התקיפה ברצועת עזה, הלילה

רקטה ששוגרה אמש (שבת) מרצועת עזה התפוצצה במחסן של מפעל באזור התעשייה הדרומי באשקלון. איש לא נפגע, נזק נגרם למקום. מערכת כיפת ברזל לא הופעלה. אזעקה הופעלה בעיר בשעה 21:36 ותושבים נכנסו למרחבים המוגנים ודיווחו על פיצוץ עז שנשמע באזור. בבית החולים ברזילי דיווחו על אישה בהיריון שהגיעה למיון לאחר שנפלה במהלך הריצה לממ"ד. מצבה טוב.
בתגובה לשיגור, צה"ל תקף מטרות של חמאס ברצועה. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי מטוסי קרב ומסוקי קרב תקפו שני אתרים לייצור אמצעי לחימה רקטיים, תשתיות תת-קרקעיות ומתחם אימונים צבאי של הכוח הימי. עוד נמסר כי "ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לנעשה ברצועת עזה וממנה, והוא יישא בהשלכות לפעולות הטרור נגד אזרחי ישראל".
תיעוד: הנזק שנגרם למפעל בדרום אשקלון בעקבות נפילת הרקטה
(צילום: רועי עידן )

בנוסף, צה"ל מתחקר ירי של לוחמים באחד הטנקים מול גבול רצועת עזה לעבר עמדת חמאס, שאירע זמן קצר לאחר שיגור הרקטה שפגעה במפעל באשקלון. הלוחמים ירו פגז לעבר העמדה, בהתאם לנוהל הרגיל, שפעיליה כבר התפנו ממנה. הלוחמים ביצעו את הירי ללא אישור, ובצה"ל אמרו בזמן אמת כי עמדת חמאס לא הותקפה - בניגוד לדיווחים פלסטיניים שטענו כך. הסיבה לפעולת הכוח היא ככל הנראה חתירה יתרה למגע, שכאמור מתוחקרת באוגדת עזה.
השיגורים לפני שבוע. הפרשנות של רון בן ישי
(צילום: אבי חי)

לפי צה"ל לא שוגרו מיירטים לעבר הרקטה, אף שהיא התפוצצה בסופו של דבר כאמור בתוך אזור התעשייה של אשקלון. זו הפעם השנייה בשבוע האחרון ששתי רקטות מעזה, האחת קצרת טווח והשנייה ארוכת טווח, לא יורטו על-ידי כיפת ברזל. בחיל האוויר מתחקרים את שני האירועים.
גם לפני שבוע, בלילה שבין שבת לראשון, נורו שתי רקטות מעזה, לעבר שטחים פתוחים באזור אשקלון וראשון לציון. מערכת כיפת ברזל הופעלה גם אז ולא היו נפגעים. רסיסי טיל מיירט נפלו אז באזור הטיילת בבת ים. בתגובה, מטוסי קרב וטנקים של צה"ל תקפו מטרות של חמאס ברצועה.
לאחר ירי הרקטות לפני כשבוע העלו גורמים שונים בעזה טענות שלפיהן מכת ברק היא שגרמה לשיגורים. תחילה נראה היה שמדובר בלגלוג על ישראל ובמה שנשמע כמו בדיחה פנימית, דוגמת "אנחנו לא קשורים, זה הברקים", אך בהמשך גם בצה"ל בדקו מודיעינית את הטענה שלפיה מזג האוויר הסוער היה זה שגרם לשיגורים. כך או כך, התירוץ החדש-ישן משרת את הנרטיב העזתי שנועד להרגיע את ישראל ולמנוע תגובה משמעותית לירי החריג.
3 צפייה בגלריה
ברק סופת ברקים בשמי עזה 15 בנובמבר
ברק סופת ברקים בשמי עזה 15 בנובמבר
מכת ברק בעזה, לפני שבוע. לגלוג או טענה רצינית?
(צילום: EPA)
שיגור הרקטה אתמול בערב מגיע גם על רקע התנגדות חמאס להפשרה ביחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית - והודעתה על חידוש התיאום הביטחוני, חצי שנה לאחר שהופסק. בעקבות הפשרת היחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית חמאס צפוי לערוך בימים הקרובים כינוס הנהגה דחוף בראשות איסמעיל הנייה. בשבועות האחרונים קיימו פתח וחמאס דיאלוג בדרג בכיר לפיוס ולקיום בחירות לפרלמנט הפלסטיני. הדיאלוג בין הצדדים צפוי כעת להיכשל על רקע ההתפתחויות מול ישראל.
ההחלטה הפלסטינית להקפיא את היחסים עם ישראל, ובכללם התיאום הביטחוני והאזרחי, נבעה מכוונותיה של ממשלת ישראל לספח את יהודה ושומרון והצהרותיו בנושא של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת השנה. אולם כעת, ובצל בחירתו לנשיאות ארה"ב של הדמוקרט ג'ו ביידן, נראה שהפלסטינים משנים כיוון.
בכירי הרשות, כך נראה, רוצים לנצל לטובתם את המומנטום שלאחר היבחרו של ביידן לנשיאות ארה"ב, ומנסים להציג הישגים לנוכח הייאוש הגובר והולך בקרב האוכלוסייה הפלסטינית. במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות שחידוש התיאום יוביל גם לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.
פורסם לראשונה: 21:40, 21.11.20