5 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט
אילן ישועה בבית המשפט
ישועה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עורך דינו של ראש הממשלה בועז בן צור חקר גם היום (שני) את מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה במסגרת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עדותו של ישועה עוסקת בתיק 4000, שבו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', שהיו בעלי השליטה בבזק שהחזיקה בוואלה, מואשמים בתיק גם הם.
בדיון טען סנגורו של נתניהו כי בניגוד לטענות התביעה, הסיקור באתר וואלה במהלך בחירות 2015 היה מוטה נגד נתניהו ואוהד ליצחק הרצוג - וכך גם בכלי תקשורת אחרים. ישועה השיב, מנגד, שהסיקור היה מוטה לטובת נתניהו - והציג כדוגמה הורדת ידיעה נגד שרה נתניהו, בנוסף לפרסום מכוון של כתבות נגד אב הבית שהאשים שהשפילה אותו, מני נפתלי. ישועה, שטען לאורך כל עדותו כי הסיקור באתר וואלה היה מוטה לטובת נתניהו בעקבות רצונם של בני הזוג אלוביץ' להשיג הטבות רגולטוריות מהממשלה, אמר בשבוע שעבר שפעל לטובת שינוי כותרת עבור הרצוג מכיוון ש"הרגשתי לא נוח ממה שעשינו בתקופת הבחירות".
5 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי בבית המשפט
ליאת בן ארי בבית המשפט
הפרקליטות הבטיחה: "נוכיח פאזל של ראיות אודות הסיקור המוטה". התובעת ליאת בן ארי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'  בבית המשפט
שאול אלוביץ'  בבית המשפט
שאול אלוביץ' בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בדיון היום דיבר עו"ד בן צור על מערכת הבחירות ב-2015, שבסופה ניצח הליכוד בראשות נתניהו. הוא טען כי העיתונות - הוא הלך הרוח התקשורתי - הייתה נגד ראש הממשלה. לטענת בן צור, בניגוד למהות האישומים בתיק, אתר וואלה נקט קו נגטיבי נגד נתניהו ולא ניסה לקדם את בחירתו.
עו"ד בן צור הציג תחילה סרטון של העיתונאי רביב דרוקר מ-2015, שנתניהו הציג בעצמו כמה פעמים בעבר. בסרטון טוען דרוקר: "ברור שעמוד השדרה של התקשורת הישראלית רצה בהדחת נתניהו. קבוצת ידיעות לדעתי חצו כל קו אדום בסיקור הזה. כמות העיתונאים שתומכים בנתניהו גדלה - היום יש ישראל היום, ערוץ 20, גלי ישראל ובשבע - והתקשורת הימנית הרבה יותר חיה ובועטת, אבל עדיין כל כלי התקשורת המיינסטרים נוטים שמאלה".
אחרי הקרנת הסרטון שאל בן צור את ישועה אם התקשורת התגייסה להדחת נתניהו, ומנכ"ל וואלה לשעבר השיב: "אין לי ידיעה ברורה כזו. אני לא יכול לדעת איפה עובר הגבול בין ביקורת על ראש הממשלה לנטיות הלב של הכתבים. ברור שיש כתבים שאתה מרגיש שהם לגמרי נגדו".
5 צפייה בגלריה
"ידיעת הבקבוקים ירדה בהוראה מלמעלה". שרה נתניהו
"ידיעת הבקבוקים ירדה בהוראה מלמעלה". שרה נתניהו
"ידיעת הבקבוקים ירדה בהוראה מלמעלה". שרה נתניהו
(צילום: EPA)
לאחר מכן הציג עו"ד בן צור סרטון של העיתונאי עמית סגל, שבו הוא טוען כי יחס הסיקור התקשורתי כלפי נתניהו בבחירות 2015 היה 20%-80% לרעתו. ישועה השיב: "הנטייה של סגל היא יותר לתמוך בראש הממשלה, אבל אין לי ידיעה מתודולוגית סדורה לדבריו. כמו שהיית אומר שישראל היום רובו בעד ראש הממשלה ולא הייתי מופתע".
כחלק מהניסיון של בן צור להראות שנתניהו סוקר בצורה שלילית במיוחד הוא מציג בדיון כתבה שעלתה בוואלה על הרצוג שאז היה מועמד לראשות הממשלה בה מוצג קליפ אהבה לבוז'י הרצוג בשם "i can Bojee" ובו בחורה שרה על זה ש"רק בוז'י הוא גבר שיצית בה את האש".

"הצגנו לגלובס נרטיב נוח"

בהמשך אמר עו"ד בן צור לישועה כי הוא טען בזמנו שמו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס (גילוי נאות - הקבוצה שמחזיקה באתר ynet, ג"מ) מנהל קמפיין נגד ראש הממשלה מסיבות כלכליות-פוליטיות. "האמנתי בזה", השיב ישועה. מנכ"ל וואלה לשעבר נשאל גם על כך שאמר דברים דומים לגבי הארץ, והשיב כי הייתה בעיתון הטייה נגד נתניהו - אך אין לו הוכחות לכך שההטייה הייתה משיקולים כלכליים. "זרקתי את זה בלי הוכחות", אמר.
