4 צפייה בגלריה
לוח הזיכרון לחללי פעולות האיבה בהר הרצל
לוח הזיכרון לחללי פעולות האיבה בהר הרצל
לוח הזיכרון לחללי פעולות האיבה בהר הרצל
(צילום: נועם מושקוביץ)
"שוב אנו עדים למקרה של אפליה בין דם לדם ושל חוסר רגישות שזועק לשמיים". כך אמר היום (ד') אייבי מוזס, יו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה, בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שלפיו החל מהשבוע יוכלו הורים שכולים לרשום את הנופלים במערכות ישראל בספח תעודת הזהות שלהם כ"חלל/ת מערכות ישראל". לעומת זאת, הורים לקורבנות באירועי טרור יוכלו להגדיר את יקיריהם בספח תעודת הזהות שלהם כ"נספה/תה בפעולת איבה".
לפני שלוש שנים התקבלה החלטה עקרונית על ידי שר הפנים אריה דרעי לשנות את המונח "נפטר" בהתייחס להגדרת הנופלים והנרצחים בספח תעודות הזהות של הוריהם השכולים. המהלך התעכב בגלל פיזורי הכנסות הרבים, מערכות הבחירות התכופות והתאמות שנדרשו במערכת המחשוב של משרד הפנים.
בכל אותה עת ניסה מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה פרופ' שלמה מור יוסף, אח שכול בעצמו ויו"ר המועצה הציבורית להנצחת החייל בהתנדבות, להוציא אל הפועל את השינוי המדובר. בעקבות שינוי בתקנות, יכולים הורים שכולים לגשת לרשות האוכלוסין ולבקש לעדכן את הספח בהתאם להגדרת יקיריהם.
4 צפייה בגלריה
אייבי מוזס
אייבי מוזס
"אני קורא לשר הפנים לתקן את העיוות". אייבי מוזס
(צילום: יוסי בכר)
הורים שכולים לנפגעים בפעולות איבה מביעים תרעומת על ההחלטה לעשות הבחנה בין נופלים במערכות ישראל לנרצחים בטרור. אייבי מוזס, שנבחר להשיא משואה בטקס יום העצמאות ה-73 בשבוע הבא, אמר: "מדוע לא להגדיר את אותם נרצחים בפעולות איבה כ'חללים'? שוב קבלת ההחלטות נעשית ללא התייעצות עם הארגון היציג של נפגעי פעולות איבה מטעם מדינת ישראל. שוב אלפי משפחות שכולות הופכות למשפחות שכולות מסוג ב'.
"כמי שישיא משואה בהר הרצל בטקס המשואות בסימן ערבות הדדית בין כל חלקי החברה אני קורא לשר הפנים לתקן באופן מיידי את העיוות שזועק לשמיים. ילדי טל לא נספה בפעולת איבה אלא נרצח! הוא חלל במערכה על קיום וריבונותה של המדינה הזו". טל ועופרה, אשתו של אייבי, נרצחו בפיגוע טרור ב-1987.
4 צפייה בגלריה
תעודת הזהות של חיים איטקס
תעודת הזהות של חיים איטקס
תעודת הזהות של חיים איטקיס ששכל את שני בניו במהלך שירותם הצבאי
יוסי צור, ששכל את בנו אסף בפיגוע בקו 37 ב-2003 בחיפה, הצביע על האבסורד בהבחנה שנעשתה במשרד הפנים. "אין יותר מהתיאור הזה כדי להמחיש את חוסר הרגישות בקבלת החלטה שמייצרת בידול בין מערכות ישראל לפעולות האיבה. שוב מייצרים שכול א' ושכול ב'.
"הילד שלי אסף נרצח ולא נספה! הוא יוגדר כחלל פעולות איבה בדיוק כפי שהחייל שישב לידו בכיסא באוטובוס מוגדר כחלל מערכות ישראל. כל אפליה בין דם לדם היא דבר פסול שחובה לתקן במהרה". פרט לאסף צור (17), נרצחו בפיגוע בקו 37 עוד 16 בני אדם.
4 צפייה בגלריה
אסף צור ז"ל. "חוסר רגישות"
אסף צור ז"ל. "חוסר רגישות"
אסף צור ז"ל. "חוסר רגישות"
(צילום: גיל נחושתן)
בארגון היציג של נפגעי פעולות האיבה הודיעו כי ינסו לשנות את ההחלטה: "לא ניתן לזה יד, גם במחיר של יציאה למאבק ציבורי וגם במחיר שנגיע למשרד הפנים ורשות האוכלוסין ונקרע את תעודות הזהות שלנו כאות מחאה על ההחלטה האומללה הזאת. כבר באפריל 2018 דרשנו שנוגדר בדיוק כמו חללי מערכות ישראל, כחללי פעולות איבה! ושוב התעלמו מ-4,176 משפחות של חללים שנרצחו בפעולות איבה".