1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
פוליטיקה היא לא מקצוע לחלשים, צריך עצבים של ברזל, עור של פיל ושכל חריף כמו של קספרוב, כי כשיש כל כך הרבה רעשי רקע, תרגילים פוליטיים וכוח ביד אפשר בקלות לאבד את זה.
על פי תוצאות הבחירות, יש ללא ספק רוב ימני שרוצה בקיומה של מדינה ציונית, דמוקרטית, בעלת צביון יהודי. הרוב הזה נתן את קולו כדי לשמור על צביונה של מדינת ישראל ככזה. כל ראש מפלגה הגון יודע בדיוק בשביל מה בחרו בו, אילו ערכים הוא צריך לקדם ועל אלו הוא נדרש לשמור.
אין ספק שהקמת ממשלה זה דבר חשוב, צו השעה במדינה כמו שלנו, אבל לא בכל מחיר. מרוב מניפולציות וספינים לפעמים לא רואים את האמת הפשוטה והברורה. הרוב הימני מבין שממשלה שנשענת על מפלגה ערבית זה לסלול דרך שמסכנת את עתידה היהודי והציוני של מדינת ישראל.
מנגד, גם חבירה לממשלת לפיד-שמאל, למרות ההבטחות המאוד נוצצות, מסוכנת. ממשלה שתהיה מורכבת ממרצ וממפלגת העבודה תעשה כל מאמץ כדי להחריב את מדינת ישראל היהודית כפי שאנחנו מכירים אותה כיום ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה. מפלגת ימינה, ששוקלת להצטרף לממשלה כזו, תוכל לנסות לכבות את השריפות שיפרצו כאן תוך כדי. זו אמנם מפלגה רצינית שמורכבת מאנשים מוכשרים, אבל היא משלה את עצמה שבאמת יהיה לה כוח להצליח, ובסופו של דבר היא תמצא את עצמה חתומה על כל אותם חוקים ותקנות שנגדם התחייבה להילחם.
הלחץ להקים ממשלה ולמנוע בחירות נוספות עלול לעוור רבים והם או מתעלמים או פשוט לא רואים שהמלך עירום. סמוטריץ' הוא לא האיש שמסכל את הקמת הממשלה, הוא האיש שמציל אותה מעצמה
את ההליכה המשותפת שלהם עם מחנה השמאל-מרכז אי אפשר לתאר כמענה לצו השעה, מכיוון שממשלה כזו לא באמת תשרוד, היא רק תסלול את הדרך לחזרתו של השמאל לשלטון בישראל, והוא נחוש היום הרבה יותר מבעבר לקדם ערכים ליברליים ואוניברסליים, כדי שישראל תהיה הרבה יותר שוויונית-פרוגרסיבית והרבה פחות יהודית.
הלחץ להקים ממשלה ולמנוע בחירות נוספות עלול לעוור רבים והם או מתעלמים או פשוט לא רואים שהמלך עירום. כרגע יש אחד שמוכן להגיד את זה, קוראים לו ח"כ בצלאל סמוטריץ'. הוא עומד שם בתוך המהומה ואומר את האמת הפשוטה הזו – ממשלה שנשענת על מפלגה ערבית זו סכנה לקיומה של מדינת ישראל. הוא לא האיש שמסכל את הקמת הממשלה, הוא האיש שמציל אותה מעצמה.
אני משערת שגם בסיפור המפורסם על המלך ההוא לקח זמן עד שכולם הסכימו לפקוח את העיניים ולראות שהמלך עירום. בהתחלה צעקו וצחקו עליו אבל בהמשך הבינו שהוא צודק. יש גבול למשחקי הכבוד, לנקמנות אישית ולמה שאפשר למכור לבוחרים. מי שרוצה שמדינת ישראל תשמור על צביונה הציוני והיהודי חייב להבין שאי אפשר לחיות בתוך סבך הספקולציות, חייבים שתהיה גם אמת פשוטה וברורה.
אל מול שתי האפשרויות הלא מוצלחות האלו, קיימת גם אפשרות נוספת - מפלגות מחנה הימין צריכות להניח בצד את המאבקים האישיים, להירגע משיכרון הכוח, לרדת מהעץ ולחבור יחד להקמת ממשלת ימין חזקה שתשמור על ערכיה הציוניים, היהודיים וכמובן גם הדמוקרטיים כפי שנבחרו לעשות. מסיפור הילדים המפורסם ההוא נשאר מסר אחד ברור – בחיים צריך להיות זה שמעז להגיד את האמת.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com