ח"כ יבגני סובה, היום באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) סיפר היום (ד') בריאיון לאולפן ynet על ההסכם הקואליציוני עם גוש השינוי: "הושגו הבנות, אבל החתימה תהיה רק בתנאי שתהיה ממשלה". הוא קרא ליו"ר ימינה נפתלי בנט "לחשוב מה הוא רוצה, להחליט ולהידבר", ותקף את ראש הממשלה נתניהו: "יש לו אובססיה לאיראן, הוא חושב שאם יעזוב את תפקידו מחר הם ישמידו אותנו. אז לא. יש פה מדינה שיכולה למנוע גרעין, ישראל חזקה מנתניהו".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן + יאיר לפיד
אביגדור ליברמן + יאיר לפיד
"נחתום אם תהיה ממשלה, לא נמנע אותה". ליברמן ולפיד
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
- חתמתם על הסכם קואליציוני? "הושגו הבנות, החתימה תהיה בתנאי שתהיה ממשלה".
- איך אתה מסתדר שם? "אין כאן עניין אישי. אמרנו לעצמנו שצריך להתקדם, ממשלה לא מקימים בדקה אחרונה. פשוט צריך להתקדם".
- אפשר להגיד מהן ההסכמות בנושאי דת ומדינה? "חוק הגיוס צריך לעבור, למשל. אני חושב שאין סיבה שהליכוד לא יתמוך בחוק הגיוס, ב-2018 כשהחוק עבר בקריאה ראשונה הליכוד הצביע בעד. החרדים יצאו מהאולם, לפיד היה יו"ר האופוזיציה. אני מכיר הרבה אנשים במגזר החרדי שלא מבינים מדוע מפלגות חרדיות התנגדו לכך".
5 צפייה בגלריה
יבגני סובה בריאיון באולפן
יבגני סובה בריאיון באולפן
"לנתניהו יש אובססיה לאיראן". ח"כ סובה
(צילום: הדר יואביאן)
5 צפייה בגלריה
גדעון סער נפתלי בנט
גדעון סער נפתלי בנט
"מאמין לסער, בנט צריך כבר להחליט"
(צילום: קובי קואנקס)
- הבטחתם הבטחות גם לגבי חוק המרכולים ונישואים אזרחיים. "הבטחנו, אבל אנחנו לא מפלגת שלטון. בוודאי שנתעקש. מה שאני יכול לספר זה שיש הסכמה לביטול מונופול כשרות הרבנות הראשית. אולי זה לא מעניין הרבה ממצביעי ישראל ביתנו, אבל רואים מה קרה בקורונה ואיך עסקים נפגעו. אנחנו אומרים שיש סחיטה, אני לא מפחד מהמילה הזאת, סחיטה מהרבנות הראשית ויש עסקים שרוצים מונופול של כשרות אחרת. למשל, הכשרות האורתודוקסית המקובלת מאוד.
"עד 1994 כל רב עיר אורתודוקסי יכול היה לגייר", הוא המשיך, "אז למה מסתכלים על תהליך ההשתלטות המוחלטת של החרדים על הרבנות, שמי שנפגע מזה הם הציונות הדתית? לא אנחנו, לא ציבור חילוני, אלא אנשי ציונות דתית. שמעתי לא פעם גם את בנט ושקד תוקפים את החרדים דווקא בגלל זה, ועכשיו אני לא שומע אותם. שבו עם לפיד וסכמו את העניין הזה. יש רק שלושה דברים שאנחנו מבינים שלא נוכל לממש במאת האחוזים, אבל צריך להקים ממשלה, להציב מערכת פוליטית ולא לגרור לעוד בחירות בגלל משפטו של נתניהו".
ליברמן בישיבת סיעה, השבוע
(צילום: ערוץ כנסת )

ארדן ל-ynet: "הבהרנו לארה"ב שגם אם יהיה הסכם עם איראן - נשמור על חופש פעולה"
(צילום: נדב אבס, משי בן עמי)

