הסרטון שתיעד את התקיפה
כשלוש שנים לאחר חשיפת התקיפות ב"גן מתוק" בגבעתיים ב-ynet, שאותו ניהלה אביבה דהן (66), הגיעו היום (רביעי) הוריהם של הילדים שנפלו קורבן למעשים לבית משפט השלום בתל אביב. היום (רביעי), כשהם נסערים, עלו כמה מההורים לדוכן העדים ותיארו בפני השופטת נועה תבור את תחושותיהם הקשות. חלקם פרץ בבכי.
באוקטובר 2018, נזכיר, הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום נגד דהן ושתי סייעות - ליהיא בן דניאל ואורנה אקבלי - שייחס להם תקיפה של פעוטות. בנוסף, דהן ובן דניאל הואשמו בעבירת תקיפה על-ידי אחראי הגורמת חבלה של ממש. בסרטון שפורסם אז לראשונה ב-ynet וחיזק את החשדות נגד הגננת אביבה דהן. בתיעוד נראית הגננת דהן חובטת פעמיים בראשה של פעוטה שאוכלת.
לאחרונה, ליהיא מלכה בן דניאל הורשעה בתקיפה ותקיפה הגורמת חבלה של ממש. אביבה דהאן הורשעה בתקיפת קטין הגורמת חבלה של ממש ומקרי תקיפה מרובים ואילו הסייעת אורנה אקבלי הודתה בסיוע לתקיפה וטרם הורשעה. בעניינה יוגש תסקיר מבחן.
5 צפייה בגלריה
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
הגננת אביבה דהן מכה פעוטה בגן
בקטע נוסף, שתועד גם הוא במצלמות האבטחה, נראית הגננת דהן מטלטלת פעוטה בוכה בפינת ההחתלה של הגן, ולאחר מכן משליכה אותה לעבר המזרן. סייעת בגן נראית ממשיכה את המסכת האלימה ומשליכה את הפעוטה למזרן אחר. בהקשר זה יצוין כי עובדות אחרות שתועדו בסרטוני מצלמות האבטחה נותרו אדישות אל מול האלימות שהופגנה כלפי הפעוטות.
לטענת הורים לילדים בגן, הקטעים הבלעדיים שנחשפו אז היו רק קצה הקרחון בכל הקשור להתנהלות הצוות של "גן מתוק". אמו של אחד הילדים בגן, סיפרה היום בדמעות לשופטת כי בנה בן החמש נמצא בטיפול פסיכולוגי וכי גם בגן החדש הוא נוהג באלימות בשל המקרה ואף מרטיב בלילות. "אני מתעקשת שהעונש יהיה ראוי בשביל שזה לא יקרה לאף ילד יותר".
5 צפייה בגלריה
לי בן דניאל ואביבה דהן, סייעות בגן מתוק
לי בן דניאל ואביבה דהן, סייעות בגן מתוק
הגננת דהן והסייעת בן דניאל בבית המשפט
(צילום: נדב אבס)
אביה של ילדה אחרת בגן, סיפר כיצד הוא ובת זוגו מנסים לעטוף את בתם מאז היוודע המקרה. "הבטחנו לה שנעשה את המקסימום ששום דבר רע לא יקרה לה. אני מרגיש שפגענו באמון הזה. לא הבנו מה קורה לה. היא פחדה לישון בצהריים כי היא ראתה שדורכים על ילדים. עליה לא דרכו, אבל על חבריה כן. היא מפחדת לעצום את עיניה. הן פגעו בתמימות שלה ובאמון שלה במבוגרים שאמורים לשמור עליה".
אם לילד נוסף שהיה בן שנה ושמונה חודשים כשנחשפה הפרשה, סיפרה: "אצטרך לחיות עם המצפון ההורי שלי לנצח. איך הבאתי את הילד שלי לשם? לא זיהיתי מה קורה בזמן אמת. אמרתי: 'זו הסתגלות'. דיברתי עם הגננת והיא האשימה אותי בכך שאני לא סומכת על צוות הגן. הכנסתי את הילד שלי לתופת".
"הטראומה של הבן שלי מתבטאת בסיוטים ופחד מזרים", הוסיפה האם - ופנתה לשופטת: "אני מבקשת ממך, תחזירי לי את האמון. אני לא יודעת מה הגננת והסייעות אומרות לכם - אבל אני מבקשת להחמיר איתן בצורה המקסימלית".
מתחם הענישה בגין עבירה זו עומד על בין שנה לשלוש שנים. בתום דברי ההורים, ביקשה נציגת הפרקליטות עו"ד עדי אורן מבית המשפט להשית על דעת מאסר של שנתיים וחצי. מנגד, טען פרקליטה של דהן כי מצבה הרפואי וכן גילה המתקדם צריך להילקח בחשבון בעת מתן העונש.

אביבה דהן: "מצטערת על הכול, החיים שלי נגמרו"

אביבה דהן קיבלה אף היא את זכות הדיבור ופנתה הן להורים והן לשופטת. היא הגדירה את חייה כגיהנום. "אני רוצה לבקש סליחה ומצטערת על הכול", אמרה בבכי. "מאוד קשה לי ולמשפחתי. אני חיה את זה בכל יום ובכל רגע. החיים שלי כבר נגמרו. באותו יום, כשהכול התפוצץ, המשפחה שלי נגמרה".
