6 צפייה בגלריה
לוחמים מספרים על סיכול פיגועים ביהודה ושומרון
לוחמים מספרים על סיכול פיגועים ביהודה ושומרון
כשלים חמורים בטיפול בקורונה. ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)
דו"ח נציב קבילות החיילים לשנת 2020 מנה השנה שורה של כשלים בהתמודדות של צה"ל עם נגיף הקורונה - כולל מחדלים של ממש - לצד תלונות על השפלות מצד מפקדים, זריקת סכין ופטיש לעבר חיילים, מג"ד שהבעיר מדורה סמוך לבונקר תחמושת, מפקדת שחשפה נטייה מינית של חיילת בפני אביה וסמח"ט שתלה תמונה נגד הציבור הדתי. בסך הכל הוגשו 5,076 קבילות ב-2020, והחדשות הטובות: אף אחת מהן לא הוגשה בגין גזענות.
עם התפרצות נגיף הקורונה פרסם צה"ל הנחיות כיצד לנהוג, אך תלונות שהגיעו לנציב קבילות החיילים טוענות לכשלים לא מעטים. כך למשל, חייל בעל פרופיל 45 - שלפי הגדרות חיל הרפואה אמור לשהות בביתו - נותר בבסיס מאחר שההנחיה לא הופצה בזמן אמת, אלא לאחר כשבועיים מרגע כניסתה לתוקף. במקרה זה, כתב הנציב, נמצא פגם בעיכוב הפצת ההנחיה הרפואית לכלל צה"ל, שהיה בו כדי לסכן שלא לצורך אוכלוסיות מסוימות.
6 צפייה בגלריה
 איתן דהן
 איתן דהן
"לא עוצרים טיפול בתלונה - גם אם החייל ביטל אותה". מ"מ נציב הקבילות איתן דהן
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
עם העלייה בתחלואה בנגיף נחשפו יותר ויותר חיילים לחולי קורונה מאומתים ונדרשו לשהות בבידוד של 14 ימים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. במקרים מסוימים נדרשו אף מסגרות שלמות להיכנס לבידוד, לאחר שאחד מהמשרתים התגלה כחולה קורונה.
באחת הקבילות הלינה חיילת בשירות חובה, שנשלחה לסייע במוקד עירוני מסוים, שהמקום לא פועל בהתאם להנחיות הקורונה - ואמרה ששהותה בו במצב זה מסכנת את בריאותה. מבירור הקבילה עלה כי היא התריעה על הדבר למפקדיה, אך הם לא פעלו לתיקון הליקוי. בסוף אותו יום נאלצה החיילת להיכנס לבידוד עם 60 חיילות נוספות ששהו סמוך לאדם שנכח במוקד ואובחן כחולה קורונה. בעקבות המקרה קיימו המפקדים תחקיר והוחלט להעביר את המוקד העירוני לאכסניה שבה ניתן לקיים את הנחיות משרד הבריאות.
חלק מהקבילות שהוגשו עסקו במקרים שבהם נדרש בידוד ממספר רב של חיילים ביחידה, אך לא ניתן היה להקפיד על בידוד פרטני - כך שכל המבודדים נאלצו לשהות יחד באופן שהעלה את הסיכון להידבקות בקורונה. במקרה אחר נדרש חייל להרחקה מהיחידה לאחר שבני משפחתו חויבו בבידוד, אך מפקד היחידה דרש שיקיים את ההרחקה במקום מבודד ביחידה אחרת, מאחר שסבר כי הוא מבקש לנצל את ההנחיות כדי שלא להגיע ליחידה.
בקבילות מסוימות הלינו הורי חייל כי מפקדיו לא נתנו מענה לתסמיני תחלואה ביחידתו, ואף הורו למשרתים להמשיך ולהתנהג כרגיל. בעקבות הקבילה ננקטו פעולות לזיהוי ולמיגור התחלואה ביחידה.
6 צפייה בגלריה
הסכין שהושלכה לעבר חייל
הסכין שהושלכה לעבר חייל
המ"פ נשפט וננזף. סכין שהושלכה לעבר חייל
בנוסף לכל אלה, גם עם טיפול בחולי קורונה בצבא נמצאו כשלים. כך למשל, חייל שאובחן כחולה קורונה הלין כי נותר שעות ארוכות בבית חולים ללא מענה של מפקדיו. מבירור הקבילה התברר כי לאחר שנודע שהחייל נדבק, אמרו לו גורמי הרפואה כי אמבולנס צבאי יגיע לפנות אותו ל"כפר המחלימים". החייל מסר לגורמי הרפואה כי הוא מסרב להתפנות ל"כפר המחלימים", וביקש ממפקדו שיחיש את ההסעה שאמורה להביאו לביתו. השעות עברו והחייל נשאר בבית החולים, לאחר שהמפקד לא פעל לבדוק מדוע לא מגיעה הסעה לפנותו. לפיכך, המפקד לא ידע שגורמי הרפואה לא צפויים לשלוח בכלל אמבולנס לצורך הסעת החייל נוכח סירובו להתפנות. בסופו של דבר, לאחר המתנה של כ-18 שעות, החליט מנהל חדר המיון להסיע את החייל לביתו באמבולנס מטעם בית החולים.
ואיך מתייחסים בצה"ל למחלימים? חיילים שהחלימו מקורונה ושבו אל יחידותיהם חשו מפעם לפעם כי הסביבה נרתעת מהם ומתקשה להסתגל לשובם ליחידה. באחת הקבילות הלינה חיילת שהחלימה כי אחד הרופאים במרפאת יחידתה סירב לטפל בה פנים אל פנים, וביקש לשוחח איתה טלפונית.

