אני כבר מעל 20 שנה במערכת ולא ראיתי כזה דבר. אפשר להפיל את התיק על נתניהו בכל נושא, כמו ההסכם של שלום תמורת שלום, אחד מההישגים המופלאים של ישראל, גם כאן מנסים לבוא בטענות".
אתמול בערב יצאה הודעה מהליכוד שטוענת שגבי אשכנזי מתכונן לפריימריז בכחול לבן. "הם רוצים לעשות שם הפיכה אחד מול השני. את הקרבות ביניהם כולם רואים. אנחנו נמצאים בכנסת, אנחנו שומעים את הקולגות בכחול לבן, הם כבר אומרים את זה בקול - נמאס להם מחוסר הניסיון הפוליטי של גנץ. הם חושבים יותר אטרקטיבי מבחינת הפוטנציאל להציל עוד מנדט שניים. מערכת בחירות כבר שם. חוסר הניסיון שלהם מוביל אותם לסחרור לא ברור".
בליכוד גם אמרו שאשכנזי ביטל את הסיפוח. זה הישג פוליטי של כחול לבן? "הם הפריעו לקדם את הסיפוח, ברגע שלא הייתה הסכמה גורפת. הישג פוליטי? למנוע החלת ריבונות על חצי מיליון מאזרחי מדינת ישראל?".
מה יותר חשוב, הסיפוח שנבלם או השלום שהגיע בעקבות המהלך עם איחוד האמירויות? את חושבת שהם היו מקדמים איתנו הסכם אילולא ויתרנו על הסיפוח? "אני סמוכה ובטוחה שכן, וזאת לאור השינוי מאז במדיניות. שמענו כבר אמירות של ראשי ממשלות לשעבר שאמרו 'אין סיכוי', ישראל לא יכולה לקדם שום הסכם שלום אם לא כוללים בתוכו גם הסכם מול הפלסטינים. הוכחנו שזה לא המצב. רה"מ הוביל בדיוק את ההפך – נורמליזציה של מדינות ערביות למרות שאין הסכם עם הפלסטינים".
רה"מ אומר שאין מכירת מטוסים, וטראמפ אומר שכבר מתווכחים על המחיר. "מערכת היחסים שלנו עם ארה"ב היא מאוד מאוד טובה. לא צריך לייצר ספקולציות יש מאין ועל כן רה"מ אמר חד משמעית שהוא מתנגד למהלך כזה. שמעתי את מה שטראמפ אמר ועדיין עומדת על כך באופן חד משמעי שהזכויות של ישראל להיות החזקה ביותר במזרח התיכון מבחינה ביטחונית היא זו שתעמוד על הפרק גם כאן".