2 צפייה בגלריה
ירושלים אנשים עומדים בצפירת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבי הארץ
ירושלים אנשים עומדים בצפירת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבי הארץ
השנה המשפחות השכולות יגיעו. בית העלמין הצבאי בהר הרצל, ביום הזיכרון בשנה שעברה
(צילום: רויטרס)
משרד הביטחון פרסם הערב (חמישי) את המתווה לציון אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שיצויין בעוד כשלושה שבועות, בצל מגפת הקורונה. ביום הזיכרון יורשו רק המשפחות השכולות להגיע לבתי העלמין, וטקסי יום הזיכרון יתקיימו במתכונת של התו הירוק.
לפי הודעת משרד הביטחון, ביום הזיכרון שיחול ביום רביעי 14 באפריל יתאפשר רק למשפחות השכולות להגיע לבתי העלמין. יתר הציבור יתבקש שלא להגיע לבתי העלמין כדי לאפשר למשפחות להתייחד עם זכר יקיריהן תוך שמירה על הבריאות.
בתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון בשנה שעברה
(צילום: רועי עידן, אביהו שפירא)

הציבור הרחב יוזמן להגיע לבתי העלמין לפני כן - מיום שישי 9 באפריל ועד ערב יום הזיכרון ב-13 באפריל. עובדי משרד הביטחון וחיילי צה"ל יקבלו את פני המגיעים ויחלקו להם מים ופרחים.
טקסי ערב יום הזיכרון ייערכו בנוכחות קהל במתווה התו הירוק (למחוסנים ומחלימים בלבד), ותחת מגבלות מספריות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בדומה למתווה למופעי תרבות.
על המתווה הוחלט בתום דיונים שנערכו בשבועות האחרונים בהשתתפות נציגי משרד הביטחון, המועצה הציבורית להנצחת החייל ואגף כוח אדם בצה"ל, תוך תיאום עם משרד הבריאות. המתווה יובא לאישור הממשלה. את ההיערכות לציון היום ילווה מסע הסברה.
2 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל ברחבת הכותל בירושלים
טקס יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל ברחבת הכותל בירושלים
הטקסים יתקיימו במכונת התו הירוק. הטקס הממלכתי בכותל בשנה שעברה
(צילום: דובר צה"ל)
עדיין נבחנים התנאים לקיום טקסים ברשויות המקומיות. שר הביטחון בני גנץ סיכם עקרונית כי הם ייערכו בכל עיר בהתאם לרמת התחלואה בקורונה בה, ובכל מקרה לפי מגבלות התו הירוק.
נמסר כי "במשרד הביטחון יתדרכו את הגורמים השונים בטקסים לנקוט בזהירות יתרה בכבודן של המשפחות, ובגישה מסבירת פנים במקרים 'אפורים', תוך הפעלת שיקול דעת שימנע מבוכה ופגיעה ברגשות הציבור. לצד זאת, במשרד יבקשו מהציבור לכבד את המשפחות, לצמצם את הנוכחות שאינה הכרחית ולהימנע מהתקהלויות אסורות".
השר גנץ אמר: "אחרי שנה קשה לאומה ולכל אחד מבני המשפחות השכולות, שנמנע מהן לעלות לקברים, אנחנו נערכים לפתוח את בתי העלמין בצורה בטוחה ולקיים את כלל הטקסים במתכונות מותאמות. אני קורא לציבור כולו לכבד את המשפחות השכולות, ולשמור על הבריאות באמצעות הישמעות להוראות".
בשנה שעברה צוין יום הזיכרון בזמן הסגר הראשון. בשל המגבלות, האזרחים נקראו שלא להגיע לבתי העלמין ומחסומים הוצבו בדרכים אליהם. הטקסים נערכו ללא נוכחות קהל. מערב יום העצמאות ועד מוצאיו אף הוחמרו ההגבלות והותר לצאת מהבית רק לצורכי הצטיידות בתרופות ובמוצרים חיוניים בתחום עיר או יישוב המגורים - והתחבורה הציבורית הופסקה לחלוטין.