המפקד ששבר לוח שש-בש

והיו גם אלפי תלונות שלא עסקו בקורונה. מאות קבילות בשנה החולפת עסקו במקרים של השפלת חיילים ושנאת האחר מצד מפקדים. כך למשל, קצין בדרגת סרן כינה פקוד "הומו", "מזדיין בתחת" ואף הפעיל נגדו אלימות פיזית. במקרה אחר, מפקדת חשפה בשיחה עם אביה של פקודה שלה שהיא לסבית ושיש לה בת זוג קבועה. בנוסף, סמל מאחד מבסיסי הכשרת הלוחמים הורה לפקודיו למרוח על גופם וזלין, כדי ש"יעשה להם את מה שהוא עושה לחברה שלו". הוא הודח מתפקידו ונשלח לכלא.
חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד הפלוגה זרק לעבר חייל אחר סכין בנוכחותו ובנוכחות חיילים אחרים, באופן שהבהיל אותו ואיים עליו. בעקבות המעשה תחקר מפקד היחידה את האירוע, ובסוף התחקור ננזף המ"פ ונשפט בדין משמעתי.
במקרה אבסורדי אחר, חייל הלין שמפקדו קילל אותו והשליך לעברו פטיש. המפקד אישר שהשליך את הפטיש לעבר החייל, אך טען שהדבר נעשה בעת משחק, באווירה של הומור וללא כונה לפגוע. לטענתו, הוא זרק את הפטיש לרצפה ולא לעבר החייל. מפקד החטיבה שתחקר את המקרה מצא פגם חמור בהתנהלות המפקד, והדגיש כי על המפקדים להציב גבולות ביחסיהם עם הפקודים. לדבריו, אלימות פיזית ומילולית אינן מקובלות ביחידה, גם לא בבדיחות הדעת, ותרבות זו פסולה ופוגעת במרחק הפיקודי שבין מפקד לפקוד, ובכך – גם בסמכות ובלגיטימציה למפקד.
ויש מפקדים ששוברים משחקי לוח: חיילת בשירות החובה קבלה על כל שמפקדה שבר את משחק השש-בש שהיה ברשותה, והתלוננה גם על טיפול לקוי של המפקדים שאליהם פנתה בנושא. מהתחקיר שהתקיים ביחידה עלה כי לאחר שהמפקד הבהיר לחיילת שאין לשחק במהלך שעות העבודה, הוא הבחין כי המשחק מונח על שולחן עבודתה - ומתוך כעסו זרק את הלוח על הרצפה והוא נשבר.
הערכה: צה"ל יוכרז כ"ירוק" בתוך 3 שבועות
(צילום: יואב זיתון)

