1 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו בקניון הגדול בפתח תקווה
איתמר גרוטו בקניון הגדול בפתח תקווה
איתמר גרוטו בקניון הגדול בפתח תקווה
(צילום: שאול גולן)
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו התייצב הערב (שבת) נגד בכירי משרד הבריאות, טוען שמתווה הקניונים הצליח וקורא להמשיך ולפתוח עוד קניונים. מנגד, מסתמן כי משרד הבריאות יתנגד לרעיון זה בדיון שיתקיים מחר ב-16:00 בקבינט הקורונה. כמה שעות לאחר הפרסום ב-ynet אמרו גורמים במשרד הבריאות כי "גרוטו שינה את עמדתו".
מוקדם יותר הציג משרד הכלכלה את מסקנות הדו"ח שחיבר לצוות המשותף למל"ל, משרדי האוצר והכלכלה, אך במשרד הבריאות עדיין לא החליטו אם יתנגדו בקבינט להרחבת המתווה. לפי הנתונים, התפוסה בקניונים הייתה 29% מהתפוסה המקסימלית לפי ההנחיות. חלק מהחנויות הכניסו מספר קונים גבוה מהמותר ואחרות נקנסו למרות שעמדו בנהלים.
פרופ' חזי לוי: "יש עלייה ממשית בתחלואה"
(צילום: לע"מ )
פרופ' גרוטו היה שותף בצוות עם נציגי המל"ל, משרדי האוצר והכלכלה ולדברי גורמים במשרד הבריאות - הוא טוען שהפיילוט מצליח ושאין יותר מדי הדבקות בקניונים שפתוחים גם באירופה.
לפי הממצאים, לאורך כל תקופת הפעילות, הקפידו כמעט כלל הקניונים המשתתפים לעמוד בהנחיות משרד הבריאות לעניין מספר סדרנים, חיטוי והחלפת אוויר. אף אחד מהקניונים המשתתפים, כולל הקניונים הגדולים, לא הגיע לרף המרבי שנקבע. שיעור ההפרה הגבוה ביותר שנמדד עמד על כ-8.1% (בקניון מלחה-עזריאלי). כמו כן, לאורך כל תקופת הפעילות, שיעור ההפרה של עובדים (אי עטית מסיכה) היה נמוך ביחס ליעד המרבי שנקבע.

ד"ר אלרעי-פרייס: "הנתונים מדאיגים"
(צילום: לע"מ)

ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס הציגה בימים האחרונים גישה שונה בתכלית: "יכול להיות שמה שנצטרך כרגע זה להפסיק את פעילות הקניונים או דברים מסוימים אחרים. אם נחכה, נגיע לצעדים של אין ברירה. עכשיו צריך להוריד את מקדם ההדבקה. אי אפשר לפתוח עוד כי כל דבר שנפתח יעלה את מקדם ההדבקה. אנחנו במצב מאוד עדין כרגע ואנחנו צריכים להתנהל מאוד בזהירות, כי אנחנו בקו פרשת המים. השאלה היא אם עכשיו אנחנו מבינים שצריך לעצור".
ביום חמישי, נזכיר, אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי כי הוא מזהה עלייה ממשית בתחלואה בקורונה, והבהיר כי הוא ובכירי משרדו שוקלים להמליץ על הגבלות נוספות, ובהן נמנות גם האפשרויות לסגר בחנוכה או עוצר לילי. בנוגע לפיילוט הקניונים, ולתמונות שבהן נראו עומסים במרכזי הקניות, אמר לוי כי "אנשים התגודדו בתורים ולכן הפנמנו את הלקחים והגבלנו את מספר הנכנסים לקניון. יש התנהגות טובה יותר בימי החול השבוע. נסכם את הפיילוט ונחליט מה להמליץ לקבינט".