3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת - המשותקת. אתמול
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
היעדר הסכמות ושיתוק בכנסת: לאחר שאתמול (יום ב') התפוצצה הישיבה הראשונה של הוועדה המסדרת בכנסת, על רקע אי-הסכמות סביב מינוי סגנים לתפקיד יושב ראש הכנסת, כל המהלכים הטעונים אישור ובהם הקמת ועדות, ישיבות נשיאות ותפקוד שוטף - למעשה נותרו תקועים.
סלע המחלוקת בין גוש נתניהו לבין גוש מתנגדיו היה אתמול, ונותר גם היום, מספר סגני יו"ר הכנסת שלהם השפעה על המתרחש בנשיאות הכנסת ובסדר היום של החקיקה המובלת בה.
בליכוד רצו לאשר שני סגני יו"ר - אחד לגוש השינוי ואחד לגוש נתניהו - דבר שיחד עם היו"ר הקבוע יריב לוין היה מעניק יתרון מספרי לליכוד. בגוש השינוי הציעו מתווה חליפי: חמישה סגנים על פי היחס המספרי של סיעות הבית, כך שלגוש נתניהו יהיה את יו"ר הכנסת לוין וסגן נוסף, ולגוש מתנגדי נתניהו יהיו שלושה סגני שרים וכך למעשה הם ייהנו מרוב.
ח"כ זוהר בוועדה המסדרת: "אנחנו מבינים שאנחנו בדרך לאופוזיציה"
(צילום: ערוץ כנסת)

3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
זוהר: "לא אכנס את הוועדה עד שלא נגיע לסיכומים, אלחם". הכנסת, אתמול
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
מאז שפוזרה הישיבה יש נתק בין הצדדים, וכל עוד לא יהיו הסכמות - יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר מסרב לכנס אותה. הבוקר הוא אמר ל-ynet: "יש עוד שבועיים לימי המנדט של הליכוד, ועד שחברי גוש מתנגדי נתניהו לא יגיעו איתנו לסיכומים - אני לא אכנס את הוועדה ולא משנה מה הם יגידו ומה יעשו. אני אלחם איתם על כל מהלך ולא אוותר".
משמעות הנתק, בתור התחלה, היא עיכוב בהקמת ועדת החוץ והביטחון וגם ועדת הכספים - שגישושים שקטים סביב החלוקה בהן כבר החלו.
3 צפייה בגלריה
משה גפני אורנה ברביבא,
משה גפני אורנה ברביבא,
גפני לכספים וברביבאי לחוץ וביטחון? לא ידוע
(צילום: הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
הרעיון היה שבשל התנגדות שהוביל ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) וסירובו להחליף את משה גפני (יהדות התורה) - בוועדת הכספים אין רוב לאישור מועמד אחר. בגוש השינוי יש מי שסבור שממילא לא נכון יהיה להוציא את גפני מהוועדה, היות שהשארתו תשמש פתח למו"מ על ממשלה עתידית.
במקרה כזה, ועדת החוץ והביטחון תועבר לידי יש עתיד כאשר המועמדת המובילה לתפקיד היא האלופה במיל' אורנה ברביבאי, מספר 2 של לפיד ברשימה. אם כך יהיה, היא תהיה האישה הראשונה שתכהן בתפקיד הרגיש.
בתוך כך, חברי גוש השינוי ממשיכים להמתין להעברת המנדט ומעבירים מסרים לנשיא שלפיהם ראוי להעביר את המדנט ללפיד - ולא לכנסת. במצב כזה יש להניח כי יואץ שלב השיחות להקמת ממשלת שינוי, במטרה למנוע מערכת בחירות חמישית.