נשיא המדינה המדינה ראובן (רובי) ריבלין ימריא הלילה (בין שבת לראשון) לביקור בוושינגטון בהזמנת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, עמו ייפגש ביום שני בבית הלבן. ביקורו של הנשיא בבית הלבן הוא המפגש הראשון של מנהיג ישראלי עם הנשיא ביידן - אך אינו מוגדר כביקור עבודה אלא כביקור פרידה בין שני ידידים ותיקים אשר הלכו יחד כברת דרך בחייהם הפוליטיים. עם זאת, בירושלים מקווים כי הביקור יהווה פתח לביקורים עתידיים של הממשלה החדשה בישראל.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וראובן ריבלין
ג'ו ביידן וראובן ריבלין
ג'ו ביידן וראובן ריבלין
(צילום: רויטרס, אלכס קולומויסקי )
בטרם המריא אמר הנשיא: "אני יוצא כעת, בפעם האחרונה בכהונתי כנשיא, בשליחותה של מדינת ישראל לביקור פרידה אצל בת בריתה וחברתה הקרובה ביותר של ישראל בעולם - ארצות הברית. בביקורי אפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ידיד אמת של מדינת ישראל שנים ארוכות, ואודה לו על הדאגה הכנה לביטחון ישראל ואזרחיה. אערוך גם סדרה של פגישות באו"ם שם נדון בסוגיות האזוריות העומדות לפתחה של מדינת ישראל ואפגוש את הקהילה היהודית בארה"ב היקרה לליבנו מאוד".
הביקור מהווה נקודת מפנה חשובה ביחסים בין המדינות, שבשנים האחרונות חוו משבר כתוצאה ממיקוד היחסים בצד הרפובליקני והתרחקות משמעותית מהעיקרון שעמד במרכז היחסים עם ארה״ב במשך שנים רבות - עיקרון היחס השיוויוני אל כל חלקי המפה הפוליטית האמריקנית. ריבלין הקפיד לשמר את מערכת היחסים עם שני קצוות המפה הפוליטית, וגם את הקשר עם ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, בתקופות של נתק קשה.
במרכז פגישתם של הנשיאים יעמוד, באופן טבעי, הדיון סביב הגרעין האיראני והשיבה המסתמנת להסכם הגרעין. ריבלין נועד לקראת נסיעתו עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, וצפוי להדגיש כי היא איראן האיום האסטרטגי החמור ביותר לעולם החופשי. כמו כן, הנשיא יעמוד גם על איום ההתעצמות וההתחמשות של חמאס וחיזבאללה בחסות איראן - עניין שמטריד את ישראל לא פחות.
על רקע התמיכה האמריקנית בישראל במהלך מבצע "שומר החומות" תעלה גם סוגיית השיקום של עזה וכן סוגיית השבויים והנעדרים. אל ריבלין באו"ם עתידה להצטרף גם לאה גולדין אשר לקחה חלק יחד עם משפחת אורון גם בנסיעתו לגרמניה בעבר.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם יאיר לפיד ונשיא המדינה ראובן ריבלין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם יאיר לפיד ונשיא המדינה ראובן ריבלין
התייעצו בטרם הנסיעה לארה"ב. בנט, ריבלין ולפיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
נושאים נוספים הצפויים לעלות בשיחה הם השיבה האפשרית לתהליך מדיני בין ישראל והפלסטינים, נושא שלגביו ארצות הברית טרם נקטה מהלכים קונקרטיים - וגם על הסכנה הנשקפת על מגמת ההעברה של הסכסוך לבית הדין בהאג ולאו"ם. גם האנטישמיות הגואה בימים אלה בארה"ב עתידה להיות בין הנושאים שיעלו על השולחן בפגישותיו של ריבלין, במיוחד על רקע הדאגה שהביע בנושא גם הנשיא ביידן.
עוד צפוי ריבלין להיפגש עם ראשי הקהילות היהודיות בארצות הברית. במפגש ישתתף שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם גלעד ארדן ומנהיגים שונים מהארגונים היהודיים בארצות הברית. ריבלין ייפגש עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בבניין הקונגרס, שם ישתתפו חברי קונגרס גם מהמפלגה הדמוקרטית וגם מהמפלגה הרפובליקנית כדי להדגיש את התמיכה הדו-מפלגתית בישראל. בהמשך ייפגש ריבלין עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שנבחר לכהונה שנייה במטה בניו יורק, וישוחח גם עם שגרירים זרים אחרים.