2 צפייה בגלריה
גונדר קטי פרי ראש מנהלת תפנית תמונה ל מפקדת מחוז דרום שב״ס
גונדר קטי פרי ראש מנהלת תפנית תמונה ל מפקדת מחוז דרום שב״ס
גונדר קטי פרי
(צילום: דוברות שב"ס)
מעט לפני 17:00 היום (שלישי) הגיעה גונדר קטי פרי לעיר מגוריה שוהם כשלפתע צלצל הטלפון. על הקו היה השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שעמו נפגשה רק שעה קודם לכן - ובפיו בשורה: הוא עומד להמליץ עליה להיות נציבת שירות בתי הסוהר הבאה.
אם המלצתו של השר אוחנה תתקבל, גונדר קטי פרי (56), אם לשלושה, תהפוך לנציבה השלישית בתולדות שירות בתי הסוהר, אחרי אורית אדטו ועפרה קלינגר. מבין השלוש, היא תהיה השנייה שצמחה מתוך הארגון, אך הראשונה שהגיעה לתפקיד הרם ביותר שבו לאחר שהחלה לטפס בסולם הדרגות מהשטח לפני כ-30 שנה.
ההודעה על המינוי הצפוי התקבלה בקרב אנשי שב"ס בהבנה. רבים אמרו כי מדובר במינוי ראוי והזכירו כי גונדר פרי מכירה את הארגון. היה מי שהגדיר אותה "מפקדת בכל רמ"ח איבריה".
גורם בשב"ס כינה את פרי "אשת הברזל שלנו" ואמר כי היא "אישה חזקה מאוד שיודעת להוביל מהלכים גדולים ולסחוף אחריה את הפקודים שלה. היא יודעת לנהל מצבים - אבל בעיקר אנשים; היא יודעת להקשיב גם לאסירים וגם לסוהרים, ולכן זו הבחירה הנכונה".
בשב"ס טוענים כי פרי היא אשת שטח כמעט מהיום שבו הצטרפה לארגון. היא צמחה מציר המודיעין והפיקוד ושירתה במגוון רחב מאוד של תפקידי מנהלה, אך בעיקר בשטח. לפני כמעט שנה סברו רבים כי היא הגיעה לשיא כשהפכה לאישה הראשונה בארגון שמונתה למפקדת מחוז דרום, החולש על תשעה בתי סוהר ובהם כ-6,000 אסירים - רבים מהם ביטחוניים - וכ-2,500 סוהרות וסוהרים.
2 צפייה בגלריה
גונדר קטי פרי ראש מנהלת תפנית תמונה ל מפקדת מחוז דרום שב״ס
גונדר קטי פרי ראש מנהלת תפנית תמונה ל מפקדת מחוז דרום שב״ס
גונדר קטי פרי בטקס הענקת הדרגות
(צילום: דוברות שב"ס)
"לאורך כל הדרך קטי שברה מוסכמות ותקרות זכוכית", אמר אחד ממכריה. "לפניה, למשל, לא היו רבות כל כך בתפקיד מפקדת מודיעין במחוז מרכז".

"אשת שטח שיודעת לנהל. זה שילוב מנצח"

תפקיד קצינת המודיעין של המחוז היה התפקיד הגדול הראשון שניתן לה בשלהי שנות ה-90'. מאז, פרי שימשה כמפקדת בית המעצר "הדרים" ולאחר מכן פיקדה על כל המתחם. היא כיהנה כראש מחלקת האסיר וראש מנהל משאבי האנוש של הארגון, לפני שהפכה לסגנית מחוז מרכז.
ואכן, בתקופה האחרונה שירות בתי הסוהר עובר ימים לא קלים - רובם בחסות הקורונה. לצד הניסיון של השירות למנוע את כניסת הנגיף לכלא, לעתים על-ידי גזירות שנראו לאסירים ולמשפחותיהם כקשות מדי, נחשפו בשנה האחרונה כמה פרשיות הנוגעות ליחסים אסורים בין סוהרות לאסירים. "מצד אחד", אמרו גורמים בשב"ס, "היא מכירה כל סנטימטר בשטח. מצד שני - היא יודעת לנהל דברים. היא אישה של תהליכים גדולים. זה שילוב מנצח".
מי שמכיר את פרי היטב הוא גונדר מקבל טאפש, שפיקד עליה כשכיהן כמפקד מחוז המרכז בעת שניהלה את מתחם "הדרים". טאפש אמר כי פרי היא "אישה נבונה ופיקחית, עם יתרון גדול אחד מעל כולם - היא גדלה בארגון, היא מכירה את השטח ואת האנשים. יש לי רק דברים טובים להגיד עליה. היא תקדם את שב"ס".
לצד הברכות והתשבחות, מבקריה ויריביה לא שכחו לציין כי אחיה של פרי מרצה עונש מאסר בכלא גלבוע. מבדיקת ynet עולה כי הדבר נכון, אך בין השניים לא קיים קשר כבר שנים וניכר כי הבחירה בה לא תשפיע על תקופת מאסרו.
פרי היא בעלת תואר ראשון ושני בלימודי אסלאם ומזרח תיכון, מחזיקה בתואר שני נוסף במדעי המדינה והיא גם בוגרת המכללה לביטחון לאומי. היא צפויה להיות האישה השלישית בתפקיד נציבת בתי הסוהר. מאז פרישתה של עפרה קלינגר ב-2018 מכהן אשר וקנין כממלא מקום הנציב.
השר אוחנה אמר: "גונדר קטי פרי היא קצינה פורצת דרך, מנוסה, מקצועית וערכית. פרי היא אשת שטח שצמחה בשב"ס בשורה ארוכה של תפקידים. פרי בעלת יכולות מרשימות ותפיסה ייחודית את הארגון והשפעתו הן על האסיר והן על החברה. כל אלה יחד עם תוכניותה עבור שב"ס, שכנעו אותי שהיא האדם הנכון להצעיד את הארגון לעבר העתיד ולהעצים את חוסנו".
עוד הסביר השר: "הרעיון שעמד בבסיס החלטתי לגבי העומדים בראשות שני הארגונים הוא שמחד גיסא, אני סבור שלעומד בראש יש צורך בהיכרות מעמיקה עם הארגון וניסיון בתפקידים שונים, ומאידך גיסא אני מאמין ששני הארגונים זקוקים לריענון ולשינוי. לכן, עשיתי כמיטב יכולתי לבחור מועמדים שיעמדו בשני התבחינים".