8 צפייה בגלריה
תושבים ליד עוקב מים בשומרון. משבר מים
תושבים ליד עוקב מים בשומרון. משבר מים
תושבים ליד עוקב מים בשומרון. משבר מים
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם הבוקר (ג') דו"ח על הרשויות המקומיות. בין היתר הוא הקדיש פרק מיוחד על משבר המים בשומרון שגורם לשיבושים משמעותיים באספקת המים לבתי התושבים, וכן בחן את ניהול כוח האדם בעיריית כרמיאל. המבקר מצא כי שתי מקורבות לראש העיר מונו לתפקידים שנפתחו מיד לאחר הבחירות.
המבקר התייחס להפסקות המים הרבות שמהן סובלים תושבי מרבית היישובים בשומרון. הסיבות לבעיות באספקת המים, לפי המבקר, הן בין היתר התרוקנות בארות המים באזור השומרון ברבות הימים, אי טיפול מתמשך בתשתיות, גידול ניכר בצריכת המים וכן מקרים של גניבת מים.
כך למשל, המועצה המקומית קרני שומרון פנתה כמה פעמים לרשות המים ולמשרד הביטחון בדרישה לטפל בבעיות לאספקת המים. בפברואר 2020 הודיעה רשות המים למבקר המדינה כי קיימת מגבלה מהותית באספקת המים בקטע שבין אלפי מנשה לקרני שומרון, זאת בשל העובדה שבציר האספקה הראשי מונחים צינורות בקטרים קטנים.
8 צפייה בגלריה
הפסקות מים רבות. צינורות שמשמשים לגניבת מים
הפסקות מים רבות. צינורות שמשמשים לגניבת מים
הפסקות מים רבות. צינורות שמשמשים לגניבת מים
(צילום: אלישע בן קימון)
לטענת הרשות, מצוקת המים מחייבת הרחבה של קיבולת הצנרת וכי הדבר נמצא בביצוע. כמו כן, הסתיים ביצוע של קידוח מים לקדומים, כך שתושבי קרני שומרון יכולים ליהנות מספיקה גדולה יותר של מים.
מבקר המדינה מתח ביקורת על הרשויות בשומרון שלא הצטרפו עדיין לתאגיד המים "יובלים" שהוקם. לפי הדו"ח, רק שתי מועצות הצטרפו, ותושביהן משלמים על המים מחיר מוזל יחסית לשאר תושבי האזור.