6 צפייה בגלריה
מח"ט חטיבה דרומית ב אוגדת עזה כינה נהגים מבצעיים ערסים אידיוטים תופעת טבע
מח"ט חטיבה דרומית ב אוגדת עזה כינה נהגים מבצעיים ערסים אידיוטים תופעת טבע
מפקד החטיבה "הבין את הלקח". הנהגים המבצעיים שכונו ערסים
במקרה אחר, חייל בשירות חובה הלין על כך שסגן מפקד החטיבה - קצין קרבי בדרגת סא"ל - תלה תמונה שהכפישה את הציבור הדתי. בין היתר נכתב בה "התדעו שנאתי את הדתיים". מבירור הקבילה עלה שסגן מפקד החטיבה תלה בלשכתו מכתב שקיבל מקרוב משפחתו, שבו מתוארת מנקודת מבטו התנהלות האוכלוסייה הדתית במהלך מלחמת העצמאות וביקורת עליה. בעקבות הקבילה, הוסרה התמונה מהלשכה.
תופעה מדאיגה שעלתה השנה מהדו"ח נוגעת לפחד הגדל של החיילים להתלונן נגד מפקדיהם. ניתן לזהות את התופעה מירידה בכמות הקבילות, שחלקה נבע מירידה בכמות זימוני המילואים אשתקד - אך גם מעלייה של 70% בכמות הקבילות האנונימיות שהגישו חיילים. קבילות אלה מטופלות באותה רצינות ודרך של קבילות רגילות, ובלי שמפקד היחידה יודע מי קבל. לרוב, התלונות האנונימיות מתייחסות לבעיות שמהן סובלים חיילים רבים באותה יחידה.
לכל אלה ניתן לצרף מיעוט של קבילות מצד לוחמים מיחידות מיוחדות, שלרוב התייחסו לטרטורים, השפלות ופציעות גופניות כתוצאה מתרגולים פיזיים חריפים, כמו זחילות מרובות. "ביחידות האלה החיילים ממעטים להתלונן מחשש שיודחו, וגם אחרי שקבלו הם חוזרים בהם", אמר ל-ynet ממלא מקום נציב קבילות החיילים, תא"ל איתן בן דהן. "לכן גיבשנו נוהל שלפיו אנחנו לא עוצרים אוטומטית טיפול בקבילה גם אם החייל שקבל מבקש פתאום לבטלה, אלא ממשיכים לטפל בה מול היחידה.

"ערסים לא בני אדם"

והיו, כמו בכל שנה, גם תלונות על השפלות חיילים מצד מפקדיהם. חיילת בשירות החובה הלינה שמפקדה, קצין בדרגת סגן שצילם אותה, הפיק "מדבקה" מתמונתה והפיץ אותה בוואטסאפ לכל חיילי הפלוגה שבה היא משרתת. מבירור הקבילה עלה כי לאחר שהחיילת התלוננה על המקרה במסגרת "דלת פתוחה",ַ זומן מפקדה למפקד הגדוד, הודה במעשה, נשפט בגינו בדין משמעתי ונקנס.
במקרה אחר, במהלך שיחה בין נהגים, לוחמים וקצינים, כינה מפקד חטיבה את מי שנהג ברכב "ערס" וציין כי "ערסים הם לא בני אדם". בתגובה לקבילה ציין המח"ט כי ניסה להביע את הסתייגותו מהנהיגה הפרועה שגרמה לתאונה, אולם דבריו הוצאו מהקשרם והוא מצר על כך. מפקד האוגדה התייחס להתבטאות מפקד החטיבה וציין שערך שיחה נוקבת עם מפקד החטיבה, שלדבריו היטיב להבין את הלקח מהאירוע.
6 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
החמיר את מדיניות הזקנים. כוכבי
(צילום: רועי עידן)
במקרה חמור מאוד שהגיע לנציבות, תיאר חייל כיצד מפקדיו בתקופת ההכשרה לעגו לו, כינו אותו "בכיין", "שקרן", "תינוק", "כוסית", חיקו את דיבורו והליכתו והשפילו אותו לעיני חיילים אחרים. הוא תיאר גם כיצד מפקדיו לא האמינו שהכאבים שעליהם התלונן הם אותנטיים ולא פעלו להעניק לו מענה רפואי מספק. המפקדים אף סירבו לאפשר לחברו לקחת עבורו מזון מחדר האוכל נוכח מצבו הרפואי.
החייל ציין שמפקדיו הנחו אותו לנסוע בתחבורה ציבורית לבדיקה רפואית, תוך שהוא נושא את כל הציוד שלו על גבו - ואז לשוב ליחידה, תוך התעלמות מההמלצה שניתנה מהרופא. כמו כן, המפקדים לא דרשו בשלומו לאחר שאושפז, התנערו מאחריותם הפיקודית ופגעו בחסיונו הרפואי כשצילמו חומרים רפואיים שהיו מונחים סמוך למיטתו בבית החולים.
נוכח חומרתן וחריגותן של הטענות, זומנו החייל וגורמי הפיקוד לנציבות כדי למסור את עדותם, והתקבלו גם תגובותיהם של גורמי הרפואה המקצועיים הרלוונטיים בגדוד וביחידות הממונות. עם סיומה של מלאכת הבירור נמצאו פגמים וכשלים פיקודיים נרחבים בהתנהלות מפקדי החייל, שפעלו נגדו באופן נוקשה, גילו חוסר אמון באשר לתלונותיו הרפואיות ולכאביו העזים, ואף לא מימשו הנחיות רפואיות בעניינו כלשונן.