סובה התייחס גם לחוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, כלומר לחוק הלאום: "כשהחוק חוקק הייתה בעיה עם החברה הדרוזית, אבל ישראל ביתנו הייתה חלק מהקואליציה, ואתה לא יכול לברוח מהקואליציה כל פעם שנוח לך. כשראינו שהחוק הזה פוגע בעדה הדרוזית, אמרנו שצריך לתקן אותו כי אלה אחינו, אחים לנשק, אחים בדם".
- מה אתה אומר לנפתלי בנט ולגדעון סער? "לסער אני לא אומר כלום. הוא לא הולך עם נתניהו ואני מאמין לו. לבנט אני אומר - תחליט".
עוד אמר ח"כ סובה על יו"ר ימינה: "אני לא נכנס לראש שלו, עם כל הכבוד - ויש כבוד כי הוא עשה הרבה דברים, הוא צריך להחליט. לחשוב מה הוא רוצה ולהידבר. אם אתה רואה שבצד השני לא מכבדים אותך ולא נותנים מה שאתה רוצה, למה אתה מחכה? ל-21 יום?".
- אתם לא תגררו לבחירות חמישיות? גם אם לפיד ירצה להביא לפיזור הכנסת, לא תתמכו בזה? "לא נמנע הקמת ממשלה, מי שגורר אותנו לאפשרות של בחירות חמישיות הוא נתניהו. לא ראיתי שום דבר על פיזור הכנסת, זה היפותטי".

"העורף הישראלי לא מוכן למלחמה עם איראן"

על רקע השיחות על הסכם הגרעין הנערכות בווינה, וביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל, אמר סובה: "איראן לא קשורה לימין או לשמאל, זו סכנה מיידית לישראל שצריך לטפל בה". הוא תקף את נתניהו: "יש לו אובססיה לאיראנים, 20 שנה הוא משווק את הנושא ולא רואה את הסכנות שנגזרות מכך על הגדרות שלנו - חמאס, סוריה ועוד".
5 צפייה בגלריה
שריפת דגלי ישראל כחלקי מאירועי יום ירושלים בטהרן
שריפת דגלי ישראל כחלקי מאירועי יום ירושלים בטהרן
"ישראל חזקה מנתניהו". שריפת דגלים ביום ירושלים בטהרן
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
 "לא נושמד ביום שאחרי נתניהו". חמינאי
 "לא נושמד ביום שאחרי נתניהו". חמינאי
"לא נושמד ביום שאחרי נתניהו". חמינאי
(צילום: AFP)
לדבריו, "אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אם אנחנו מוכנים למלחמה מולם", והזכיר את תוכנית מיגון הצפון. "אן חלילה ייפלו טילים של חיזבאללה על תושבי הצפון - הם יהיו מוכנים לשבת במקלטים? האי אין להם מקלטים. זה יהיה כמו באשקלון. בליכוד לא רוצים להעביר את הנושא בגלל גחמות אישיות, מפחדים שיעלו גם חוק להגבלת שתי קדנציות לראשות הממשלה. כך גם לגבי שדרות, וכך גם לגבי צפון הארץ. אנחנו לא מוכנים למלחמה מבחינת העורף".
עוד אמר על נתניהו: "עם כל הכבוד אליו, ויש כבוד כי הוא עשה דברים בנושא, יש עוד אנשים במדינה שיודעים לטפל בנושא האיראני. אתה לא לבד, אתה לא ראש המוסד, לא ראש השב"כ ולא הרמטכ"ל", אמר בפנייה לראש הממשלה, "אני בטוח שיש לו אובססיה - שאם הוא יעזוב את התפקיד מחר ישראל תושמד על ידי איראן. אז לא, התשובה היא לא. ישראל הייתה חזקה לפני נתניהו, והיא תהיה חזקה אחרי נתניהו. יש מדינה שיכולה למנוע גרעין, ישראל חזקה מנתניהו".