4 צפייה בגלריה
מצפה כרמים
מצפה כרמים
מצפה כרמים
(צילום: מטה מצפה כרמים)
פסיקת בג"ץ בדבר פינוי מבנים בהתנחלות מצפה כרמים שבבנימין עוררה הערב (יום ה') זעם בקרב המתנחלים וחברי הכנסת מהימין. מנגד, בארגונים שהצטרפו לעתירה נגד ההתנחלות, בירכו על ההחלטה, שהפכה את החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים מ-2018, לפיה יש להסדיר את בתי ההתנחלות, שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית במקור. שר המשפטים אבי ניסנקורן הודיע הערב שיפנה ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה לקיים דיון נוסף בנושא בבג"ץ, הפעם בהרכב מורחב.
"החלטת בג"ץ מאמצת לראשונה את עקרון הסדר תקנת השוק, ששימוש בו יאפשר הסדרה של מאות רבות של בתים ביהודה ושומרון. אני מברך על כך", אמר ניסנקורן. "עם זאת, מדובר בהכרעה קשה ביחס לתושבי מצפה כרמים שהעתיקו את מגוריהם למקום מתוך אמונה שמדובר בקרקע תפוסה על ידי הצבא". הוא הבהיר עוד שיש לכבד כל הכרעה של בית המשפט העליון."אני דוחה בתוקף את ההתקפות הבוטות נגד המוסד החשוב הזה, שהוא אבן יסוד בדמוקרטיה שלנו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אני מצר על ההחלטה השגויה של בג"ץ בעניין פינוי מצפה כרמים. הוריתי למנכ"ל משרדי רונן פרץ להיפגש עם נציגות היישוב. נמצה את כל התהליכים כדי להשאיר את התושבים במקומם ואנו משוכנעים שנצליח בכך".
ח"כ איילת שקד, לשעבר שרת המשפטים, מסרה בתגובה לפסק הדין: "פסיקה ארורה של בג"ץ. צדק בטח אין כאן. פסק דין של בית המשפט המחוזי ירושלים, עבודה משפטית של היועץ המשפטי לממשלה, תמיכה של כל הדרג המדיני לאורך השנים וגם דעת המיעוט של השופט הנדל לא מספיקים כדי לעשות את הדבר הנכון".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בית מחבל לא נהרס, יישוב כן. בנט
(צילום: אופיר יצחק)
ח"כ משה (בוגי) יעלון מסיעת יש עתיד-תל"ם, ששימש שר הביטחון, ציין כי "את החלטת בית המשפט יש לכבד. על המדינה לבחון את האפשרויות שמעניק החוק כדי לשנות את רוע הגזרה".
גם ח"כ נפתלי בנט, יו"ר ימינה, יצא נגד ההחלטה. "פסק דין מזעזע של שופטי בג"ץ שאין בו לא היגיון ולא צדק. לאחר שפסקו לא להרוס בית מחבל רוצח, הם פסקו להחריב יישוב פורח של טובי בנינו", אמר בנט. "היישוב הוקם בהובלה מלאה של ממשלת ישראל ומשרד הביטחון. רק לב מאבן ואיבה להתיישבות יכלו להוביל לפסיקה זו. נוביל מהלכים למניעת חורבן היישוב".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו
בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו
נתניהו וסמוטריץ'. קריאה לחוקק פסקת התגברות וחוק הסדרה
(צילום: יונתן זינדל, פלאש90 , שלו שלום)
ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר שעל ראש הממשלה בנימין נתניהו לחוקק את פסקת ההתגברות ואת חוק ההסדרה מחדש. "אם לא יוביל מיד את החקיקה – ההיסטוריה תשפוט ותזכור אותו כראש הממשלה שהוביל לחורבן ההתיישבות והנצחת שלטון השמאל של בג"ץ. העיקר שנטוס לאבו דאבי", כתב סמוטריץ' בטוויטר.
במצפה כרמים הכריזו שהם לא מתכוונים להתפנות: "פסק הדין שהוציא היום בג"צ בעניין מצפה כרמים קובע ששוב יש להרוס ישוב בישראל. שוב, הצדק לא עומד לצידן של 45 משפחות וכ-250 התושבים המתגוררים במקום. מהתחלה ועד סופו, במשך עשר שנים , בג"ץ ניהל משפט פוליטי ולא משפט צדק. מן הראוי היה שהעתירה בענייננו הייתה נדחית על הסף כבר לפני עשר שנים. המשפחות והילדים המומים, אך אנו לא מתכוונים להתייאש ואנו נדאג לשנות את ההחלטה דרך החקיקה בכנסת".
ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, מסר בתגובה: "שופטי בג"ץ ריסקו את זכויות האדם של 250 תושבים והורו על הריסת יישוב חי ומשגשג. בעוול שאין כדוגמתו, ביטלו השופטים את החלטת המחוזי. היישוב הוקם באישור ובהסכמת כל רשויות המדינה. האחריות למניעת העוול מוטלת על כתפי ראש הממשלה, שר הביטחון ונבחרי הציבור".
4 צפייה בגלריה
נשיאת העליון חיות והמשנה מלצר
נשיאת העליון חיות והמשנה מלצר
נשיאת העליון חיות והמשנה מלצר
(צילום: דוברות שרת המשפטים)
מהאגודה לזכויות האזרח, שהצטרפה לעתירה נגד ההתנחלות כידידת בית המשפט יחד עם ארגון יש דין, נמסר: "פסק הדין של בית המשפט העליון שניתן היום מוכיח את שטענו מלכתחילה: המאחז מצפה כרמים, כמו מאחזים רבים אחרים והתנחלויות רבות בגדה המערבית, הינו תוצאה של גזל ונישול. בין אם נעשו על ידי תושבים ישראלים ובדיעבד נפרשה חסותן של רשויות המדינה על פלישה וגזל זה, ובין אם הליך הנישול היה מכוון מלכתחילה, התוצאה זהה ואינה יכולה לעמוד בעינה".
במועצת יש"ע כינו את פסיקת בג"ץ החלטה שערורייתית שמבקשת לפגוע בהתיישבות. "אין כאן לא צדק ולא היגיון. בית המשפט המחוזי קבע שניתן להסדיר את היישוב, אך בצעד דרקוני השופטים מחליטים להרוס בתי יהודים ללא הצדקה. זו אפליה חמורה של היישובים. על השופטים לקרוא טוב את דעת המיעוט של השופט ניל הנדל. אנו דורשים מראש הממשלה לתת תשובה ציונית הולמת ולאשר מיד בניית אלפי יחידות דיור".
בפסיקת בג"ץ, שניתנה בדעת רוב של נשיאת העליון אסתר חיות והמשנה לנשיאה חנן מלצר, נקבע כי יש לפנות תוך שלוש שנים מבנים בהתנחלות מצפה כרמים שבבנימין. בהחלטה נקבע כי תימנע הקמת מבנים בלתי-חוקיים נוספים במקום, וכי המבנים הקיימים יפונו תוך שלוש שנים, ורק לאחר שבעלי הבתים יקבלו מענה חלופי, ראוי והולם בדרך של הקצאת קרקעות חלופיות על אדמות מדינה והקמת מבנים חליפיים, או בדרך של העתקת המבנים הקיימים לקרקע החלופית.