שעתיים אחרי המהומות טראמפ קורא לתומכיו ללכת הביתה
(מתוך הטוויטר)
ניו יורק טיימס דיווח אמש (יום ה') שדונלד טראמפ דן עם יועציו בשבועות האחרונים באפשרות להעניק לעצמו חנינה, לפני שיעזוב את תפקידו ב-20 בינואר. "בכמה שיחות שהתקיימו מאז יום הבחירות טראמפ אמר ליועציו שהוא שוקל לחון את עצמו", נכתב בעיתון. "במקרים אחרים הוא שאל אם הוא צריך לעשות את זה, ומה יהיו ההשפעות המשפטיות והפוליטיות". לא ברור אם טראמפ העלה את הנושא ביממה האחרונה, אחרי המהומות בבניין הקפיטול.
אף נשיא אמריקני מעולם לא העניק לעצמו חנינה, ומומחים ששוחחו עם ניו יורק טיימס אמרו שהדבר עלול להיות תקדים מסוכן מאוד. בשבועות האחרונים לכהונתו העניק טראמפ חנינה לכמה ממקורביו ויועציו לשעבר, בהם מייקל פלין ופול מנפורט.
19 צפייה בגלריה
הנשיא הראשון שיעניק לעצמו חנינה?
הנשיא הראשון שיעניק לעצמו חנינה?
הנשיא הראשון שיעניק לעצמו חנינה?
(צילום: EPA)
אמש העניק טראמפ בבית הלבן את מדליית החירות הנשיאותית לשלושה שחקני גולף מצטיינים. בדרך כלל טקסים מסוג זה מתקיימים בנוכחות עיתונאים וצלמים, אך הטקס הפעם היה סגור לתקשורת.
גורמים בבית הלבן מספרים שביממה האחרונה טראמפ היה נסער מאוד. הוא מעדיף להתבודד, ונמצא בקשר רק עם קבוצה קטנה של עוזרים נאמנים. הוא משתלח בכל מי שמנסה להתקרב אליו - כולל סגנו מייק פנס. היום אמור טראמפ לעזוב את הבית הלבן ולשהות בסוף השבוע במעון הנופש הנשיאותי בקמפ דיוויד.
19 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
"מתבודד בבית הלבן"
(צילום: AP)
חלק ניכר מהזעם של טראמפ מופנה לכיוונו של פנס, שחיסל סופית את הסיכוי שלו לבטל את תוצאות הבחירות ולהישאר בבית הלבן. טראמפ ציפה שהסגן הנאמן שלו יבטל את אישור הצבעת האלקטורים בישיבת הקונגרס – למרות שפנס הבהיר שהדבר מנוגד לחוקה ושהוא לא מתכון לעשות זאת. אחד הגורמים סיפר שבפגישה השבוע, לקראת ישיבת הקונגרס, טראמפ נזף קשות בסגנו. הסנאטור הרפובליקני ג'ים אינהוף, ששוחח שלשום עם פנס, סיפר: "אני מכיר את מייק פנס מאז ומתמיד. מעולם לא ראיתי אותו כועס כל כך".
גורם לשעבר בממשל טראמפ אמר שהקרע בין פנס לטראמפ כה גדול, שייתכן שהם לא ידברו שוב. "כולם בסביבתו מאוד גאים בו", אמר יועץ של פנס. "מייק פנס לא הפתיע את הנשיא. הוא אמר בכנות מה הוא מתכוון לעשות".
19 צפייה בגלריה
 סנאטור רפובליקני: "מעולם לא ראיתי את פנס כועס כל כך"
 סנאטור רפובליקני: "מעולם לא ראיתי את פנס כועס כל כך"
סנאטור רפובליקני: "מעולם לא ראיתי את פנס כועס כל כך"
(צילום: AFP)
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן האשים אמש את טראמפ בהסתה לאלימות, ובניסיון להשתמש בהמון כדי להשתיק את רצון הבוחרים. בארה"ב גובר הלחץ על טראמפ להתפטר מתפקידו, 13 ימים לפני השבעת ביידן. בעקבות ההתפרעויות של תומכי טראמפ, שנענו לקריאתו והגיעו לגבעת הקפיטול, התפטרו ביממה האחרונה כמה אנשי ממשל. הם קראו לנשיא לגנות בחריפות את האלימות.
