תיעוד מנהרת הקו האדום מוצפת חושף סכנת הצפות באזור רחוב ביאליק ברמת גן. לפי נת"ע שמבצעת את החפירות, ראש העירייה כרמל שאמה הכהן מונע עבודות לחיבור ניקוז באזור. המשמעות לפי גורמי המקצוע היא סיכון המשתמשים ברכבת במקרה של הצפה ועצירת הקו האדום בימי החורף. בתיעוד נראית המנהרה מוצפת - כשאחד העובדים שט בה.
יותר משנה שמנכ"ל נת"ע חיים גליק ובכירים במנהל התכנון דורשים ששאמה הכהן יורה לבצע עבודות שאושרו לפני כשנתיים להקמת קו ניקוז מי גשם בין תחנת ביאליק לניקוז המים העירוני. לפי הסיכום, אמורה העירייה להקים קווי ניקוז באזור שיתחברו למערכת ניקוז שהקימה נת"ע. בין העירייה לנת"ע סוכם כי העלות המוערכת בכ-22 מיליון שקל תחולק בין שני הגופים.
2 צפייה בגלריה
מנהרות הקו האדום של הרכבת הקלה המתוכננת הוצפו בשל הגשמים
מנהרות הקו האדום של הרכבת הקלה המתוכננת הוצפו בשל הגשמים
המנהרות המוצפות
(צילום: נת"ע)
לדברי גורמי תכנון, אי ביצוע הניקוז מסכן לא רק את תחנת ביאליק הנמצאת עשרות מטרים מתחת לקרקע, אלא גם את השכונות הסמוכות, בעיקר בחורפים גשומים כמו בשנים האחרונות. "מעבר לסכנת ההצפה, הרכבת הקלה פועלת על חשמל", אמר בכיר בנת"ע, "ללא הניקוז לא תהיה ברירה ונדלג על התחנה, או שלא נפעיל את הרכבת בחורף, זה חוסר אחריות וסיכון חיי אדם. בינתיים העבודה מתעכבת ועלולה לפגוע בהפעלת הקו האדום לפי לוחות הזמנים".
באפריל אשתקד פנה מנכ"ל נת"ע חיים גליק לראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן והזהיר מ"הפרת הסכם לביצוע קווי ניקוז". גליק כתב כי לפי ההסכם העבודות לניקוז אמורות היו להתחיל ביולי 2019 וכי "משמעות העיכוב הינה סיכון ממשי להצפת תחנת ביאליק", כתב. כלקח מהעבודות האלה, צפויה המדינה בחוק ההסדרים המתעכב לקדם את "חוק המטרו", המעניק לגופי הביצוע של הפרויקט המתוכנן סמכויות רבות, חלקן על חשבון הרשויות המקומיות.
2 צפייה בגלריה
מנהרות הקו האדום של הרכבת הקלה המתוכננת הוצפו בשל הגשמים
מנהרות הקו האדום של הרכבת הקלה המתוכננת הוצפו בשל הגשמים
שטים במנהרה
מעיריית ר"ג נמסר כי "נת"ע ביצעו תוכניות לפי מה שבא להם ואיך שבא להם, תכננו וביצעו את הקו ביהירות, ולכן הכישלון המביך אינו יתום ואין לו בעלות משותפת. כל כולו באחריות נת"ע".
שרת התחבורה מירי רגב מסרה כי הנחתה את מנכ"ל משרדה לתחקר באופן מיידי את האירוע, לתקן את הליקויים ולוודא כי נעשות פעולות למניעת הישנותם בעתיד. במקביל, נמסר כי השרה הנחתה את מנכ"ל משרדה לכנס את ועדת ההיגוי הבין-משרדית של הקו האדום, כדי לדון בסוגיית הניקוז לאורך תוואי הקו ובפערים תקציביים הנגזרים מכך.