עו"ד בן צור הציג לישועה סמס ששלח לרון איילון ב-13 בנובמבר 2014, שבו כתב: "שים לב איזה עוצמה יש לנוני (מוזס, ג"מ). מעביר חוק נגד ראש הממשלה. במחשבה שנייה זה אולי מבטא יותר את חולשתו של ביבי". בן צור שאל אם דובר על חוק ישראל היום - שתהליך העברתו הוביל לתיק 2000, שבו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. ישועה השיב: "כן, זה חוק שפוגע בישראל היום. ראש הממשלה אמר שבגלל זה היו בחירות".
במסגרת תיק 2000 הפרקליטות מאשימה שמוזס הציע לנתניהו שינוי לטובה בסיקורו בידיעות אחרונות, בתמורה לכך שראש הממשלה יקדם חקיקה שתטיל מגבלות על החינמון ישראל היום. עו"ד בן צור שאל את ישועה: "אמרת ש-ynet הסיר כל עכבה עיתונאית בבחירות?". ישועה טען: "אני עומד מאחורי זה שחשבתי ש-ynet היה קיצוני נגד ראש הממשלה. היה ברור שנוני לא בצד של שאול. זה פרספקטיבה כללית איך שוק התקשורת עבר. לא היו לי פרטים ספציפיים".
5 צפייה בגלריה
השלום הרצליה: הוכחות: בעניין תביעת לשון הרע של מני נפתלי נגד ניר חפץ- עדות של עו"ד יוסי כהן
השלום הרצליה: הוכחות: בעניין תביעת לשון הרע של מני נפתלי נגד ניר חפץ- עדות של עו"ד יוסי כהן
"היה לחץ נגדו". מני נפתלי
(צילום: יריב כץ)
בהמשך עבר עו"ד בן צור לפרשת שרה נתניהו והבקבוקים מ-2015, שאתר וואלה הוריד ידיעה שעסקה בה. עו"ד בן צור הציג ריאיון שערך אתר גלובס עם ישועה ב-2015, שבו אמר מנכ"ל וואלה לשעבר: "נגיד בקבוקים וכדומה. מעביר קו בבקבוקים, ואומר 'עד נקודה מסוימת'. זה לא אני שמעביר את הקו - אלא העורך הראשי, אבי אלקלעי, שאמר לי 'תשמע, מספיק להתעסק עם זה'. אמרתי לו 'אני חושב שאתה צודק'".
ישועה השיב: "הורדנו ידיעה על הבקבוקים של גברת נתניהו. כמו שראינו בעדויות קודמות, הגנתי על וואלה בעקבות ההאשמות שהיו - וככה גם בריאיון בגלובס. הרי יודעים שהורדנו את הידיעה, אז הצגנו לגלובס נרטיב נוח. ההוראה להוריד באה מלמעלה אליי. במצב רגיל לא אני ולא אבי היינו מורידים את ידיעת הבקבוקים, זה לא היה בסדר".
בהמשך שאל עו"ד בן צור גם על מני נפתלי, שהיה אב הבית במעון רה"מ, התלונן על תנאי עבודה קשים והשפלות שעבר מצד שרה נתניהו וזכה בפיצויים בעקבותיהם. ישועה אמר לעו"ד בן צור כי "ניהלנו קמפיין נגד מני נפתלי, אני מניח שהיו עשר ידיעות נגדו".
עו"ד בן צור השיב לישועה: "היו 109 ידיעות בוואלה על מני נפתלי, רובן בעדו. אז פנו אליך פעמיים-שלוש כדי לאזן". ישועה השיב: "היה לחץ נגד מני נפתלי. היו הרבה מאוד ידיעות שיזמו ונערכו, כמו למשל כדי להוציא את תגובת עורך דינו. לא ניהלתי סטטיסטיקות".
ישועה הזכיר גם כי אלוביץ' והוא מנעו מהעורך הראשי דאז ינון מגל להעלות סקר שלפיו בנט מתחזק בבחירות 2015, ובסופו של דבר הסקר עלה עם כותרת נגד ציפי לבני - שהייתה מספר 2 במחנה הציוני, המפלגה שהתמודדה ראש בראש מול הליכוד.
עו"ד בן צור טען בדיון כי אתר וואלה סיקר את נתניהו באופן נגטיבי ואף "לגלגני", לעומת סיקור אוהד שקיבל לטענתו יצחק (בוז'י) הרצוג שעמד בראש המחנה הציוני. כל סנגורי הנאשמים טענו בדיון כי הפרקליטות התמקדה בכתבות ספציפיות שעלו באתר וואלה ולא בדקה את המכלול. נציגת הפרקליטות, יהודית תירוש, השיבה: "נוכיח בפרשת התביעה פאזל של ראיות אודות הסיקור המוטה".
בתוך כך, היום השיבה הפרקליטות לבקשת ההגנה לקבלת חומרים נוספים מהטלפון של ישועה. התביעה הסכימה לבקשה להעביר התכתביות ושיחות שניהל ישועה עם גורמים פוליטיים, אנשי עסקים וכיוצא בכך בכל הקשור למעורבותו של ישועה בסיקור.