גורם אמריקני אמר לרויטרס שחברים בקבינט של טראמפ, ובעלי בריתו של הנשיא, דנו שלשום באפשרות להפעיל את התיקון ה-25 לחוקה, שמאפשר להדיח נשיא שלא כשיר להמשיך לכהן בתפקיד. בינתיים מספר הולך וגובר של אנשי ממשל הודיעו שהם לא מתכוונים לחכות להעברת השלטון - ועוזבים את תפקידם כבר עכשיו. התפטרויות נוספות צפויות בקרוב.
19 צפייה בגלריה
 בארה"ב מעריכים שעוד חברים בממשל יתפטרו בקרוב
 בארה"ב מעריכים שעוד חברים בממשל יתפטרו בקרוב
בארה"ב מעריכים שעוד חברים בממשל יתפטרו בקרוב
(צילום: רויטרס)
התיקון ה-25 מאפשר לסגן הנשיא ולשרי הקבינט להכריז שהנשיא אינו כשיר לתפקיד ולכן יש להחליפו מיידית. במצב כזה סגן הנשיא, במקרה הזה מייק פנס, הופך לנשיא בפועל. ננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים, קראה אמש לפנס להפעיל את התיקון - ואיימה שאם לא יעשה זאת היא עשויה לקדם בבית הנבחרים הליך הדחה נגד טראמפ.
"זה מקרה חירום בדרגה הגבוהה ביותר", אמרה פלוסי. לדבריה טראמפ הוא "אדם מסוכן" שביצע "פעולת מרידה". היא אמרה שהנשיא הרפובליקני "קטלני לדמוקרטיה האמריקנית". פלוסי הוסיפה: "נשיא ארה"ב הסית להתקוממות חמושה נגד אמריקה".
"האם הם תומכים במעשים האלה?", שאלה פלוסי על יחס הקבינט של טראמפ להתפרעויות, ולחלק של הנשיא באלימות. "למרות שנשארו רק עוד 13 ימים – כל יום עלול להפוך למחזה אימים", הדגישה פלוסי והזהירה שטראמפ עלול לגרום נזק נוסף לדמוקרטיה.
19 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ הרס ב משרד של ננסי פלוסי מהומות בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
תומכי טראמפ הרס ב משרד של ננסי פלוסי מהומות בניין הקפיטול וושינגטון ארה"ב
המפגינים פרצו למשרד של פלוסי
(צילום: AFP)
גם צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, קרא לסגן הנשיא מייק פנס להפעיל את התיקון ה-25. לפחות מחוקק רפובליקני אחד בבית הנבחרים – ועוד 19 מחוקקים דמוקרטים – קראו לעשות אותו הדבר. כמו פלוסי, גם שומר אמר שאם פנס לא יעשה זאת הקונגרס צריך לפתוח בהליך הדחה נגד הנשיא, שבועיים לפני השבעת ביידן.
"מה שקרה בגבעת הקפיטול היה התקוממות נגד ארה"ב, שמי שהסית לה היה הנשיא", אמר שומר. "הנשיא הזה לא צריך להישאר עוד יום אחד בתפקיד. אם סגן הנשיא והקבינט יסרבו להתייצב נגדו, הקונגרס צריך להתכנס מחדש כדי להדיח את הנשיא".
(צילום: שחר גולדשטיין)
19 צפייה בגלריה
נזקי המהומות
נזקי המהומות
נזקי המהומות
(צילום: AFP)
בית הנבחרים, שנשלט על ידי הדמוקרטים, הצביע בעד הדחת טראמפ בדצמבר 2019 בעקבות פרשת "אוקראינה גייט". הסנאט, שכרגע לרפובליקנים עדיין יש בו רוב, סיכל את הליך ההדחה בהצבעה בפברואר 2020 וטראמפ נשאר בתפקיד.
