עומסים על התחבורה הציבורית
(צילום: נדב אבס, אורי דוידוביץ)

ימים ספורים אחרי הפרסום ב-ynet על אודות העומסים הכבדים והצפיפות באוטובוסים שגרם צמצום הקווים, הונחו היום (ג') חברות האוטובוסים על-ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית להעלות את תדירות הקווים העירוניים והבינעירוניים - זאת לפי הוראה של שרת התחבורה מירי רגב, שקיימה דיון בנושא ביום חמישי האחרון בעקבות התיעוד שבפתח הכתבה.
לפי הנחיית הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, השירות העירוני יעלה ל"רשת מלאה", כלומר, תדירות מלאה, זאת פרט לקווים שלא פעלו בסגר החלקי שהוטל בין ראש השנה ליום הכיפורים. כמו כן, תדירות הקווים תעלה גם בסופי השבוע.
2 צפייה בגלריה
קו 1 יפו- רמת גן עמוס בנוסעים
קו 1 יפו- רמת גן עמוס בנוסעים
עומסים באוטובוסים. ארכיון
(צילום: 15 דקות)
בנוסף, לפי הנחיית המשרד, השירות הכפרי והבינעירוני בקווים הפעילים כעת יעלה לתדירות הבסיסית "מוקדם ככל האפשר ובהתאם ליכולת התפעולית". עם זאת, קווים שבוטלו יוחזרו ככל שיועלו "בקשות נקודתיות".
מנגד, גורמים בענף התחבורה הציבורית העלו חשש שלפיו לא ניתן יהיה לבצע את תוכנית התגבורים מיד, זאת משום שנהגים רבים הוצאו לחל"ת והיכולת התפעולית של אותן חברות להעלות את תדירות הקווים - מוגבלת.
זו לא הפעם הראשונה שמשרד התחבורה מבטיח לתגבר את מערך התחבורה הציבורית, אך הקלה בפועל טרם הורגשה.
2 צפייה בגלריה
קו 72 בתל אביב
קו 72 בתל אביב
קו 72 בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
כך למשל, ב-30 בספטמבר הודיעה השרה רגב כי היא "הנחתה השרה לתגבר את קווי השירות שבהם נרשמו עומסים", וכן "הנחתה את הרשות לתחבורה ציבורית לוודא שקווי השירות לנוסעים מתוגברים תוך מניעת עומס ומתן שירות מיטבי לנוסעים לצרכים חיוניים". הטבה מסוימת, כך נראה, צפויה רק בשבוע הבא.
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", אמרה כי "בפתחו של הסגר השני, גילינו שרה שלא השכילה להתייעץ באנשי משרדה וללמוד מהטעויות שנעשו בסגר הקודם, ובעזרת התקשורת יצאנו למלחמה נוספת על המובן מאליו. אנחנו שמחים לראות שהשרה החליטה לשנות את מדיניות המשרד ולהגדיל בצורה משמעותית את תדירות התחבורה הציבורית העירונית- בדיוק כפי שנעשה ברחבי העולם המערבי, כדי לשמור על בריאות ויכולת ההתניידות של האוכלוסיות המוחלשות ושל העובדים החיוניים".
הנחיות "הסגר המהודק" שהטילה הממשלה לפני כשבוע וחצי, הביאו עמן גם הגבלות דרמטיות על התחבורה הציבורית. לנוכח זאת, נרשמים עומסים כבדים באוטובוסים, שמספרם צומצם מאוד, אף שלפי ההנחיות, הם אמורים לספק שירותים לעובדים שמוגדרים חיוניים במשק.
בכל ערב, נזכיר, מסתיימים שירותי התחבורה הציבורית בשעה 20:00. בסופי השבוע, על פי ההנחיות, פועלת התחבורה הציבורית רק בתוך הערים – ואין שירותי נסיעה בין עירוניים. צמצום מספר האוטובוסים לצד המשך הפעילות במשק הובילו לצפיפות באוטובוסים, מחנק, ולעתים גם להמתנה של שעות בחום.