2 צפייה בגלריה
  יעקב ליצמן ו בנימין נתניהו  ו אריה דרעי
  יעקב ליצמן ו בנימין נתניהו  ו אריה דרעי
יעקב ליצמן, בנימין נתניהו ואריה דרעי
(צילום: עומר מירון, לע"מ, עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אבי מועלם)
ועדת השרים לענייני חקיקה, שהייתה אמורה להצביע הערב (יום ב') על הגדלת הקנסות בגין הפרת תקנות הקורונה, דחתה את ישיבתה למחר, ברקע התנגדות המפלגות החרדיות. ההצעה התקבלה מוקדם יותר בקבינט הקורונה, ועל מנת שתאושר בפועל היא תידרש לא רק לאישור של הוועדה, אלא בהמשך גם הליך הצבעה במליאת הכנסת.
לפי ההצעה שאישר הקבינט, הקנס בגין פתיחת מוסד חינוכי, קיום חתונה, טקס, מופע או מסיבה בניגוד לתקנות יעמוד מעתה על 20 אלף שקל במקום 5,000 כיום. בית עסק שייפתח בניגוד לתקנות יעמוד בפני קנס של 10,000 שקל, במקום 5,000 היום.
קנסות אלה עשויים לפגוע בעיקר במגזר החרדי, שם נפתחו מוסדות חינוך רבים ללא היתר, ובמגזר הערבי, שם מתקיימות חתונות המוניות בניגוד להנחיות משרד הבריאות.
שר הפנים אריה דרעי נימק את התנגדותו לקנסות: "בכל הדוגמאות שהבאתם לקנסות מהעולם, באף מקום אין קנס מיוחד על מוסד חינוכי. מדינות אירופה שחזרו לסגר שני לא סגרו את מערכת החינוך כי הבינו שיש לה חשיבות ערכית גבוהה. אנחנו סגרנו את מערכת החינוך ופותחים אותה כרגע בהדרגה איטית לטעמי. לצערי כשמדברים על מוסד חינוכי מתכוונים רק לתלמודי התורה".
אם תאושר בוועדת השרים תמשיך ההצעה לקריאה ראשונה בכנסת. אם ההצעה תאושר גם בכנסת חרף התנגדות המפלגות החרדיות, היא אמורה לעלות לדיון בוועדת חוקה ומשפט לקראת קריאה שנייה ושלישית.
יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אמר: "משרד הבריאות מנותק לצערי מהפרקטיקה ומהחיים. מדובר בהחלטה אומללה, שלא תורמת דבר למאבק בתחלואה. השר דרעי היטיב להסביר את הדברים בקבינט וחבל שעמדתו לא התקבלה. אנחנו נתנגד להצעה".
ארכיון. אכיפה נגד תלמוד תורה
(צילום: מחאת החרדים הקיצוניים)

בש"ס עסקו בעניין בישיבת הסיעה, ולאחר מכן נמסר מהמפלגה: "כדי להתריס הוחלט שהקנסות על מוסדות לימוד הם כמו הקנסות על חתונות ומסיבות. ש"ס רואה זאת בחומרה רבה והוחלט להעביר את ההחלטה לנשיא מועצת החכמים, ראש הישיבה הרב שלום כהן, כדי שיורה לחברי הסיעה כיצד להצביע בהצבעות בכנסת".
חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני מיהדות התורה הודיעו לראש הממשלה בנימין נתניהו כבר אתמול שאם ההצעה תעבור לאישור הכנסת - חברי הסיעה יצביעו נגדה.
ביטאון יהדות התורה "המודיע", שמזוהה עם ליצמן, תקף בבוקר באופן חריג את נתניהו בנושא, ורמז כי הוא עלול לאבד את כסאו בגלל משבר הקנסות. עורך העיתון, מתתיהו טננבוים, פרסם מאמר חריף תחת הכותרת "קנס מוגדל על ראש הממשלה", שם הזהיר: "חברי הכנסת של המגזר החרדי לא יתמכו בו בנושאים אחרים, הרבה יותר מהותיים לחייו הפוליטיים".
חבר הכנסת ישראל אייכלר תקף בישיבת סיעת יהדות התורה: "אפילו בזמן מלחמת העולם השנייה והשואה, כשהייתה סכנה גדולה, עברו מעיר לעיר וממקום למקום כדי להמשיך ככל האפשר את קול התורה בעם ישראל".