4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
מסר תקיף לאיראן. רוחאני וביידן
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר היום (שבת) כי על איראן לראות את התקיפה האמריקנית בסוריה כאזהרה ועליה לצפות שיהיו השלכות אם תתמוך במיליציות שמאיימות על אמריקנים ועל אינטרסים של ארה"ב. "אתה לא יכול לפעול ולצפות לחמוק מכך ללא עונש. היזהרו", אמר ביידן לכתבים בטקסס ששאלו אותו איזה מסר רצה להעביר לאיראן כשהורה על התקיפה.
ביידן התייחס לנושא במהלך ביקור שקיים בטקסס, שם ראה מקרוב את נזקי גל הקור העז שפקד את המדינה לאחרונה.
התקיפה האמריקנית התרחשה במזרח סוריה בלילה שבין חמישי לשישי. לפי הודעת הפנטגון, שבע פצצות במשקל של כ-226 ק"ג כל אחת הוטלו על כמה מבנים בגבול סוריה-עיראק. המתקפה נועדה לפגוע במעבר גבול לא רשמי, שמשמש להברחת כלי נשק ולוחמים.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואשתו מגיעים לטקסס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואשתו מגיעים לטקסס
ביידן ואשתו מגיעים לטקסס
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מיקום התקיפה בסוריה
מיקום התקיפה בסוריה
אחרי התקיפה בסוריה
4 צפייה בגלריה
מיקום התקיפה בסוריה
מיקום התקיפה בסוריה
"תקיפה מוגבלת יחסית", אמרו גורמים אמריקנים
בתוך כך, ארצות הברית העלתה את רמת הכוננות של כוחות הצבא האמריקני בעיראק בעקבות התקיפה האווירית בסוריה, כך מסרו שני מקורות המעורים בפרטים לרשת פוקס. על פי הדיווח, גם עובדי קבלן אמריקנים בבסיס האווירי בלד שמצפון לבגדד הועמדו בכוונות גבוהה מחשש לתגובה. הגברת הכוננות תימשך ככל הנראה מספר ימים ונחשבת לאמצעי הגנה שגרתי בהתחשב בתנאים הנוכחיים בשטח. "הגנה על כוחות הקואליציה היא בראש סדר העדיפויות, ולכן הגברת הכוננות היא צעד נכון ונבון", אמר אחד הגורמים לפוקס.
סוריה גינתה הלילה את התקיפה ואמרה כי מדובר "במעשה פחדני של ארצות הברית". בהודעת משרד החוץ הסורי נאמר כי "ממשל ביידן אמור לדבוק בחוק הבינלאומי ולא בחוק הג'ונגל כמו שעשה הממשל הקודם". גם באיראן גינו את התקיפה, ודובר משרד החוץ בטהרן סעיד חטיבזדה התייחס אליה כאל "תוקפנות לא חוקית" והפרה של החוק הבינלאומי ושל זכויות אדם.
חשש שאיראן תנסה להרעיל את המים בישראל: ריאיון עם אלעד בן מאיר, מומחה בהגנת סייבר
(צילום: ירון ברנר)

בכירים בממשל האמריקני הגנו הלילה על התקיפה ואמרו כי הייתה חוקית וחשובה, והוסיפו כי הושבתו מתקנים בהם היו אמצעים בעלי ערך רב ששימשו לתקיפת כוחות של ארה"ב ובעלי בריתה בעיראק.
התקיפה האמריקנית הייתה תגובה לסדרת אירועים של ירי רקטות בחודש האחרון לעבר בסיסי צבא ארה"ב בעיראק, ירי שהאמריקנים ייחסו לאיראן. ארגון "גדודי חיזבאללה", מיליציה עיראקית פרו-איראנית (שאינה קשורה לחיזבאללה הלבנוני), מסר כי בתקיפה נהרג אדם אחד וארבעה נפצעו. לפי גורמים אמריקניים ששוחחו עם "ניו יורק טיימס", התקיפה הייתה מצומצמת יחסית.
ביידן מתייחס להסכם הגרעין עם איראן בוועידת הביטחון של מינכן
(צילום: רויטרס )

לפי בכיר במיליציה העיראקית, התקיפה בוצעה באזור אל-בוכמאל, סמוך למעבר אל-קאים בגבול סוריה-עיראק. הפנטגון הציע קבוצת מטרות גדולה יותר לתקיפה, אבל הגורמים האמריקניים אמרו כי ביידן בחר באופציה הפחות אגרסיבית. זו הייתה הפעם הראשונה שבה החליט ביידן על תקיפה מסוג זה. בנוסף הוחלט לתקוף בסוריה ולא בעיראק.
"ההחלטה הזו נועדה כנראה למנוע עימות עם ממשלת עיראק, שותפה חשובה במאבק המתמשך נגד דאעש", אמר ל"ניו יורק טיימס" מייקל מלרוי, בכיר בפנטגון לשעבר. גם בסוכנות רויטרס ציינו כי המהלך היה מוגבל בהיקפו, ולכן הסיכוי להסלמה נמוך יחסית.
על פי ההערכות, הפצצות שהטילו מטוסי הקרב האמריקניים היו JDAM, פצצות "שגר ושכח" חכמות ומדויקות. מטוסי הקרב יכולים להטיל כמה פצצות כאלו ביעף אחד, כאשר כל פצצה מונחית אל מטרה אחרת. בחיל האוויר הישראלי מכונות פצצות אלו, שמורכבות בין היתר על מטוסי F-16 ו-F-15, בשם "ברד כבד".
גורם אמריקני אמר לרויטרס כי ההחלטה לבצע את התקיפה נועדה "להעביר מסר" באופן מידתי, ובעוד שארה"ב רוצה "להעניש" את המיליציות, היא אינה רוצה להגיע להסלמה של ממש. הגורם ציין כי בפני ביידן הוצגו כמה אפשרויות תגובה וכי האחרון בחר ב"אחת המצומצמות ביותר".