3 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
ארכיון, לוחמי שלדג. "מוצדק לשלם גם לאנשי המינהלה"
(צילום: גדי קבלו)
גרסת מפקד שלדג: סגן-אלוף י' יסיים בקרוב את תפקידו בתום כהונה מלאה ביחידת הקומנדו של חיל האוויר, כשעננה מביכה מרחפת מעל יחידתו בשל פרשת ניפוח השכר לאנשי קבע שנחשפה אתמול (שבת) ב-ynet. בימים הקרובים הוא יועמד לדין משמעתי ועדיין לא ברור כיצד העונש שיספוג ישפיע על מינויו הבא שטרם נקבע.
בחיל האוויר אומרים כי סא"ל י' לקח אחריות על ממצאי החקירה, שלפיהם סכומים ניכרים שולמו לאורך שנים לאנשי קבע ביחידתו בגין תוספת של רמת פעילות א' פלוס, מבלי שהמשרתים עמדו בתנאים הקבועים בפקודה: לינה של לפחות שלושה לילות בשבוע בבסיס היחידה שבפלמחים. המשרתים, וגם סא"ל י', לא ידעו שאלו הנהלים, ובאכ"א שוקלים כעת לדרוש מהם את הכספים בחזרה – מאות עד אלפי שקלים תוספת לכל משרת קבע, בכל חודש.
בחקירתו של סא"ל י' תחת אזהרה במצ"ח, שנחשפת כאן לראשונה, מתברר כי מדובר בתופעה כלל צה"לית שנויה במחלוקת, מעין תיבת פנדורה. מדובר בניפוח שכר בניגוד לפקודות, וחרף ניסיונות בעבור, הצבא לא מצליח לסגור או לתקן אותה.
סא"ל י' במצ"ח: "אני 20 שנה בשלדג ומעולם לא היה חיוב לישון שלושה לילות בבסיס, וכך זה ביתר היחידות המיוחדות. מבחינתי לא חייבים לישון בבסיס כתנאי לתוספת השכר. אני מכיר שבמקרה דומה בחיל האוויר אנשים דיווחו שקר"
בין השאר אמר סא"ל י' בחקירתו: "באכ"א מכירים את המצב. זה אותו גוף שהוציא את טבלת השקילה (לקביעת החרגות לתוספת רמת הפעילות, י"ז). נעשתה בחינה ובדיקה ובסוף לא שינו כלום בהגדרות רמות הפעילות. למה? כי נראה לי שאף אחד לא רצה לפתוח את זה. היו צריכים לעשות פה תחקיר ולא חקירה. השתמשו בכלים מופרזים ולא סבירים. הייתי מצפה שיתחילו איתי בחקירה ויבינו שהתמונה היא מערכתית ורחבה. יש פה התעמרות ביחידה שלנו ולא הסתכלות רחבה על הצבא. אני מקווה שאם יחליטו לטפל, אז הטיפול יהיה רחב ולא רק נקודתי אצלנו. אם אכ"א מוציאים מידעונים אז כדאי שהם יגיעו למפקדים".
המשמעות האפשרית של דבריו היא שאלפי אנשי קבע בצה"ל נהנים מתוספת שכר של רמת פעילות מבלי שהם מקיימים את הדרישה בפקודות של לינה בבסיס, ואם פקודה זו תיאכף - שכרם יפגע וייתכן שבהתאם גם רצונם להישאר בצבא.
3 צפייה בגלריה
לוחמי שלדג במהלך האימון
לוחמי שלדג במהלך האימון
ארכיון. אימון לוחמי שלדג. "עברנו את הביקורת בציונים גבוהים"
(צילום: גדי קבלו)
את ההטבה קיבלו כלל משרתי הקבע בשלדג, יחידת עילית שלוחמיה פועלים מעת לעת מעבר לקווי האויב. לדעת סא"ל י', לגיטימי שאת התוספת הזו מקבלים גם אנשי לוגיסטיקה, טבחים, אפסנאים וכדומה, גם אם הם נשארים בבסיס העורפי הסמוך ליבנה.
"מוצדק שאת התוספת יקבלו גם אנשי המינהלה כמו הלוחמים, כי הם תומכים את משימותיהם", אמר. "אין דבר כזה שאין אימונים או אין פעילות מבצעית. אני 20 שנה בשלדג, ומאז ומעולם לא היה את החיוב הזה לישון שלושה לילות בשבוע בבסיס. זה נכון בכל היחידות המיוחדות ולחיל האוויר.
נגדת השלישות ביחידה הודתה: "גם אחרי שנודעה לנו הפקודה בעקבות החקירה אני עדיין יוצאת יומיות. זה מה שהוגדר ביחידה. אני לא מכירה את הפקודה אז לא מממשת אותה"
"כשאני קבעתי שיש עבודה לעשות אני לא עומד עם סטופר, שעות העבודה הן מ-8:30 עד 20:00 באופן עקרוני, ויש אנשים שיוצאים מוקדם יותר. אין מספיק מגורים לאנשי הקבע בבסיס, אנחנו בונים עוד כמה וזה עדיין לא יהיה מספיק".
