מנכ"ל הישיבה מדבר אחרי תקיפת הרב והמהומות
(צילום: אבי חי)

"אנחנו ביפו כדי לעשות טוב": כך אמר הבוקר (ב') מנכ"ל ישיבת ההסדר "שירת משה" בשכונת עג'מי ביפו, שהותקף ביחד עם ראש הישיבה הרב אליהו מאלי, ליד מבנה הישיבה. השניים חזרו למוסד הלימודים לאחר המהומות אתמול, שהתרחשו בין היתר על רקע כעס מתמשך של תושבי יפו על מכירת נכסי נפקדים, נכסים שהיו שייכים לערביי העיר שנמלטו עם הקמת המדינה.
עשרות תלמידי ישיבת ההסדר שבו הבוקר ללימודים אחרי ליל העימותים בין התושבים הערבים לכוחות המשטרה. מנכ"ל הישיבה משה שנדוביץ אמר ל-ynet כי בישיבה חזרו לשגרה: "הרב מאלי הקים כאן ביפו לפני 13 שנה את הישיבה ואחריה שרשרת של מוסדות כדוגמת מכינות, מדרשה ומוסדות חינוך נוספים שמחנכים לשכנות טובה, עשיית טוב וחסד ועשיית פעילות ציבורית טובה עם הסביבה. הרב מאלי דוגל בהגדרה בשכנות טובה".
2 צפייה בגלריה
הרב אליהו מאלי
הרב אליהו מאלי
הרב מאלי, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי )
2 צפייה בגלריה
משה שנדוביץ
משה שנדוביץ
המנכ"ל שנדוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
עם תחילת השנה נרשמו למוסדות הישיבה כ-350 תלמידים, דבר שהוביל את מנהליה לחפש דירות שבהן התלמידים יוכלו להתגורר. "לפני כמה ימים פנה אלינו יהודי שאמר לנו שיש לו שטח ברחוב ליד הישיבה ושהוא מעוניין למכור לנו אותו", סיפר שנדוביץ. "אתמול הלכנו לראות את הנכס, היינו שם כמה דקות, ואז כמה תושבים צעקו עלינו לעוף משם, להסתלק. אחרי שקיללו אותנו התחילו לרדוף אחרינו ולהביא לנו מכות. אני והרב מאלי ברחנו והתרחקנו משם".
בשבועות האחרונים קיימת מתיחות רבה בין תושבי יפו לבין עיריית תל אביב, המשלמה ליפו וחברת עמידר, כשהאחרונה החלה למכור נכסי נפקדים שבבעלותה. אותם נכסים היו שייכים לערביי יפו שברחו עם הקמת המדינה ב-1948, אולם כעת מוצעים למכירה.
תושבים ערבים ביפו טוענים כי לעתים נציגי חברת הדיור, יחד עם קונים פוטנציאלים, מגיעים לבחון נכסים שכאלה מבלי לתאם איתם - בזמן שלהם עצמם לא מאפשרים לרכוש את הבתים שבהם הם עצמם מתגוררים.
הבוקר שאחרי המהומות
(צילום: אבי חי, משי בן עמי)

העימותים ביפו, אתמול
(צילום: נדב אבס)