תפקידים מיוחדים למקורבות ראש העיר

מבקר המדינה ערך ביקורת מיוחדת על התנהלות עיריית כרמיאל, בדגש על ניהול כוח האדם. בין היתר, מצא המבקר כי זמן קצר לאחר הבחירות לראשות העיר באוקטובר 2018 נערכו מכרזים לשני תפקידים בכירים חדשים בעירייה - שאליהם נבחרו שתי נשים מסיעתו של ראש העיר החדש.
מי שהייתה עד אוקטובר 2018 ממלאת מקום בא כוח סיעת ראש העיר זכתה במכרז לתפקיד מנהלת תכנון אסטרטגי. בנימוקי הבחירה כתבה הוועדה כי הנתונים שהציגה המועמדת "והניסיון - זה בדיוק הדבר שאנחנו מחפשים". אבל לא הוסבר מדוע היא הועדפה על פני ארבעת המועמדים האחרים, שהיו בעלי כישורים מתאימים.
8 צפייה בגלריה
משה קונינסקי ראש עיריית כרמיאל
משה קונינסקי ראש עיריית כרמיאל
עיריית כרמיאל וראש העיר משה קונינסקי
(צילום: אפי שריר, אייל מן)
בהגדרת התפקיד במכרז נקבע שהיא תהיה כפופה למנכ"ל העירייה, אך כשהודיעו על תנאי העסקתה נקבע שתהיה כפופה ישירות לראש העיר. כמו כן, נקבע בהתחלה כי היא תהיה מנהלת מחלקה, אך חודש לאחר שנכנסה לתפקיד ביקשה העירייה ממשרד הפנים להגדיר אותה "מנהלת אגף" ולעדכן את שכרה בהתאם.
במכרז השני נבחרה מקום 14 ברשימת סיעתו של ראש העיר בבחירות העירוניות לתפקיד מנהלת יחידת רכש ואספקה. בנימוקי הבחירה לא פורט מהלך הדיון בבחירתה או הנימוקים לכך, ובמיוחד לא מדוע הועדפה על פני המועמדים האחרים. כמו כן, במכרז נקבע כי היא תהיה כפופה ישירות לגזבר העירייה, אך בתנאי העסקתה נקבע שתהיה כפופה ישירות לראש העיר.
8 צפייה בגלריה
מחסומים בכניסה לכרמיאל
מחסומים בכניסה לכרמיאל
כרמיאל. ארכיון
(צילום: אייל מן)
ומעל כל זה, מי שעמדה בראש ועדת הבחינה של העירייה, והייתה מעורבת במכרזים, היא ממלאת מקום ראש העיר, חברת סיעתו שהייתה מספר 2 ברשימה.
בתשובת העירייה למבקר המדינה נאמר כי היחידה לתכנון אסטרטגי נועדה "ליצור רצף בין מדיניות ראש העיר לתהליכי תכנון וביצוע בפועל", וכי הקמתה בוצעה בהתייעצות עם משרד הפנים ובאישורו. כמו כן, תפקיד מנהל הרכש היה קיים בעבר, ו"איוש המשרה הביא לחיסכון משמעותי".
בנוגע לכפיפות מנהלת התכנון האסטרטגי לראש העיר נטען כי השינוי נעשה בעקבות ייעוץ שקיבלה העירייה והערכת מצב מחודשת. בהגדרת התפקיד של מנהלת הרכש נפלה טעות הן בפרסום המכרז והן בחוזה ההעסקה. לטענת העירייה, ראש העיר לא ידע על הרישום האמור.
8 צפייה בגלריה
ארכיון 2004 עיריית כרמיאל
ארכיון 2004 עיריית כרמיאל
עיריית כרמיאל. מינויים מיוחדים למקורבות
(צילום: אפי שריר)
ממלאת מקום ראש העיר אמרה למבקר המדינה כי הצהירה בתחילת הישיבה על זיקתה הפוליטית לשתיים, אך הדבר לא נרשם בפרוטוקול.
מבקר המדינה בחן נתונים נוספים הקשורים לכוח האדם בעיריית כרמיאל. בין היתר גילה כי 304 קרובי משפחה מועסקים על ידי העירייה, אך זו לא ידעה על קרבת משפחה של 122 מהם. המבקר בדק גם את נוכחות העובדים וגילה כי 5-10% מהעובדים שנבדקו לא העבירו כרטיס בתחילת יום העבודה או בסופו, לפחות ארבע פעמים בחודש. אצל חלקם, נטען בדו"ח, נראה שמדובר בדפוס התנהגות חוזר.
בין העובדים שלא העבירו כרטיס גם בכירים בעירייה כמו היועץ המשפטי, קצין הביטחון, ראשי מנהלות ומנהלי מחלקות ואגפים. המבקר ציין כי גם העובדים שזומנו לשיחה אצל אנשי כוח האדם או אצל מנכ"ל העירייה המשיכו במעשיהם, ולא נענשו או נקנסו על כך.
מעיריית כרמיאל נמסר בתגובה: "שני המכרזים בוצעו כדין ונבחרו מועמדות ראויות, כך עולה גם מהתייחסות היועץ המשפטי של העירייה המוזכרים בדו"ח. חשוב להבהיר שמשרד הפנים אישר מינויים אלו ושמבקר המדינה לא מצא רבב בהתנהלות ראש העיר בעניין. בשל טעות מצערת, חוות הדעת של היועץ המשפטי לא הועברה למבקר המדינה טרם פרסום הדו"ח. אין לנו צל צילו של ספק שמבקר המדינה יסיר סעיף זה מהדו"ח לאחר שנעביר את חוות הדעת למבקר".