חוקרי מצ"ח הציגו לו עלוני מידע על הפקודה המדוברת, והוא ענה: "מבחינתי, אנחנו לא מחויבים ללינה של שלושה לילות בבסיס. אני מכיר שזו המציאות ביחידות המיוחדות ובשנים האחרונות. נעשו לנו ביקורות של אכ"א – הכל עובר ובציונים גבוהים. כשאני מגלה שאיש קבע לא ישן שלושה לילות בבסיס אני לא עושה כלום, כי מבחינתי הוא לא מחויב לכך".
כשסא"ל י' התעקש שהיחידה שלו מוחרגת מהפקודה לחץ עליו חוקר מצ"ח: "אני מאמין שאתה מבין שזה שאתה מכיר זה לא מספיק".
סא"ל י' השיב: "כל המפקדים, גם באכ"א, מכירים את זה. לא התרשלתי בתפקידי. אני ואנשי עומדים בחוקים והמידעונים על הפקודה לא הופצו אלי".
3 צפייה בגלריה
חיל האוויר מאחד את יחידותיו המיוחדות לכנף אחת
חיל האוויר מאחד את יחידותיו המיוחדות לכנף אחת
(צילום: דובר צה"ל)
מתמליל החקירה עולה שביחידה גדולה אחרת בחיל האוויר בוצעה חקירה דומה, ושם, לפי י', "אנשים דיווחו שקר כי שם זו לא יחידה אוטומטית".
קצין באכ"א הודה: "לא קיימות ביקורות שלנו ביחידות על מנת לוודא לינה ביחידה. אנחנו לא חזקים בזה מספיק. אבל כשאנחנו מזהים מקרה שלא עומד בכללים - אנו מטפלים בזה
נגדת השלישות ביחידה, שהועמדה גם היא לדין משמעתי, חשפה בחקירתה שתוספת השכר מועברת לאנשי הקבע גם לאחר שהתפוצצה הפרשה, אף שהם עדיין לא מחויבים לעמוד בתנאי הפקודה: "אני לא מודעת לכך וזה נודע לי מאז שהיו חקירות. אני עדיין יוצאת יומיות כי זה מה שהוגדר ביחידה. אני לא מכירה את הפקודה אז אני לא מממשת אותה".
היא הסבירה שעבדה תחת התנהלות מטה חיל האוויר, והוסיפה: "אין בקרה על רמות הפעילות ביחידה. לא צריך. יש מפקד יחידה. הוא צריך להגיד מי לא זכאי. הוא זה שמגדיר וגם בביקורות אכ"א הם הכירו שאנו מקבלים רמת פעילות א' פלוס ולא לנים ביחידה".
קצין באכ"א שאמון על מדיניות השכר בצה"ל הודה בחקירה: "לא קיימות ביקורות שלנו ביחידות על מנת לוודא לינה ביחידה. אנחנו לא חזקים בזה מספיק. אבל כשאנחנו מזהים מקרה שלא עומד בכללים - אנו מטפלים בזה".
מדובר צה"ל נמסר: "במצ"ח נערכה חקירה בחשד שמשרתי קבע ביחידה בצה"ל, קיבלו תוספת בגין רמת פעילות, שלא בהתאם לתנאים הקבועים לעניין זה בפקודות הצבא. לאחר בחינת חומרי החקירה שהתנהלה בתקופה האחרונה, נמצא שאין חשד לביצוע עבירה פלילית. לצד זאת, הורתה הפרקליטות הצבאית על העמדתם לדין משמעתי של מפקד היחידה ושל שתי קצינות נוספות, בגין כך שלא הכירו את הפקודות הרלוונטיות ולא פעלו ליישומן ביחידה. בנוסף, הומלץ לוודא שהגורמים הרלוונטיים מכירים את הפקודות בעניין זה ופועלים לפיהן, וכן לערוך הסברה ייעודית בתחום כדי למנוע מקרים מעין אלה בעתיד. נושא השבת הכספים נמצא בבחינת הגורמים הרלוונטיים, וטרם התקבלה החלטה בנושא.
"מפקד יחידת שלדג הינו מפקד קרבי, ערכי ומוסרי מהמעלה הראשונה, אמיץ ואחראי אשר דרש לקחת אחריות בכל הקשור לתוצאות החקירה. מפקד היחידה ממשיך להוביל במקצועיות רבה יחידה מיוחדת שעושה מבצעים משמעותיים, כמעט מדי לילה, לביטחון מדינת ישראל. פעילויות אלה מבוצעות בשקט ובצניעות ולא מהודהדות באמצעי התקשורת. הנושא תוחקר והופקו הלקחים, הנהלים חודדו והופצו בחיל וביחידה".
גורמים צבאיים הוסיפו: "רמות הפעילות בצה"ל נקבעות על פי מדיניות סדורה ולא על פי נוהל חריג. מהחקירה עלה שהמעורבים לא הכירו את הכללים בנושא, ושלא פעלו באופן מכוון להפרתם".