לדברי שנדוביץ, עד אתמול הוא לא ידע כלל שקיימת מתיחות בין התושבים לעמידר. "אתמול שמעתי על הנושא הזה בפעם הראשונה", אמר. "אנחנו פוגשים יהודים, רוצים לרכוש דירות, ואנחנו לא בקשר עם עמידר בקשר לנכסים, כך שאני לא מכיר את התחום הזה. אנשים אומרים לי - 'אתם דופקים על דלתות של ערבים ורוצים לקנות מהם', אבל אני לא רואה שום צורך לעשות את זה. אנחנו חיים בשכנות טובה ואם יש סוגיה שצריך לטפל בה אז שיטפלו בה".
שנדוביץ בטוח שתקיפתו עם הרב מאלי קשורה לכך שהגיעו לבחון נכס לרכישה, לצד העובדה ששניהם בעלי חזות יהודית-דתית. "התקיפה קשורה לקרקע, אבל אי אפשר לנתק את זה מהחזות שלנו. נראה לי שאם מישהו אחר היה שם הוא לא היה מותקף באותה צורה שבה אנחנו הותקפנו. אין לי ספק שהרקע זה מרכיב, אבל גם החזות שלנו כי אנחנו עם זקנים וכיפות על הראש ויש לזה כנראה גם השפעה".
בישיבת ההסדר מקווים כי החיים ביפו יחזרו לשגרה וגם ביקשו להעביר מסר לכלל התושבים: "אנחנו דוגלים בעבודה משותפת ובשכנות טובה כל השנה. אנחנו עושים מאמצים לדאוג שהקשר יישמר, וזה הוכיח את עצמו עד היום. אנחנו בקשר טוב עם כולם. כשאנחנו עושים פעילות של חסד ורווחה זה עם כל מי שמבקש, גם עם הקהילות היהודיות, אבל גם כשתושבים ערבים מבקשים סיוע הם מקבלים מאיתנו - כי אנחנו כאן לעשות טוב ולא משהו אחר. אנחנו ביום שאחרי אופטימיים וסומכים על המשטרה שתדאג לביטחון שלנו. נמשיך לפרוח ולגדול ולעשות עוד יותר טוב, כדי לסייע לכל מי שמסביבנו כל הזמן".

המשטרה: "תקפו ממניע גזעני"

בצהריים, בית משפט השלום בתל אביב האריך ביומיים את מעצרם של שני התוקפים, אחמד ומחמוד גרבוע, תושבי שכונת עג'מי ביפו. נציג המשטרה רס"ר יבגני קפלביץ אמר בדיון כי "החשודים תקפו את השניים ממניע גזעני ועל רקע של נכס אותו באו לראות הרב ומנהל הישיבה".
הרכב שחלונותיו נופצו

נציג המשטרה הוסיף בדיון כי מלבד שני המותקפים ישנו עד ראיה אובייקטיבי נוסף. בחקירה הכחישו השניים כי התקיפה נעשתה ממניע גזעני. הם טענו כי הרב הגיע לשטח של שכן שלהם, שטח מגודר, והתבקשו לעזוב את המקום.
השופט אור ממון קבע כי ישנו חשד סביר נגד החשודים בעבירת תקיפה אך באשר למניע, הוא אמר שגרסתם של החשודים - שלא תקפו ממניע גזעני - נשמעת סבירה, וכי על אף שקיים חשד סביר הוא אינו בעוצמה גבוהה בנושא זה. השופט הוסיף כי אם לא יתבסס החשד למניע גזעני יש לשחרר את החשודים לחלופת מעצר.
סנגורם של החשודים, עו"ד מוחמד נעמנה, אמר בדיון: "התנהלות המשטרה בתיק לא ראויה ולא תקינה. לבוא לבית המשפט ולומר שמדובר בתקיפה על רקע גזעני, זה גורם לנזק עצום. זו התנהלות לא ראויה, לא ישרה ולא הוגנת. זה לפגוע בחשודים ובעיר יפו".
(צילום: אבי חי, משי בן עמי)

בריאיון לאולפן ynet תקף יו"ר בל"ד, סאמי אבו שחאדה, את פועלו של הרב מאלי: "מי שבוחר לבוא ולשנות את זה הם המתנחלים שהגיעו עם הפרויקט שנקרא 'להתנחל בלבבות'. אחד המנהיגים שלהם הוא הרב מאלי, והם מנסים לכפות את תפיסת עולמם הפוליטית".
המשטרה עצרה שלושה מתפרעים ביפו לאחר המהומות. ניב (שם בדוי), שנקלע לעימותים, סיפר כי נאמר לו ש"אין לאן לברוח". לדבריו, עשרות רגמו את רכבו באבנים. "ראיתי את המוות בעיניים. אם הייתי נשאר באוטו, היו שורפים אותי בפנים", אמר ל-ynet.
אבו שחאדה סירב לגנות את תקיפתו האלימה של ניב. "יש פה קורבן, שהוא האוכלוסייה הערבית ביפו שהותקפה, ויש פה מקרבן - שאלה המתנחלים שבאו לתקוף ולעשות פרובוקציה", אמר.