מחדל כביש הדמים בשומרון

אחד הכבישים המרכזיים והקטלניים בשומרון הוא כביש 55 שמוביל מכפר סבא ועד למבואות שכם. בין השנים 2015-2018 אירעו על הכביש כ-380 תאונות דרכים. עם זאת, הנתונים הרשמיים בישראל אינם כוללים תאונות דרכים שמעורבים בהם פלסטינים בלבד שאינן מקוטלגות על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה או על ידי הרלב"ד.
8 צפייה בגלריה
תאונה בכביש 55. מאות תאונות בשלוש שנים
תאונה בכביש 55. מאות תאונות בשלוש שנים
תאונה בכביש 55. מאות תאונות בשלוש שנים
(צילום: דוברות המשטרה)
המבקר מותח על כך ביקורת וטוען שאי הסנכרון ואסיפת המידע על תאונות הדרכים שבהן מעורבים רק כלי רכב פלסטיניים פוגע בהקצאה נאותה של תקציבים לשיפור התשתיות. זאת למרות שגם הפלסטינים משתמשים באותו הכביש ובאותן התשתיות הלקויות.
"על הלמ"ס והרלב"ד לעדכן את נתוניהם, כך שיכללו בכל הכבישים ביהודה ושומרון נתונים אודות תאונות דרכים שבהן מעורבים פלסטינים", כתב המבקר. "בהתאם, על משרד התחבורה לשקלל נתונים אלו לצורך קבלת החלטות בדבר שדרוג כבישים והסדרת אמצעי בטיחות נוספים בכלל כבישי יהודה ושומרון".
8 צפייה בגלריה
אילוס משטרת תנועה
אילוס משטרת תנועה
הפעילות המשטרתית בכביש צוינה לשבח
(צילום: דוברות המשטרה)
המבקר ציין לשבח את הפעילות המשטרתית בכביש 55, שלדבריו נעשית כמעט בכל סוף שבוע. כמו כן, הוא הציג את תשובת משרד התחבורה לגבי התקדמות שדרוג התשתיות בכביש שכולל בין היתר הקמת מעגלי תנועה ותכנון השדרוג לפי מקטעים.

מינוי קרובי משפחה בעיריית רמלה

מבקר המדינה בדק גם את נוהלי כוח האדם בעיריית רמלה, שם גילה מספר רב של קרובי משפחה שמועסקים בעירייה. לפי המבקר, העירייה לא מיפתה את כל קרובי המשפחה שמועסקים על ידה ונתן כמה דוגמאות למינוי קרובי משפחה.
כך למשל, אחותה של גזברית העירייה הועסקה בזמן הביקורת כעוזרת גזברית. בעירייה טענו כי מועצת העיר הכפיפה את האחות ישירות למנכ"ל העירייה, אך בביקורת נמצא כי העירייה לא פנתה לוועדת השירות בנושא הזה ובפועל הן מועסקות באותה יחידה.
8 צפייה בגלריה
מיכאל וידל ראש העיר רמלה
מיכאל וידל ראש העיר רמלה
ראש העיר רמלה מיכאל וידל
המבקר מצא כי שתיים מגיסותיו של ראש העיר מיכאל וידל מועסקות בעירייה. עם זאת, מדובר בעובדות המועסקות בעירייה עוד לפני שוידל נבחר לתפקיד.
הביקורת מצאה עוד כי שני קרובי משפחה של מנהלת מחלקת משאבי האנוש בעירייה מועסקים בעירייה, אך רק אחד מהמקרים הועלה לוועדת השירות. בעירייה אמרו למבקר כי "המקרה נפל בין הכיסאות".
מעיריית רמלה נמסר בתגובה: "לראש העיר קרבה משפחתית לשתי עובדות בתפקידים זוטרים, שהחלו לעבוד בעירייה הרבה לפני שנבחר לראות העיר. במקרה המדובר, העירייה פנתה לוועדת השירות במשרד הפנים להסדרת הנושא.
"הביקורת על העובדים עם זיקה משפחתית מדברת על תקופה שקדמה הרבה לפני בחירת ראש העיר. יש להדגיש כי העירייה פועלת בהתאם להוראות הדין בכל הקשור להסדרת המקרים הטעונים הסדרה, לרבות מניעת ניגודי עניינים ופנייה לוועדת השירות".