2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט ויולי אדלשטיין
אביחי מנדלבליט ויולי אדלשטיין
אביחי מנדלבליט ויולי אדלשטיין
(צילום: אבי מועלם, מוטי קמחי)

פרסום ראשון: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קובע שהשימוש בתקנות ההגנה לשעת חירום, שאותן רוצה להעביר עוד הערב (שבת) שר הבריאות יולי אדלשטיין, אינו חוקתי - ולכן יש מניעה משפטית משימוש בתקנות הללו - שנועדו למנוע הפגנות.
לדעת היועץ, אימוץ תקנות לשעת חירום עכשיו נוגע באופן ישיר בהליך החקיקה של חוק הקורונה שטרם הסתיים בכנסת. מדברי היועץ עולה שהתקנות נועדו לעקוף את מה שהוא מכנה "דרך המלך" שהיא חקיקת הכנסת הרגילה. הוא סבור ש"דרך המלך" היחידה להגביל הפגנות מטעמי בריאות היא באמצעות השלמת החקיקה בכנסת וביצוע כללי המשטרה המעודכנים בדבר ריחוק חברתי.
אתמול, כשעה לפני כניסת השבת, הפיץ היועץ מנדלבליט באמצעות מזכיר הממשלה חוות דעת המגבה את חוות הדעת של היועץ המשפטי למשרד הבריאות. גורמים שקראו את חוות הדעת אמרו כי אין תנאים חריגים המבססים את הצורך בתקנות לשעת חירום לנוכח הפגיעה הקשה בחופש הביטוי וההפגנה.
לדברי היועץ, חלק עיקרי מהדיונים שהתנהלו בוועדת החוקה של הכנסת אתמול לשם הכנת חוק הקורונה לקריאה סופית התמקד בנושא חופש ההפגנה והגבלתו. הוא מזכיר שבוועדה נדונו אפילו הצעות להתיר לממשלה לאסור הפגנות ללא צורך באישור הכנסת.
מנדלבליט מצטט בחוות דעתו את פסיקת בית המשפט העליון שקובעת כי ככלל, יש להעדיף חקיקה סדירה של הכנסת ויש להפעיל חקיקת שעת חירום רק כאשר אין אפשרות להמתין עד לקיום הליכי החקיקה של הכנסת. היועץ מזכיר כי כבר עתה עומדת המגבלה של שמירת מרחק של 2 מטרים בהפגנה וסמכות זו מאפשרת למשטרה להורות על פיזור התקהלות שאינה תואמת את ההוראה הזו ואפילו להטיל קנס על מי שיפר אותה.
2 צפייה בגלריה
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור לפני הסגר
הפגנה של תנועת "אין מצב" בבלפור לפני הסגר
מפגינים בבלפור, לפני הסגר
(צילום: עמית שאבי)

הקרב על הגבלת ההפגנות: הממשלה תדון בתקנות לשעת חירום

בסוף השבוע, עקב התארכות הדיונים בוועדות הכנסת וההסתייגויות הרבות שהוגשו, הכנסת לא הספיקה לאשר אתמול את התקנות החדשות - ולכן הסגר ההדוק אמנם נכנס לפועל, אך ללא ההגבלה הנוגעת להפגנות. ועדת חוקה, חוק ומשפט ניהלה דיון סוער בהכנות חוק הסגר לקריאה שנייה ושלישית, אולם היא פוזרה אתמול בצהריים והחוק לא הובא לאישור המליאה.
לנוכח הקושי להעביר את החוק בכנסת, החליט שר הבריאות יולי אדלשטיין כי יביא לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום שיהיה בכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקת החוק בכנסת בשבוע הבא. עם זאת, בכחול לבן הודיעו כי הם מתנגדים למהלך, ולא ברור אם אדלשטיין יוכל להעלות זאת לדיון ללא הסכמתם.

ויכוח בין מיקי זוהר לאלי אבידר בוועדה
(צילום: ערוץ הכנסת)

"מול עיניי נמצאת לפני הכול בריאות הציבור. לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי הכנסת", אמר אדלשטיין.
כמו כן, אדלשטיין הסתמך על חוות דעת שנכתבה רק אתמול, שבה טען מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי כי "גם בעולם יש עדויות למוקדי עלייה בתחלואה בשל התקהלויות, וגם שם נאבקים על ידי הגבלה ומניעת של התקהלויות. יש לפעול בדחיפות למניעת כל התנהלות שאינה עומדת בכללים".
אחרי הודעתו של אדלשטיין, אמרו בכחול לבן כי "הליכוד מונע את אישור החוק, תוך ביזוי של ההחלטה שהתקבלה בממשלה. סיעת הליכוד, בהובלת מיקי זוהר ובהוראת ראש הממשלה, פוגעת במאבק בקורונה, ומנסה להסיט את הדיון לשיח אובססיבי על הפגנות".
עם פיזור הוועדה אמרו במפלגה: "בלמנו ניסיון של הליכוד וימינה לעצור הפגנות לחצי שנה". בליכוד הגיבו למהלכים ואמרו כי "החוק לא יכול לעבור עם 4,000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות. זה קורה בשל האובססיה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה'הפגנות'".
הליכוד: "החוק לא יכול לעבור עם 4,000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות. זה קורה בשל האובססיה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה'הפגנות'"
עוד הוסיפו בליכוד כי הם מציעים "תקנות לשעת חירום לימים ספורים כדי למנוע הפגנות המוניות שיגרמו לציבור לא לכבד את הסגר. בשעת חירום זו אין מקום לפוליטיקה קטנה. אף שההפגנות רק מסייעות לליכוד, הן מסכנות את בריאות הציבור ולכן יש להפסיק אותן. אנו קוראים לכחול לבן וליועמ"ש לאשר מיד את תקנות החירום".