2 צפייה בגלריה
יצחק כהן יעקב ליצמן
יצחק כהן יעקב ליצמן
לא הסכים לשמש בובה במשרד השיכון. כהן עם ליצמן
(צילום: ירון ברנר, אלכס קולומויסקי)
חודש בלבד לאחר שהממשלה אישרה את מינויו הרשמי לשר השיכון, הודיע השר יצחק כהן מש״ס כי הוא מבקש להתפטר מתפקידו ולהשקיע את מרצו בתפקיד סגן שר האוצר תחת ישראל כץ. גורמים המעורים בפרטים מסבירים כי כהן הבין שהוא נועד לשמש בובה לשר לשעבר יעקב ליצמן, שהתפטר ממשרד השיכון כדי לא להיות שר בממשלה, והחליט לעזוב.
2 צפייה בגלריה
יצחק כהן מכתב התפטרות שר השיכון
יצחק כהן מכתב התפטרות שר השיכון
"אתגרים כלכליים". מכתב התפטרות של כהן
לדברי כהן, "בשל האתגרים הכלכליים עימם מתמודדת מדינת ישראל בימים אלה, אשר צפויים ללוות אותנו בתקופה הקרובה - בהם תקציב המדינה, משבר הקורונה ועוד - אני סבור כי ראוי שאקדיש את כל מרצי וניסיוני לפעילותי במשרד האוצר".
מינויו של כהן למשרד השיכון, שנחשב מההתחלה למינוי מפתיע, התברר מיד כחלק מעסקת חבילה שנרקמה בין היתר כדי להחזיר את ליצמן למשרד. ליצמן, נזכיר, התפטר מהממשלה בספטמבר בעקבות ההחלטה להטיל סגר בזמן חגי תשרי.
ליצמן בספטמבר: "התפטרתי מהממשלה לאות מחאה"
(צילום: ערוץ כנסת)

במהלך החודש האחרון התברר לכהן כי ליצמן ירכז את כל הסמכויות ויכהן במשרד במעמד של שר, ואילו כהן רק יאייש את התפקיד באופן רשמי. גורמים המעורים בפרטים מספרים כי עוזריו של ליצמן כבר פעילים הלכה למעשה במשרד השיכון, וכהן סירב לשמש כבובה.
בימים אלה סוערת צמרת המשרד סביב סוגיית מינוי מנכ"ל חדש לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י). תחילה ביקש ליצמן למנות לתפקיד את יעקב (ינקי) קוינט ללא מכרז, ואחרי ביקורת מונתה ועדת איתור. היום פורסם בכלכליסט כי לראש ועדת האיתור מונה מנכ"ל המשרד יאיר פינס, חברו הקרוב של המועמד המוביל קוינט.
ליצמן, שמסרב לכהן כשר, לא יכול לכהן כסגן שר במעמד שר בעקבות החלטת בג"ץ. מנגד, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יכול להחזיק פורמלית בתפקיד שר השיכון, בגלל כתב האישום שהוגש נגדו. כעת נתניהו יצטרך לאייש את התפקיד במגבלות שנוצרו, כך שליצמן ימשיך לכהן בו כשר בפועל.