גילוח זקנים - גם במקרה של פטור

בנושא אחר - מסתבר שיש מפקדים בצה"ל שמסכנים חיילים, גם למטרות טובות. הוריה של חיילת בשירות החובה הלינו בעילום שם על שמפקד הגדוד שבו היא משרתת הדליק מדורה סמוך לבונקר תחמושת, מבלי שווידא את קיומן של הוראות הבטיחות בנושא. בעקבות הבערת המדורה התפוצצה תחמושת קלה שהייתה במקום.
מובילי מחאת הזקנים עתרו לבית המשפט העליון
(צילום: גיל יוחנן )

בעקבות הקבילה התקיים תחקיר בראשות ראש מטה הפיקוד, אשר ציין בסיכומו כי אף שפעילות הגיבוש שבעטיה הודלקה המדורה הייתה לשם מטרה חיובית, חובה על המפקדים לקיים הערכת סיכונים בהתאם לפקודות ולנהלים הקיימים, תוך הקפדה על הוראות הבטיחות ושמירה על חיי אדם.
במקרה משפיל אחר, מפקד מנע מחייל פגישה עם קצין בכיר ביחידה - ותוך כדי השיחה איתו השליך לרצפה ציוד אישי של החייל, שכלל ספרי קודש.
בנציבות קבילות החיילים טיפלו גם בנושא רוחבי, שחלקים מרכזיים ממנו נחשפו ב-ynet: החמרת מדיניות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי נגד מגדלי הזקנים, שהתבטאה בביטול המוני ומיידי של פטורים מגילוח. נציב הקבילות מצא כי אכן קצינים רבים, בהם סגני אלופים ומעלה, ביטלו בניגוד לדין, וללא הצגת נימוקים, אלפי פטורים לחיילים - שחלקם עתרו על כך לבג"ץ. באחד המקרים התברר כי קצין בדרגת תת-אלוף הגיע ליחידה שכפופה אליו והורה לכל החיילים המזוקנים באישור להתגלח בתור 48 שעות, ורק לאחר מכן לבקש מחדש את הפטור. הנציבות מצאה שפעולה זו הייתה בניגוד לפקודות.

תגובת צה"ל

צה"ל מסר התייחסות בת שמונה עמודים לדו"ח, ובין היתר אמר כי "אין בצה"ל מקום לאלימות מכל סוג שהיא, וכזו מטופלת ביד קשה. חמורים יותר מקרים שבהם אירעה אלימות של מפקד כלפי פקודו. אלו מקרים חריגים ביותר, המטופלים בחומרה רבה. צה"ל מגנה ומוקיע אלימות פיזית ומילולית כלפי משרתיו, רואה אירועים מסוג זה בחומרה רבה, מתחקר אותם לעומקם ומלווה את המשרתים שנפגעו ככל שנדרש".
באשר להתמודדות עם מגפת הקורונה נמסר כי "עם תחילת התפשטות נגיף הקורונה החל צה"ל בתהליך למידה מואץ ובמקביל ביצע שורת מהלכים ופעולות שתכליתם לאפשר לו להתמודד עם המגפה, להכיל את תוצאותיה ולאפשר המשך תפקוד יעיל ושוטף ללא פגיעה בכשירותו. דוגמאות לפעילות זו ניתן לראות בהפעלת מערך בדיקות נרחב, מתן מענה לבידוד משרתים ובמתן מענה רפואי למשרתים שחלו בנגיף - הן בבידוד ביתי והן באמצעות שיכון בכפר המחלימים באשקלון. בדיקות קורונה מתבצעות למשרתי צה"ל, במתחמים הצבאיים, לפי קריטריונים קבועים מראש ותוך הפעלת שיקול דעת. צה"ל ערוך להרחבת המענה הניתן במעבדת הקורונה הצבאית ככל שנדרש לכך".
על התלונות בגין אי הקפדה על זכויות רפואיות מסר צה"ל כי הוא "שם את בריאות המשרתים בראש מעייניו". לפי התגובה, "לכל משרת בצה"ל מובטח שיקבל טיפול רפואי ונפשי לפי הצורך בצורה מלאה ומספקת. כל פגיעה בזכותם של משרתים לסיוע רפואי או נפשי מטופלת בחומרה".