קטע מהריאיון עם ניצן הורוביץ
(צילום: הדר יואביאן)

כשהושבע ונכנס ללשכת שר הבריאות חשב ניצן הורוביץ שהקורונה מאחוריו. חלפו רק כמה ימים, ונראה שהמגפה, או לפחות הזן החדש שלה, מתפרצת מחדש. בריאיון ראשון שיפורסם במלואו מחר ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות" מדבר הורוביץ על קרב הבלימה, הניסיונות לבלום את הפרצה בנתב"ג, על האפשרות לשימוש חוזר בשב"כ לצורך איכון, שאליו התנגד בעבר בנחרצות.
4 צפייה בגלריה
הורוביץ: "בקרוב - קנסות גבוהים למי שיטוס למדינות אסורות"
הורוביץ: "בקרוב - קנסות גבוהים למי שיטוס למדינות אסורות"
שר הבריאות ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ, תחלואת הקורונה מתפשטת במהירות. אתם לא מגיבים לאט מדי? "לא, אנחנו מגיבים מיד. את הסיפור של היציאה והכניסה בנתב"ג קיבלנו בירושה ונטפל בו. החוליה השנייה היא אכיפת הבידודים".
הסיפור עם נתב"ג לא חדש. כבר לפני חודשיים גיבש המשרד שלך רשימת מדינות אסורות. מה נעשה בעניין הזה מאז? "כלום. הממשלה הקודמת הוציאה תקנה שאסור לטוס למדינות אדומות. יש רשימה של מדינות כאלה. אבל בתקנה אין שום סנקציה, שום עונש, שום מנגנון אכיפה. אז נתניהו יכול לומר 'אנחנו הוצאנו תקנה'. זו הייתה סתם אות מתה. אלפים נסעו חופשי וחזרו ממדינות כמו רוסיה או ברזיל. זה הולך להשתנות".
4 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג חוזרים לעטות מסיכות
נוסעים בנתב"ג חוזרים לעטות מסיכות
"נטפל בנושא נתב"ג"
(צילום: שמוליק דודפור)
איזה ציון אתה נותן לניהול משבר הקורונה על ידי הממשלה הקודמת? "הייתי נותן ציון נכשל. יותר מדי אינטרסים ושיקולים פוליטיים נכנסו למה שאמור להיות מרחב קדוש של בריאות. אצלי זה לא יהיה".
קיבלת שולחן נקי. ציון נכשל? למציאות עם תחלואה אפסית ומשק פתוח לגמרי? "אני לא מסתכל אחורה אלא קדימה. יש לנו אתגר גדול לשמור על ישראל במצב טוב. החיסונים זה בהחלט היה דבר נכון לעשות. לגבי ההתנהלות והניהול ומערכת קבלת ההחלטות - זה היה רע מאוד".
4 צפייה בגלריה
נערים מתחסנים
נערים מתחסנים
"יש לנו 1.4 מיליון חיסונים". מתחסנים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
אתם ממליצים על מסכות, אבל לא מחייבים. זה מסר רפה. "אמרנו דברים מאוד ברורים. בניגוד לעבר. ברגע שמספר המאומתים יעלה על 100 בממוצע שבועי אז תהיה חובת מסכות. אף אחד לא מבלבל את הציבור. אני חושב שלציבור זה נורא ברור. יש נתון אמפירי שמבוסס על מצב של מאומתים. זה לא סתם ששמים מסכות. לא מספיק שיהיה מאומת בשנה כדי שכולם ילכו עם מסכות יומם ולילה".
מה לגבי מנה שלישית בישראל? כמה חיסונים יש לישראל כרגע? "1.4 מיליון".
יש לנו בכלל מספיק חיסונים להוציא לפועל מבצע חיסונים כזה? "לפי התכנון יהיו חיסונים ככל שנצטרך. יש הסכמים מתמשכים, אז אין מה לדאוג בעניין הזה".
4 צפייה בגלריה
אזיק אלקטרוני במקום בידוד במלונית
אזיק אלקטרוני במקום בידוד במלונית
"נושא הצמידים האלקטרוניים לא יקודם"
(צילום: רויטרס)
יש כוונה להקדים משלוחים נוספים של חיסונים? "עובדים על זה. מנסים. אין עדיין בעניין הזה ידיעה. אנחנו בהחלט מנסים".
במידה שנגיע לגל תחלואה רחב יותר, נראה בתקופתך את חזרת איכוני השב"כ? "אין בזה צורך עכשיו. אני אבחן דברים כאלה בצורה מאוד מושכלת".
במרץ 2020 כתבת ליועמ"ש ש"מדובר על פגיעה קשה בפרטיות ובחירות האזרח". עכשיו אתה אומר ש"תבחן את זה"? "אשקול כל צעד לפי העקרונות של פרטיות וזכויות האזרח. בשלב הזה, גם בהיקפים יותר רחבים, אין בזה צורך. גם נושא הצמידים האלקטרוניים לא יקודם".
הריאיון המלא - מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף לשבת