כתב האישום המקורי הוגש על ידי עו"ד קלאודיה בילנקה, ולפיו במהלך החודשים מאי-יוני 2018, הנאשמות היו אחראיות על שלומם של כ-20 פעוטות בני חצי שנה עד שלוש בגן בגבעתיים. דהן הועסקה כגננת בגן ובן דניאל ואקבלי הועסקו כסייעות בקבוצת הפעוטות.
לפי כתב האישום, דהן ובן דניאל תקפו בהזדמנויות רבות. אחת הנאשמות נהגה להעניש את הפעוטות באמצעות העמדתם בפינת הגן לפרק זמן ממושך וכן מנעה מהם מזון.
5 צפייה בגלריה
מעצר  ה גננת אביבה דהן  חשודה ב התעללות ב ילדים  בפעוטון ב גבעתיים פעוטות הארכת מעצר
מעצר  ה גננת אביבה דהן  חשודה ב התעללות ב ילדים  בפעוטון ב גבעתיים פעוטות הארכת מעצר
אביבה דהן באחד הדיונים בהארכת מעצרה
בתקופה האמורה ובמהלך פרק זמן של כמה חודשים נהגה דהן בפעוטות באלימות מילולית ובכוחניות. במהלך התקופה, בחלק מהמקרים שתוארו בכתב האישום, נכחו חלק מהנאשמות בגן והיו עדות למעשי התקיפה של הנאשמות האחרות. הן לא מנעו את הפגיעה בשלומם ובבריאותם של הפעוטות, לא דיווחו על כך לגורמים הממונים ולא מילאו את חובתן כאחראיות, מתוקף תפקידן.
על-פי כתב האישום המקורי, מעשי הגננת והסייעות כללו במקרה אחד הסטה של עגלת בקבוקים של ילדים, כך שתפגע בפעוטה שאכלה, השלכה בכוח על מזרונים, דריכה במכוון על רגל של פעוטה, דחיפת פעוט לקיר תוך דריכה על רגלו ועוד.
בקטע שתועד במצלמות האבטחה, נראתה הגננת דהן מטלטלת פעוטה בוכה בפינת ההחתלה של הגן, ולאחר מכן משליכה אותה לעבר המזרן. סייעת בגן נראית כשהיא ממשיכה את המסכת האלימה ומשליכה את הפעוטה למזרן אחר. עובדות אחרות שתועדו בסרטוני מצלמות האבטחה נותרו אדישות אל מול האלימות שהופגנה כלפי הפעוטות. בהמשך צורפה לאישום גם מנהלת הגן, שלה מיוחס אי-קיום חובת הדיווח, בטענה שלא דיווחה למשטרה על המתרחש בגן.
אחת האמהות של ילדה בגן אמרה ל-ynet בתום הדיון: "זה היה דיון לא פשוט, אפילו קשה. הגענו כל ההורים להגיד עדות, פגשנו את הנאשמות וזה לא קל. תודה לתובעת שביקשה מאסר בפועל. המעשים הללו נשארים איתנו ביומיום בלילות ובימים. זה מתבטא בכל דבר בילד שלי ובי כהורה ואני ממש מקווה שהן יקבלו מאסר בפועל".
בא-כוח ההורים, עו"ד אלעד רט, אמר: "אחרי עינוי דין שנמשך שנים סוף סוף החל היום שלב הטיעונים לעונש במשפט וניתנה להורי הפעוטות הבמה לספר את סיפוריהם – סיפורי זוועה על התעללות סדיסטית ומעוררת פלצות בילדים בני יומם שאינם יודעים אפילו לדבר ולכן אינם מסוגלים לספר להוריהם את שעבר עליהם. בדברים מרגשים ונוגעים ללב סיפרו ההורים על שנות הייסורים שעברו על ילדיהם ועליהם, ועל הטראומה שנגרמה להם. למשמע העדויות - אף עין באולם בית המשפט לא נותרה יבשה.
"אנו מברכים על עמדת הפרקליטות לפיה העונש היחיד ההולם את מעשיה של הנאשמת הוא מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, כמו גם על החלטת בית המשפט לדחות את בקשת הסנגור להפנות את הנאשמת לבדיקת התאמה אצל הממונה על עבודות השירות. גם אנו סבורים שהעונש ההולם היחיד במקרה זה הוא מאסר ממושך ומרתיע".
5 צפייה בגלריה
עו"ד אלעד רט
עו"ד אלעד רט
עו"ד אלעד רט
(צילום: אופיר הראל)
5 צפייה בגלריה
עו"ד אלון אייזנברג
עו"ד אלון אייזנברג
עו"ד אלון אייזנברג
(צילום: יאיר שגיא)
עו"ד עומר בללי שייצג את ליהיא בן דניאל אמר: "היום נשמעו עדויות ההורים מהגן. הלקוחה הודתה במעשים ומביעה חרטה עליהם. לאחר שבית המשפט ישמע את טענותינו לעונש, אני סבור שהתמונה תתבהר וסומך על בית המשפט שיגזור את העונש ההולם בנסיבות העניין".
בתיק ייצגו את הנאשמות עו"ד אלון אייזנברג ועו"ד עומר בללי.