התדרוך של פרופ' אש
(צילום: לע"מ)

בתדרוך שקיים אחר הצהריים (שני) הודיע הממונה על המאבק במגפת הקורונה, פרופ' נחמן אש, כי ישראל נערכת לסיום הסגר, ואמר כי כעת בוחנים את אופן פתיחת בתי הספר. הוא גם גינה את ההתקהלויות בהלוויות בירושלים.
פרופ' אש גינה את ההתקהלויות בהלוויות ההמוניות בפתח התדרוך. "אתמול היו שני אירועי לוויה המוניים, שמענו גם על מסיבות בסוף השבוע. אני מגנה בתוקף את ההפרות ההמוניות האלו של הסגר. אני קורא למנהיגים למנוע אירועים כאלה, אני קורא למשטרה לפעול למנוע התכנסויות כאלה. הסגר נמשך, וכל יום של הקפדה על כל ההנחיות והנהלים חשוב ביותר".
2 צפייה בגלריה
פרויקטור הקורונה נחמן אש
פרויקטור הקורונה נחמן אש
פרופ' נחמן אש בתדרוך היום
(צילום: לע"מ)
לאחר מכן אמר הממונה כי "אנחנו מתמודדים עם מספר אתגרים" ופירט: "הירידה בתחלואה, כלומר במספר המאומתים נעצרה. בימים האחרונים אנחנו רואים שמקדם ההדבקה עומד על יותר מ-0.9 ואף עלה ל-0.95 ו-0.96. זה הביטוי לעצירה בירידה בתחלואה. יש ירידה מתונה מאוד במספר החולים הקשים, אנחנו רואים ירידה במספר החולים הקשים החדשים שמגיעים לבתי החולים, וירידה מאוד מתונה במספר הכולל של החולים הקשים, כביטוי לעומס על בתי החולים. העומס על בתי החולים עדיין גדול".
בעניין הפצת החיסון הוא הוסיף: "מבצע החיסונים נמשך במלוא המהירות, בדגש על חיסון של האוכלוסייה בסיכון. אנחנו עדיין רוצים להמשיך להתאמץ להגיע לכל אחד באוכלוסיית הסיכון מעל גיל חמישים, כדי לחסן אותה ולמנוע תחלואה קשה בהמשך".

"מבחינת המוטציות", אמר פרופ' אש, "אנחנו מעריכים שהמוטציה הבריטית נמצאת עד כ-70% ממספר הבדיקות החיוביות מדי יום. בסך הכול התפוצה שלה היא גבוהה. הערכה שלנו על פי המספרים שמצאנו שיש כ-80 מקרים של המוטציה הדרום אפריקנית. יכול להיות שיש נוספים. אנחנו פועלים לאתר אותה גם בחוזרים מחו"ל וגם בקרב אלה שאובחנו בארץ. התחלנו בתהליך של מיפוי של מדגם סטטיסטי של הבדיקות בארץ, אני מקווה שנשלים אותו במהלך השבוע הבא. המיפוי יוכל להצביע על שכיחות המוטציות האלה בישראל בצורה יותר מדויקת".
פרופ' אש גם הודיע: "אנחנו נערכים בימים האלה לסיום הסגר. אנחנו מקיימים דיונים על אופן הסיום, מה נפתח, גם מבחינת המשק, גם מבחינת מערכת החינוך. אנחנו מנסים למצוא את האיזון הטוב ביותר בין החשש לעליה בתחלואה לבין הצורך לפתוח את המשק".
2 צפייה בגלריה
 הלוויה בירושלים
 הלוויה בירושלים
"קורא למנוע אירועים כאלה". ההלוויה אתמול בירושלים
(צילום: AFP)
בעניין פתיחת בתי הספר הוסיף הממונה: "אנחנו רוצים מאוד לחזק את הפעילות במערכת החינוך, לחדש את הלימודים, מתוך הבנה של החשיבות שיש לכך לחינוך של התלמידים. אנחנו בוחנים בימים אלה את המתווה המדויק, יחד עם משרד הבריאות, אני מקווה שנגיע למתווה כזה שהוא ימצא את האיזון בין הצורך להמשיך את הלימודים גם ביישובים אדומים, ויחד עם זאת לשמור על בריאות התלמידים".
הוא אמר כי בעתיד ייתכן שהישראלים יידרשו לקבל מנה נוספת של חיסון, כדי לחזק את ההגנה מפני המוטציות של נגיף הקורונה. "אחד היתרונות בחיסונים של מודרנה ופייזר, שהם יוכלו לעדכן את החיסונים ולייצר חיסונים מעודכנים שעובדים כנגד מוטציות אם יתגלו כאלה שצריך לעדכן בצורה טובה יותר. אחד היתרונות שזה נעשה יחסית מהר , ויכול להיות שבעתיד נצטרך השלמה של מנה נוספת של חיסון מעודכן כלפי המוטציות. כרגע הצורך הזה עדיין לא קיים, אבל הוא נבחן".
פרופ' אש גם קרא למחוסנים להמשיך להקפיד על כללי הזהירות והריחוק, מפני שעדיין לא ידועה ההשפעה של החיסונים על ההדבקה בנגיף. "מפאת הזהירות וחוסר הידע שלנו לגבי היכולת הדבקה, או מניעת ההדבקה על ידי החיסון, אנחנו עדיין ממליצים על התנהגות שכוללת שימוש במסכות וריחוק. גם בפגישה בין שני אנשים שמחוסנים, עדיין להשתמש במסכה ולשמור על מרחק וכל הכללים שאנחנו מכירים, ובמיוחד בפגישה עם אנשים שהם לא מחוסנים כמו פגישה של נכדים עם סבא וסבתא. למרות שמחכים מאוד לחבק ולנשק אותם, צריך להתאפק עדיין ולשמור על מרחק ולהיות עם מסכות, מהחשש שכן יכולה להיות הדבקה שתעביר אחרי זה בשרשרת גם את המחלה", אמר.