אדם קינזינגר הוא המחוקק הרפובליקני שהביע תמיכה בהפעלת הסעיף ה-25 לחוקה. "כל הסימנים מראים שהנשיא כבר לא מחובר - לא רק לחובתו לשבועה שלו, אלא גם למציאות", הוא אמר. גם לארי הוגאן, המושל הרפובליקני של מרילנד, קרא לטראמפ להתפטר ואמר שפנס צריך להחליף אותו – כדי להבטיח העברה לא-אלימה של השלטון לביידן. "אני חושב שזו לא שאלה בכלל שלאמריקה יהיה טוב יותר אם טראמפ יתפטר", אמר הוגאן.
יש לציין שלפי שעה לא נראה שיש סיכוי ממשי שהקבינט של טראמפ יפעיל את התיקון ה-25 לחוקה וידיח את הנשיא, שבועיים לפני שהוא מסיים את תפקידו. התרחיש שבו טראמפ מודח נראה לא סביר, אבל העובדה שהוא עומד שוב על הפרק מעסיקה את התקשורת האמריקנית והעולמית.
19 צפייה בגלריה
נזקי המהומות
נזקי המהומות
פסל של הנשיא ה-12 זאכרי טיילור, יום אחרי שהושחת על ידי מפגינים
(צילום: EPA)
19 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
ביממה האחרונה הודיעו כמה חברים בממשל טראמפ שהם עוזבים את תפקידם, 13 ימים לפני השבעת ביידן. נראה שהם חוששים שההתפרעות של תומכי טראמפ תכתים את המוניטין שלהם, ותפגע בעתידם הפוליטי.
חברת הקבינט הראשונה של טראמפ שהתפטרה אחרי המהומות היא שרת התחבורה איליין צ'או, רעייתו של מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל. השרה המתפטרת אמרה שהמתקפה היא אירוע מטריד מאוד ושהיא "לא יכולה לעמוד מנגד".
19 צפייה בגלריה
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
מהומות מפגינים תומכים של טראמפ עם מסכות גז נכנסים ל בית הנבחרים גבעת הקפיטול ארה"ב
תומכי טראמפ במהומות שלשום
(צילום: MCT)
מתפטר נוסף הוא מיק מולבני, שהיה ראש הסגל של טראמפ בבית הלבן, וכיהן כשליח המיוחד לצפון אירלנד. "אני לא יכול לעשות את זה. אני לא יכול להישאר", אמר מולבני, שהודיע למזכיר המדינה מייק פומפאו על התפטרותו.
מולבני כיהן כראש הסגל בבית הלבן מינואר 2019 עד מרץ 2020. קודם לכן ניהל את משרד הניהול והתקציב. "מי שבוחרים להישאר, ואני אהיה חייב לדבר עם כמה מהם, נשארים בגלל שהם חוששים שהנשיא עלול למנות במקום מישהו גרוע יותר", אמר מולבני. בנוסף התפטרו מתפקידם בעקבות המהומות מט פוטינגר, סגן היועץ לביטחון לאומי, וראיין טאלי, היועץ הבכיר של טראמפ ליחסים עם רוסיה וחבר במועצה לביטחון לאומי.

השר קרא לטראמפ לגנות את האלימות: "אירועים מחליאים"

צ'אד וולף, שמכהן כשר לביטחון המולדת בפועל, קרא שלשום לטראמפ "לגנות בחריפות את האלימות שהייתה בקפיטול" ואמר שהאירועים היו "טרגיים ומחליאים". זמן קצר אחרי דבריו של וולף פורסם שהבית הלבן החליט שלא לאשר את מינויו של וולף לתפקיד השר הקבוע. הבית הלבן הסיר את מועמדותו של וולף לתפקיד, שאמור להסתיים ב-20 בינואר.
