עשרות אלפי אנשים בפולין חסמו היום כבישים ורחובות ברחבי המדינה, ביום חמישי של הפגנות נגד פסיקה מעוררת מחלוקת של בית המשפט החוקתי - שלמעשה אוסרת על הפלות כמעט לחלוטין, במדינה שרוב תושביה הם נוצרים קתולים. בהפגנות, שכללו בעיקר נשים, נשמעו קריאות נגד השלטון ובמוקדים רבים הונף סמל המחאה: ברק בצבע אדום.
המפגינות נשאו שלטים שעליהם נכתב בין השאר: "מספיק", "אני לא אהיה הקדושה המעונה שלכם" ו"אני רוצה בחירה, לא טרור". ההפגנות התקיימו בעשרות ערים ויישובים, בהתאם להגבלות הקורונה.
11 צפייה בגלריה
הפגנה נגד החלטת בית המשפט על הפלות פולין ורשה
הפגנה נגד החלטת בית המשפט על הפלות פולין ורשה
בהפגנה נגד בית המשפט והממשלה בוורשה
(צילום:רויטרס)
11 צפייה בגלריה
הפגנה נגד החלטת בית המשפט על הפלות פולין ורשה
הפגנה נגד החלטת בית המשפט על הפלות פולין ורשה
(צילום: רויטרס)
"הנשים חזקות", אמרה מלגורזטה רוטקובסקה, בת 56, שיצאה להפגין בוורשה. היא אמרה שההפגנות יימשכו עד שבית המשפט יבטל את פסיקתו. "אני אהיה פה עד הסוף", אמר פיוטר וויבנסקי, בן 31, שהפגין בוורשה. "לא אכפת לי אם זה ייקח שבוע, חודש, שלושה חודשים או שלוש שנים. אני אפגין כאן יום אחר יום".
החלטת בית המשפט ביום חמישי הובילה להתנגדות חסרת תקדים נגד הכנסייה הקתולית בפולין, שלה יש קשרים הדוקים עם הממשלה השמרנית והלאומנית של מפלגת "החוק והצדק". החלטת בית המשפט, שעליה לא ניתן לערער, החריפה את הביקורת נגד מפלגת "החוק והצדק". המפלגה עלתה לשלטון לפני חמש שנים אחרי שהבטיחה לבוחרים לקדם ערכים מסורתיים.
אחרי שהפסיקה של בית המשפט תיכנס לתוקף תאסור פולין לבצע הפלה במקרים שבהם מתגלים מומים בעוברים. הפלות יותרו רק במקרה של אונס, גילוי עריות או סכנה לבריאות האישה. מתנגדי ההחלטה אומרים שבית המשפט פועל בשם מפלגת השלטון, שבעבר ניסתה לקדם הגבלות על הפלות – אך חזרה בה לאור הזעם הציבורי. "החוק והצדק" מכחישה את הטענה הזאת.
מתנגדים לפסיקה של בית המשפט מזהירים שהיא מסכנת את חיי הנשים ההרות. התומכים בהחלטה מתעקשים שהיא תמנע הפלות של עוברים שאובחנו עם תסמונת דאון. מדי שנה מתבצעות בפולין פחות מאלפיים הפלות לפי החוק, רובן המכריע מתבצע אחרי אבחון של מומים בעוברים. לפי ארגוני נשים במדינה מספר ההפלות של הפולניות שמתבצע בניגוד לחוק – או בחו"ל – מגיע ל-200,000.
פולין חברה באיחוד האירופי, ולממשלה השמרנית שלה יש מחלוקות קשות עם האיחוד. פעילות בית המשפט החוקתי היא חלק מהרפורמה שמבצעת הממשלה הפולנית במערכת המשפט – רפורמה שלטענת האיחוד האירופי חותרת תחת שלטון החוק באמצעות בתי משפט בעלי נטייה פוליטית.
ההפגנות בפולין מתקיימות בזמן שהמדינה סובלת מהגל השני של הקורונה. פולין דיווחה היום על 10,241 נדבקים חדשים בנגיף. ביום שישי נרשם שיא יומי – 13,632 נדבקים. הממשלה קראה לעצור את ההפגנות לאור העלייה במספר הנדבקים והעומס על מערכת הבריאות.
11 צפייה בגלריה
הפגנה נגד החלטת בית המשפט על הפלות פולין ורוצלב
הפגנה נגד החלטת בית המשפט על הפלות פולין ורוצלב
ההפגנה בעיר ורוצלב
(צילום: EPA)
רוב ההפגנות היום לא היו אלימות, ובמדינה דיווחו רק על עימותים בודדים עם שוטרים. כמה כלי תקשורת דיווחו שהשוטרים הביעו תמיכה במפגינות. ראש הסגל של ראש הממשלה מטאוש מורבייצקי אמר כי "מה שקורה בימים האחרונים לא מקובל לחלוטין. מפרים את חוקי המגפה". הפגנות על החלטת בית המשפט מתקיימות בימים האחרונים גם בסמוך לביתו של מנהיג מפלגת השלטון, ירוסלב קצ'ינסקי, שגר בשכונת יוקרה בוורשה.
הפרלמנט הפולני אמור לדון מחר בהשפעה של פסיקת המשפט החוקתי על תוכנית הסיוע של הממשלה למשפחות עם ילדים בעלי מוגבלויות.