19 צפייה בגלריה
צ'אד וולף השר לביטחון המולדת המחלקה לביטחון המולד ארה"ב עם טראמפ
צ'אד וולף השר לביטחון המולדת המחלקה לביטחון המולד ארה"ב עם טראמפ
טראמפ עם צ'אד וולף
(צילום: רויטרס)
ביקורת חריפה על טראמפ, ואולי הקשה ביותר, הגיעה היום מוויליאם באר, שהיה עד לאחרונה שר המשפטים של טראמפ. באר אמר שהסתערותם של תומכי טראמפ על בניין הקפיטול מעידה על כך שהנשיא "בגד במשרד שלו ובתומכיו".
באר תקף את טראמפ ואמר שלגרום להמונים להפעיל לחץ על הקונגרס זה מעשה "בלתי נסלח". באר נחשב לבעל ברית נאמן של טראמפ, אך בחודש שעבר התפטר מתפקידו אחרי הידרדרות ביחסים בינו לנשיא. באר עזב את משרד המשפטים אחרי שאמר שאין הוכחה להונאה בהיקף שתשנה את תוצאות הבחירות. טראמפ זעם על הקביעה של שר המשפטים שלו.
19 צפייה בגלריה
וויליאם באר שר המשפטים הפורש של דונלד טראמפ ארה"ב
וויליאם באר שר המשפטים הפורש של דונלד טראמפ ארה"ב
וויליאם באר. "בלתי נסלח"
(צילום: AP)
בשיא המהומות בגבעת הקפיטול, שכללו פריצה לבניין הקונגרס, טראמפ צייץ: "אנא תמכו בשוטרי הקפיטול. הם באמת בעד ארצנו. הקפידו למחות בדרכי שלום!", ועם זאת לא קרא לתומכיו להתפזר מהבניין. אחר כך צייץ: "אני מבקש מכל מי שבבניין הקפיטול לפעול בדרכי שלום. בלי אלימות! זכרו, אנחנו מפלגת החוק והסדר - כבדו את החוק ואת הגברים והנשים הנהדרים שלנו בכחול. תודה!".
רק שלוש שעות אחרי תחילת המהומות פרסם טראמפ בטוויטר הודעה מוקלטת, בת קצת יותר מדקה, שבה קרא לתומכיו "ללכת הביתה בשלום". עם זאת, גם בה שילב אמירות מתסיסות כגון "גנבו מאיתנו את הבחירות", "אלה בחירות מזויפות" ו"לקחו את זה ממני".
"אני מבין את הכאב שלכם, אני יודע שכואב לכם", אמר טראמפ בסרטון הקצר. "היו לנו בחירות שנגנבו מאתנו, היו בחירות שניצחנו בהן בגדול וכולם יודעים את זה, במיוחד הצד השני; אבל אתם חייבים ללכת הביתה עכשיו, אנחנו צריכים שקט, אנחנו צריכים חוק וסדר. אנחנו לא רוצים שאף אחד ייפגע". ביממה האחרונה בכירים רפובליקנים דרשו מטראמפ לגנות את האלימות הקשה, אך הוא טרם עשה זאת.

"אישה מתה, יש לו דם על הידיים"

ההסתערות על בניין הקפיטול הייתה אחרי שבועות ארוכים שבהם טראמפ סירב להכיר בתוצאות הבחירות, וקרא לתומכיו להפגין נגד ההונאה ובעד ביטול התוצאות. המתפרעים שברו את חלונות בניין הקונגרס ופרצו את הדלתות בשעה שהמחוקקים בתוך הבניין. שוטרים חמושים המתינו למתפרעים מבעד לדלתות. במהומות נורתה למוות מפגינה בת 35. לפי המשטרה עוד שלושה מתו מ"מצבי חירום רפואיים", ו-50 שוטרים נפצעו בעימותים.
גורם לשעבר בבית הלבן אמר לרויטרס שההתנהלות של הנשיא שלשום היא כישלון מנהיגותי, מכיוון שלא אמר מיד לתומכיו להתפנות מבניין הקפיטול. "אישה מתה. יש לו דם על הידיים", אמר אותו גורם.
פורסם לראשונה: 23:31, 07.01.21